ging is dat wél.' De beleving, de ervaring van de bezoeker is belangrijker dan de in formatie en de kennisoverdracht. Het cog nitieve komt maar in zeer beperkte mate aan de orde. 'Dat was een belangrijk punt in het wordingsproces.Toen gekozen werd voor een attractie waarbij stroming, veran derbaarheid en vervorming bepalend zijn voor het gebouw, stond óók vast dat de manier waarop informatie wordt overge bracht heel anders moest worden vormge geven. We hebben het immers niet meer over een tentoonstelling bouwen in de vorm van modellen, foto's, teksten en uit leg over zaken die je voor waar aanneemt. We concludeerden al snel dat hier de in formatie óók die vervormbaarheid moest hebben. Dat je dus eerder een soort idee en verbazing mee moet geven dan infor matie en kennis. Het waterbeest ligt nu te blinken op Neeltje Jans en zal de mensen vooral verwonderen, verbazen en vast wel fascineren. Het brein van het beest, dat ook zijn kennis afgeeft, zal successievelijk worden ontwikkeld. Het is ook die zin een beest: je moet het voeren, je moet het op voeden, richting geven, dan pas ontwik kelt het zich. Natuurlijk moet er uiteinde lijk informatie in terecht komen die alles te maken heeft met het beheer van en de zorg voor het water in Nederland en na tuurlijk zitten daar ook feiten en weetjes in. Maar het gaat toch vooral over het vol gen van het denken daarover. Op het mo ment dat ik het op een videodisc zet, ligt het vast. Maar nu ik data inlees die van buiten komen of data die door bezoekers gegenereert worden verandert het, is het in ontwikkeling.' Het waterpaviljoen is startklaar, het is nog niet af. 'Het is nooit af', zegt hij 'dat mag ook niet. Immers: Pantha Rhei, alles stroomt en blijft stro men. De wereld is toch immers ook steeds in beweging. Wij staan over vijfjaar toch weer anders in de wereld dan nu, denken anders over dingen dan nu. Hoé, waar en wat weten we niet, maar we weten zeker dat het anders zal zijn! Uniek filosofie Het voortdurende proces van verandering is ook op het eiland Neeltje Jans zelf zicht baar. Zo ontstond na de aanleg van het werkeiland spontaan de Voordelta, een nieuwe kustlijn. Het is ook de filosofie van het masterplan voor Neeltje Jans: doe iets met de veran dering die de natuur geeft. 'Inderdaad, weer het niet af, maak je er zelf onderdeel van. Dat veranderen en vervormen heeft bijna iets sensitiefs, sensueels op deze plek. Dat is ook de leidraad geweest voor het denken over dit waterpaviljoen. Een unie ke filosofie die je in geen enkele andere dagattractie zult tegenkomen.' Het ver nieuwde Waterland Neeltje Jans kan vol gens hem ook wel even mee. 'Omdat het zich ontwikkelt en vervormbaar is geeft het de mogelijkheid om er lang mee voor uit te kunnen om het zeer lang interessant te houden.' Hij spreekt met overtuiging van een topattractie, maar dan niet in de zin van record aantallen bezoekers. 'Wij zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van de toeristen die Zeeland bezoeken. We hebben niet de pretentie dat mensen in het hoogseizoen voor het waterpavil joen en Neeltje Jans naar Zeeland komen. In absolute zin zijn dat overigens nog heel behoorlijke aantallen mensen in het voor- en naseizoen (50.000 schoolkinderen uit Nederland, 60.000 schoolkinderen uit Bel- gie en Noord-Franrkijk, reisgezelschappen touroperators). Maar we moeten het toch vooral hebben van de verblijfstoeris- ten in het Zeeuwse zomerseizoen. En daar zijn vele mensen bij die elk jaar opnieuw naar Zeeland komen, zo lang ze in de klei ne kinderen zitten. Die zul je dus op een gegeven moment weer eens iets anders moeten bieden. In economische zin zal dat waterpaviljoen geen tien jaar mee kunnen, dat moet je ook niet willen. Dat ben je een soort uitvreetscenario aan het volgen. Maar het kan wel goed de volgende eeuw in, met gemak. We hebben echt iets ont wikkeld voor de nieuwe eeuw.' Voor het toerisme in Zeeland en Neder land heeft het Waterpaviljoen betekenis. Qua architectuur reikt de waarde veel ver der, weet Van Spaandonk zeker. Het ont werp van Nox Architecten en Oosterhuis Associates heeft volgens hem internatio nale betekenis. 'Er is nog nooit zo vloei baar ontworpen en gebouwd als hier. En dat baart internationaal opzien. Eén van de architecten geeft er lezingen over in New York. Uit de bouw- en architectuur wereld is ongelofelijk veel belangstelling. Met een Zeeuwse opdrachtgever, een Zeeuwse aannemer en Nederlandse archi tecten hebben we iets gemaakt wat vols trekt uniek is.' Toekomst Er is nog meer: de natuur op Neeltje Jans wordt verder ontwikkeld zodat het voor malige werkeiland zélf nog meer een at tractie kan worden. Daarover bestaan nu trouwens nog hardnekkige misverstanden, heeft Van Spaandonk ontdekt. 'Het aantal mensen dat het eiland bezoekt is meerma len groter dan het aantal dat bij ons een kaartje koopt. Neeltje Jans zélf is al een toeristische attractie van formaat. Natuur beleving, waterbeleving en strand. Daar voor komen steeds meer mensen naar hier.' Hij schat dat Neeltje Jans jaarlijks in totaal zo'n 700.000 a 800.000 bezoekers heeft. En als er met verstand en volgens de uitgestippelde filosofie wordt gehandeld zijn er nog legio mogelijkheden in de toe komst. Het masterplan staat er vol van. 'Als je een waterpaviljoen bedenkt, kun je ook een windpaviljoen bedenken. Dat kan ook een fantastische attractie zijn. Maar bij iedere nieuwe attractie moeten we wél een vorm en inhoud bedenken die recht doet aan de betekenis van de natuur op het eiland. Je moet niet willen concurreren met de natuur hier. Je moet het voort laten komen uit de natuurlijke omgeving van Neeltje Jans. Zo is het ook met het water paviljoen gegaan. Zo zou het ook met een windpaviljoen kunnen gaan, zo zou het ook met kunst op het eiland kunnen gaan. Beelden of objecten gewoon geplaatst in de ruimte van het eiland. Fantastische kunst die er altijd anders uitziet omdat het licht er altijd anders is, kunst ook die heel specifiek reageert op de omgeving, op het buitenlicht.' Er zijn nog zo veel aardige dingen denk baar, rond de naam alleen al, mijmert hij. 'Neeltje Jans zou ontstaan zijn uit dezelfde oer-woorden als waar Nehalennia uit ge vormd is. Je kunt er bijna mystieke verha len aan ontlenen. Als wij denken over ver dere ontwikkeling van Waterland Neeltje Jans dan denken we die hieruit geput kun nen worden, letterlijk uit het water ge schept kunnen worden. Dat hebben we nog niet gedaan, maar er zijn nog zo veel mogelijkheden. Je hebt het dan wel over iets anders dan een mega-attractie, waar een miljoen bezoekers op afkomt. Dat moet je niet willen want dan pak je alles af van Neeltje Jans, je moet er juist iets aan toevoegen. Dat is een bewuste filosofie. Dat is weieens lastig, want er moet na tuurlijk gewoon geld worden verdiend, maar toch...' Zeeuws Tijdschrift 41

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 43