Het komende seizoen is er een andere
aanlegplaats, die met een drijvende
ponton en een loopbrug makkelijker
bereikbaar zal zijn. Als alle afspraken
worden nagekomen zal er dan ook een
efficiënte bewegwijzering zijn in de
veerdienst-aanlegplaatsen, zodat de
"eiland-hoppers" niet hoeven te zoe
ken.
Er komen dit seizoen vier nieuwe veer
diensten bij: Burghsluis-Colijnsplaat,
Kortgene-Wolphaartsdijk, St. Anna-
land-Bruinisse en Terneuzen-Vlake.
Daarnaast zijn er 9 bestaande veer
diensten: Burghsluis-Zierikzee, Yerse-
ke-Gorishoek, Wemeldinge-Zierikzee,
Middelburg-Veere, Kamperland-Veere,
Vlissingen-Breskens, Kruiningen-Perk-
polder, Sluiskil en Damschevaart.
"Daarbij moet worden opgemerkt",
zegt Van Elsacker, terwijl hij koers zet
richting Zeelandbrug, "dat met de
rondvaartboten - b.v. die tussen Zierik-
zee en Burghsluis - de afspraak is ge
maakt, dat ook passagiers met fietsen
mogen opstappen. In feite maak je
daar dus gebruik van al bestaande ver
bindingen. De twee reguliere veerdien
sten over de Westerschelde vervoeren
ook auto's. Het gratis pontje over het
kanaal Gent-Terneuzen bestaat al veel
langer en het veer over de Damsche
vaart - even buiten Sluis - is zo'n pon
tje, waarbij je jezelf via een kabel en
een draaiwiel kunt overzetten. Ook
heel bijzonder. Ik heb ze allemaal in
middels uitgeprobeerd. De verbinding
Terneuzen-Vlake zou ik persoonlijk lie
ver veranderd willen zien in Terneu-
zen-Hoedekenskerke. Die verbinding
bestond vroeger ook al en heeft dus
een bekende klank. Helaas is de haven
van Hoedekenskerke teveel dichtge-
slibt. We zijn druk aan het studeren op
een noodvoorziening. Hoedekenskerke
zou prachtig zijn", roept Van Elsacker
enthousiast, "want van daaruit is er
weer een verbinding mogelijk met de
stoomtram Goes-Borssele."
De tocht
We naderen Zierikzee. Het geeft altijd
een bijzonder gevoel om over de Zee
landbrug te rijden. De schoonheid van
de brug, de cadans van de weg, de
wijdsheid van het water
De "Hector" ligt al klaar in de haven
van Zierikzee, met z'n 27 meter lengte
een ruim schip, waar gemiddeld zo'n
40 mensen met hun fietsen makkelijk
een plekje kunnen vinden.
Harry en Ingrid van der Vis zijn de ei
genaars van de "Hector".
Ze wonen er ook en gaan dus iedere
keer met hun woonstek op stap. Harry
past perfect in het beeld van de sleep
bootkapitein: gebruinde kop, een hou
ding van: op 't gemakje, spijkerbroek
met olievegen, de geur van diesel. Hij
bestuurt de "Hector", Ingrid staat ach
ter de bar en zorgt voor de administra
tieve handelingen en het inwendige
van de opvarenden.
Hoe heeft ze de veerdienst van vorig
jaar ervaren?
"Ik zag het eerst helemaal niet zitten",
zegt ze heel eerlijk, "ik zag ons al heen
en weer varen met een leeg schip.
Maar de tweede of de derde dag kwa
men we aan in Wemeldinge en de hele
kade zag zwart van de mensen. Ik
dacht nog: wat zou hier aan de hand
zijn? Maar het bleek dat die allemaal
voor ons kwamen!
We hebben toen in zes weken 2000
mensen overgevaren. Dat is heel wat.
Vandaar dat we het komende seizoen
drie maal heen en weer varen in plaats
van twee keer. Verder hebben we af
gesproken: wie het eerst komt, het
eerst maalt. Met reserveringen is niet
te werken, dus dat doen we niet
meer.
Nu zijn we de enige passagiers, want
het is nog vroeg in het seizoen.
"Dit is toch perfect", zegt Van Elsacker,
terwijl we puffend en stampend het
Havenkanaal van Zierikzee uitvaren,
"door middel van dit soort veren kun
nen we leuke stukjes achterland op
een sfeervolle manier met elkaar ver
binden. Je fietst op deze manier van
het ene mooie fietsgebied naar het an
dere. Het is aantrekkelijk door z'n af
wisseling. Mensen komen op plekken,
waar ze anders waarschijnlijk niet zo
gauw naar toe zouden gaan. Daardoor
ontstaat er vanzelf meer belangstelling
voor het achterland. Dat is weer goed
voor het plattelandstoerisme en kan de
drukte aan de kust wat ontlasten. De
havens in de verschillende plaatsen
hebben zo ook hun eigen charme. Het
ziet er schilderachtig uit en er gebeurt
altijd wel wat. De vaartochten zelf zijn
natuurlijk een attractie op zich. Die tij
den variëren van 3 minuten tot ruim
anderhalf uur. Meestal is er tijd genoeg
om wat uit te rusten, een hapje te eten
en eens een praatje met de schipper te
maken."
Ontmoeting
We gaan een kijkje nemen bij Harry in
de stuurhut. Hij wijst op een stipje in
de verte. "Dat is de "BREE VEERTIEN",
zegt hij, "van Marcel en Jacqueline van
Mill. Die vaart in het seizoen tussen
Burghsluis en Colijnsplaat. Nu zijn ze er
met een groep sportvissers op uit. We
varen even naar elkaar toe, dan kun je
dat schip ook even zien".
De "BREEVEERTIEN" komt dichterbij
en krijgt steeds meer de vormen van
een schip. Het is een voormalige veer
boot, een juweeltje om te zien. Als de
twee schepen elkaar dicht genoeg ge
naderd zijn draaien ze om elkaar heen
- als in een dans - en wordt er over en
weer uitbundig gezwaaid. Het heeft
toch wel wat, zo'n ontmoeting op het
water.
"Het zou natuurlijk helemaal mooi
zijn", mijmert Van Elsacker hardop,
terwijl we weer terugvaren richting
Zierikzee, "als schepen zoals deze drij
vende informatiecentra zouden kun
nen worden. Het zit er in, dat de Oos-
terschelde een Nationaal Park wordt
en daar hoort natuurlijk een informa
tiecentrum bij, net als op de Hoge Ve-
luwe. Vooruitlopend daarop gaan we
een deskundig Gidsenteam van 4 a 5
mensen samenstellen. Mensen die een
extra pakket informatie tot hun be
schikking hebben met betrekking tot
de Oosterschelde en die op verzoek
kunnen worden ingezet bij educatieve
trips met één van de veerboten."
Visie
Aan ideeën ontbreekt het Van Elsacker
beslist niet. Zo bestaan er vergevorder
de plannen om te zorgen voor aanvul
lend busvervoer, waardoor vermoeide
fietsers die laatste kilometers comfor
tabel kunnen uitrijden. Speciale har
monica-bussen om de fietsen te ver
voeren, een buschauffeur-in-stijl (b.v.
met tatoeage en schipperspet), een
lichtmatroos en een scheepstoeter in-
plaats van een claxon
Ook het thema "Zeeland Maritiem" en
het landelijke VOC-project ("Volg het
46 Zeeuws Tijdschrift