Het komende seizoen is er een andere aanlegplaats, die met een drijvende ponton en een loopbrug makkelijker bereikbaar zal zijn. Als alle afspraken worden nagekomen zal er dan ook een efficiënte bewegwijzering zijn in de veerdienst-aanlegplaatsen, zodat de "eiland-hoppers" niet hoeven te zoe ken. Er komen dit seizoen vier nieuwe veer diensten bij: Burghsluis-Colijnsplaat, Kortgene-Wolphaartsdijk, St. Anna- land-Bruinisse en Terneuzen-Vlake. Daarnaast zijn er 9 bestaande veer diensten: Burghsluis-Zierikzee, Yerse- ke-Gorishoek, Wemeldinge-Zierikzee, Middelburg-Veere, Kamperland-Veere, Vlissingen-Breskens, Kruiningen-Perk- polder, Sluiskil en Damschevaart. "Daarbij moet worden opgemerkt", zegt Van Elsacker, terwijl hij koers zet richting Zeelandbrug, "dat met de rondvaartboten - b.v. die tussen Zierik- zee en Burghsluis - de afspraak is ge maakt, dat ook passagiers met fietsen mogen opstappen. In feite maak je daar dus gebruik van al bestaande ver bindingen. De twee reguliere veerdien sten over de Westerschelde vervoeren ook auto's. Het gratis pontje over het kanaal Gent-Terneuzen bestaat al veel langer en het veer over de Damsche vaart - even buiten Sluis - is zo'n pon tje, waarbij je jezelf via een kabel en een draaiwiel kunt overzetten. Ook heel bijzonder. Ik heb ze allemaal in middels uitgeprobeerd. De verbinding Terneuzen-Vlake zou ik persoonlijk lie ver veranderd willen zien in Terneu- zen-Hoedekenskerke. Die verbinding bestond vroeger ook al en heeft dus een bekende klank. Helaas is de haven van Hoedekenskerke teveel dichtge- slibt. We zijn druk aan het studeren op een noodvoorziening. Hoedekenskerke zou prachtig zijn", roept Van Elsacker enthousiast, "want van daaruit is er weer een verbinding mogelijk met de stoomtram Goes-Borssele." De tocht We naderen Zierikzee. Het geeft altijd een bijzonder gevoel om over de Zee landbrug te rijden. De schoonheid van de brug, de cadans van de weg, de wijdsheid van het water De "Hector" ligt al klaar in de haven van Zierikzee, met z'n 27 meter lengte een ruim schip, waar gemiddeld zo'n 40 mensen met hun fietsen makkelijk een plekje kunnen vinden. Harry en Ingrid van der Vis zijn de ei genaars van de "Hector". Ze wonen er ook en gaan dus iedere keer met hun woonstek op stap. Harry past perfect in het beeld van de sleep bootkapitein: gebruinde kop, een hou ding van: op 't gemakje, spijkerbroek met olievegen, de geur van diesel. Hij bestuurt de "Hector", Ingrid staat ach ter de bar en zorgt voor de administra tieve handelingen en het inwendige van de opvarenden. Hoe heeft ze de veerdienst van vorig jaar ervaren? "Ik zag het eerst helemaal niet zitten", zegt ze heel eerlijk, "ik zag ons al heen en weer varen met een leeg schip. Maar de tweede of de derde dag kwa men we aan in Wemeldinge en de hele kade zag zwart van de mensen. Ik dacht nog: wat zou hier aan de hand zijn? Maar het bleek dat die allemaal voor ons kwamen! We hebben toen in zes weken 2000 mensen overgevaren. Dat is heel wat. Vandaar dat we het komende seizoen drie maal heen en weer varen in plaats van twee keer. Verder hebben we af gesproken: wie het eerst komt, het eerst maalt. Met reserveringen is niet te werken, dus dat doen we niet meer. Nu zijn we de enige passagiers, want het is nog vroeg in het seizoen. "Dit is toch perfect", zegt Van Elsacker, terwijl we puffend en stampend het Havenkanaal van Zierikzee uitvaren, "door middel van dit soort veren kun nen we leuke stukjes achterland op een sfeervolle manier met elkaar ver binden. Je fietst op deze manier van het ene mooie fietsgebied naar het an dere. Het is aantrekkelijk door z'n af wisseling. Mensen komen op plekken, waar ze anders waarschijnlijk niet zo gauw naar toe zouden gaan. Daardoor ontstaat er vanzelf meer belangstelling voor het achterland. Dat is weer goed voor het plattelandstoerisme en kan de drukte aan de kust wat ontlasten. De havens in de verschillende plaatsen hebben zo ook hun eigen charme. Het ziet er schilderachtig uit en er gebeurt altijd wel wat. De vaartochten zelf zijn natuurlijk een attractie op zich. Die tij den variëren van 3 minuten tot ruim anderhalf uur. Meestal is er tijd genoeg om wat uit te rusten, een hapje te eten en eens een praatje met de schipper te maken." Ontmoeting We gaan een kijkje nemen bij Harry in de stuurhut. Hij wijst op een stipje in de verte. "Dat is de "BREE VEERTIEN", zegt hij, "van Marcel en Jacqueline van Mill. Die vaart in het seizoen tussen Burghsluis en Colijnsplaat. Nu zijn ze er met een groep sportvissers op uit. We varen even naar elkaar toe, dan kun je dat schip ook even zien". De "BREEVEERTIEN" komt dichterbij en krijgt steeds meer de vormen van een schip. Het is een voormalige veer boot, een juweeltje om te zien. Als de twee schepen elkaar dicht genoeg ge naderd zijn draaien ze om elkaar heen - als in een dans - en wordt er over en weer uitbundig gezwaaid. Het heeft toch wel wat, zo'n ontmoeting op het water. "Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn", mijmert Van Elsacker hardop, terwijl we weer terugvaren richting Zierikzee, "als schepen zoals deze drij vende informatiecentra zouden kun nen worden. Het zit er in, dat de Oos- terschelde een Nationaal Park wordt en daar hoort natuurlijk een informa tiecentrum bij, net als op de Hoge Ve- luwe. Vooruitlopend daarop gaan we een deskundig Gidsenteam van 4 a 5 mensen samenstellen. Mensen die een extra pakket informatie tot hun be schikking hebben met betrekking tot de Oosterschelde en die op verzoek kunnen worden ingezet bij educatieve trips met één van de veerboten." Visie Aan ideeën ontbreekt het Van Elsacker beslist niet. Zo bestaan er vergevorder de plannen om te zorgen voor aanvul lend busvervoer, waardoor vermoeide fietsers die laatste kilometers comfor tabel kunnen uitrijden. Speciale har monica-bussen om de fietsen te ver voeren, een buschauffeur-in-stijl (b.v. met tatoeage en schipperspet), een lichtmatroos en een scheepstoeter in- plaats van een claxon Ook het thema "Zeeland Maritiem" en het landelijke VOC-project ("Volg het 46 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 48