vooral de nadruk op de natuur van Zeeland en
ziet vooral het gebied van de Oosterschelde als
nog grotere trekpleister dan voorheen. De
ANWB is een van de organisaties die zich sterk
hebben gemaakt voor het Nationaal Park Oos
terschelde. Tevens ziet Nouwen veel in de Wes-
terscheldetunnel (Zeelandtunnel) om de tradi
tioneel sterke banden met het Vlaamse
achterland verder te versterken. Met negen
procent vormen de Belgen immers de tweede
grootste groep buitenlandse toeristen.
Musea als Trekpleisters
In haar artikel over kunstenaarskolonies in bad
plaatsen rond de Noordzee grijpt Francisca van
Vloten terug op de begintijd van het toerisme in
Zeeland. Zij gebruikt dat als vertrekpunt voor
een vurig pleidooi de lokale initiatieven die in
plaatsen als Fanö, Katwijk en Bergen genomen
zijn samen te bundelen in een Noordzeever-
bond. In een later stadium kunnen kunste
naarskolonies in het achterland zich hierbij aan
sluiten. Uiteraard ziet Van Vloten een grote rol
weggelegd voor Domburg waar in 1994 het
Tak van Poortvliet Museum werd geopend dat
een replica is van het zo unieke tentoonstel
lingsgebouwtje aan het strand waar in de eerste
twee decennia van deze eeuw grensverleggen
de kunst werd tentoongesteld van zulke cory
feeën als Mondriaan en Toorop. Het is duidelijk
dat Van Vloten de cultureel geïnteresseerde
toerist voor ogen staat die toch wel enigszins is
doortrokken van het 'Kustgevoel': een drang
die steeds weer tot reflectie zo niet tot schep
pen leidt.
Zeeland is bepaald niet arm aan musea. Het telt
er 37 die onderverdeeld worden in musea met
respectievelijk een lokaal, regionaal, provinciaal
en boven provinciaal karakter. Veertien musea,
van Delta Expo met 300.000 bezoekers tot de
Meestoot op Tholen met 3000 bezoekers, wa
ren betrokken in een onderzoek dat het VMC
Zeeland vorig jaar uitvoerde in het kader van
het nieuwe museumbeleid van de provincie.
Dick van der Wouw houdt de bevindingen van
het rapport dat uit het onderzoek voortvloeide
tegen het licht.
Interactieve Initiatieven
Peter van Houte werd door Margot Tempel
man, hoofd van het projectbureau van het BTZ,
rondgeleid door de driedimensionele brochure
van Zeeland in wording die uniek voor Neder
land genoemd mag worden. De brochure is te
zien in het Toeristisch Huis Zeeland en is niet als
een toeristische attractie bedoeld maar meer
om de toerist op een interactieve manier kennis
te laten maken met Zeeland. Ali Pankow, jour
naliste bij de Zierikzeesche Nieuwsbode, ging
tijdens de Pinksterdagen kijken bij het voor Ne
derland eveneens unieke recreatie-transferium
bij Renesse dat toen proefdraaide. Het transfe
rium gaat op 5 juli open en biedt plaats aan 900
auto's. Het transferium moet de toeristen be
wegen ruim voor het strand uit de auto te stap
pen en met openbaar vervoer (het zogenaam
de natransport) de laatste kilometers te
overbruggen. Dit alles om het autoverkeer on
der de kust terug te dringen. Om deze optie
nog aantrekkelijker te maken voor de toerist
dient naast het transferium nog een Recreatief
Milieu Centrum (RMC) te verrijzen waarvoor
inmiddels de Europese subsidie binnen is. Ook
hierbij is het interactiviteit dat de klok slaagt. Als
hoofdattracties van het RMC vallen op te teke
nen: Islandview, Starwatching, Afvalspel, Wa-
terlifegames en Ecogambling. Het toppunt van
interactiviteit is de onlangs geopende attractie
op Neeltje Jans dat de naam het Waterbeest
draagt. Het gebouw is computergestuurd en
reageert niet alleen op het weer maar ook op
de stroom bezoekers die zich er door beweegt.
Peter van Houte sprak met Frans van Spaan
donk, directeur van Waterland Neeltje Jans,
over dit architectonische wonder dat zich in een
grote internationale belangstelling kan verheu
gen.
Overkanten
Dat zoveel toeristische plannenmakerij niet aan
het wakend oog van onze vaste columnist Dirk
Haanman kon ontsnappen, spreekt voor zich
zelf. Hij probeerde de ontwikkelingen rond het
product plattelandstoerisme te volgen en
vraagt zich hardop af of de plattelandstoerist
echt bestaat of dat deze uit de bureauladen van
de plannenmakers is ontsnapt. Of is het mis
schien de reiziger van vroeger die er met de
fiets of benenwagen op uittrok en over de tallo
ze veren door Zeeland reisde? Wat dat laatste
betreft doet zich een merkwaardig fenomeen
voor. Terwijl in 2002 de laatste grote veren uit
de vaart gaan herrijst heel de oude verenstruc
tuur uit zijn as. Gerdi Preger ging met Teun van
Elsacker, dienstencoördinator van het BTZ, mee
op een van de veren die onderdeel uitmaken
van het kleinschalige project'Rondje Pontje' dat
fietsers en voetgangers de gelegenheid biedt
Zeeland te zien van de plecht van het schip.
Volgens Van Elsacker is het project reeds nu een
succes en wordt er naar verdere uitbreiding ge
streefd.
Zeeuwse Meisjes
In de serie Spraakmakende Vrouwen in Zeeland
interviewt Gerdi Preger een oude rot in het toe
ristisch vak, Matthey de Muynck-Hovestadt,
hoofd van de vakantieboekingscentrale van het
BTZ. Die centrale verwerkt jaarlijks honderdui
zenden boekingen voor het rijk gevarieerde
aanbod aan overnachtingsmogelijkheden in
Zeeland. In dat opzicht is de BTZ nu reeds de
centrale meld- en regelkamer. De Muynck
werkt al dertig jaar voor de Provinciale VVV en
heeft in die tijd de omslag in vakantiebeleving
kunnen meemaken. Vroeger werd er maanden
op de vakantie vooruit gekeken. De zap-toerist
van nu weet vandaag niet dat hij morgen op
vakantie gaat en weet misschien morgen niet
dat hij gisteren op vakantie is vertrokken.
Francisca van Vloten geeft een sneak preview
van een documentaire over het import Zeeuw
se meisje, Charley Toorop, die op 22 juni door
de VPRO zal worden uitgezonden. De letter
kundige Nel van Doeselaar zoekt in haar artikel
naar wat Piet Mondriaan en Marcel Proust aan
de Zeeuwse archipel verbindt. Zo kwam zij op
het spoor van een zelden afgebeeld schilderij
van Mondriaan 'Zeeuwsch Meisje': de ikoon
van Zeeland bij uitstek.
Schatkamer van Zeeland
Op 20 juni viert het Zeeuws Museum het feit
dat het 25 jaar in de Abdij in Middelburg geves
tigd is. In het voorwoord van de bijlage geeft de
directeur van het museum, Ineke Spaander, in
grote lijnen de ontwikkelingen in het Zeeuws
Museum in de afgelopen 25 jaar weer en blikt
vooruit naar 2000: "In het Rijksarchief (dat aan
het Zeeuws Museum grenst, red.) zijn nieuwe
en grote tentoonstellingsruimten, publieksruim
ten, winkel, restaurant en depots. Het huidige
museum is geheel heringericht met een nieuwe
presentatie van de collecties. De gebouwen van
Historama zijn een publiekattractie en dienen
als informatiecentrum over de historische Abdij.
Een toekomst voor het verledenaldus Spaan
der. De bijlage kan gezien worden als een ca
deau aan de lezers van het Zeeuws Tijdschrift
die er een goed beeld uit kunnen vormen van
het rijke en grensverleggende aanbod aan
kunst dat in de voorbije 25 jaar in het Zeeuws
Museum te zien is geweest.
Dresscode Bekend
In Galerie Caesuur (Nieuwe Wal 4, Middelburg)
vindt van 24 mei tot en met 28 juni 1997 een
expositie plaats onder de titel Dresscode Be
kend. De fotografe Anda van Riet en de mode
journaliste Karina Leijnse uit Middelburg vroe
gen in het afgelopen jaar aan meer dan 300
mensen op Walcheren waarom zij bepaalde
kleding droegen. De antwoorden fungeren als
onderschrift bij de foto's die Van Riet tegelijker
tijd van die mensen maakte. Veel van de gefo
tografeerde mensen bleken toeristen te zijn.
Een selectie uit hun werk is gebruikt als illustra
tie van verscheidene artikelen in dit nummer.
Ter gelegenheid van de opening van het nieu
we stadskantoor in Terneuzen op 5 september
1997 zal het volgende nummer van het
Zeeuws Tijdschrift gewijd zijn aan de Kanaalzo
ne. In het nummer veel aandacht voor de effec
ten van de industrialisatie op het gebied, maar
ook een artikel over het al lang geleden opge
richte Bureau voor Toerisme Zeeuws-Vlaande-
ren.
2 Zeeuws Tijdschrift