vooral de nadruk op de natuur van Zeeland en ziet vooral het gebied van de Oosterschelde als nog grotere trekpleister dan voorheen. De ANWB is een van de organisaties die zich sterk hebben gemaakt voor het Nationaal Park Oos terschelde. Tevens ziet Nouwen veel in de Wes- terscheldetunnel (Zeelandtunnel) om de tradi tioneel sterke banden met het Vlaamse achterland verder te versterken. Met negen procent vormen de Belgen immers de tweede grootste groep buitenlandse toeristen. Musea als Trekpleisters In haar artikel over kunstenaarskolonies in bad plaatsen rond de Noordzee grijpt Francisca van Vloten terug op de begintijd van het toerisme in Zeeland. Zij gebruikt dat als vertrekpunt voor een vurig pleidooi de lokale initiatieven die in plaatsen als Fanö, Katwijk en Bergen genomen zijn samen te bundelen in een Noordzeever- bond. In een later stadium kunnen kunste naarskolonies in het achterland zich hierbij aan sluiten. Uiteraard ziet Van Vloten een grote rol weggelegd voor Domburg waar in 1994 het Tak van Poortvliet Museum werd geopend dat een replica is van het zo unieke tentoonstel lingsgebouwtje aan het strand waar in de eerste twee decennia van deze eeuw grensverleggen de kunst werd tentoongesteld van zulke cory feeën als Mondriaan en Toorop. Het is duidelijk dat Van Vloten de cultureel geïnteresseerde toerist voor ogen staat die toch wel enigszins is doortrokken van het 'Kustgevoel': een drang die steeds weer tot reflectie zo niet tot schep pen leidt. Zeeland is bepaald niet arm aan musea. Het telt er 37 die onderverdeeld worden in musea met respectievelijk een lokaal, regionaal, provinciaal en boven provinciaal karakter. Veertien musea, van Delta Expo met 300.000 bezoekers tot de Meestoot op Tholen met 3000 bezoekers, wa ren betrokken in een onderzoek dat het VMC Zeeland vorig jaar uitvoerde in het kader van het nieuwe museumbeleid van de provincie. Dick van der Wouw houdt de bevindingen van het rapport dat uit het onderzoek voortvloeide tegen het licht. Interactieve Initiatieven Peter van Houte werd door Margot Tempel man, hoofd van het projectbureau van het BTZ, rondgeleid door de driedimensionele brochure van Zeeland in wording die uniek voor Neder land genoemd mag worden. De brochure is te zien in het Toeristisch Huis Zeeland en is niet als een toeristische attractie bedoeld maar meer om de toerist op een interactieve manier kennis te laten maken met Zeeland. Ali Pankow, jour naliste bij de Zierikzeesche Nieuwsbode, ging tijdens de Pinksterdagen kijken bij het voor Ne derland eveneens unieke recreatie-transferium bij Renesse dat toen proefdraaide. Het transfe rium gaat op 5 juli open en biedt plaats aan 900 auto's. Het transferium moet de toeristen be wegen ruim voor het strand uit de auto te stap pen en met openbaar vervoer (het zogenaam de natransport) de laatste kilometers te overbruggen. Dit alles om het autoverkeer on der de kust terug te dringen. Om deze optie nog aantrekkelijker te maken voor de toerist dient naast het transferium nog een Recreatief Milieu Centrum (RMC) te verrijzen waarvoor inmiddels de Europese subsidie binnen is. Ook hierbij is het interactiviteit dat de klok slaagt. Als hoofdattracties van het RMC vallen op te teke nen: Islandview, Starwatching, Afvalspel, Wa- terlifegames en Ecogambling. Het toppunt van interactiviteit is de onlangs geopende attractie op Neeltje Jans dat de naam het Waterbeest draagt. Het gebouw is computergestuurd en reageert niet alleen op het weer maar ook op de stroom bezoekers die zich er door beweegt. Peter van Houte sprak met Frans van Spaan donk, directeur van Waterland Neeltje Jans, over dit architectonische wonder dat zich in een grote internationale belangstelling kan verheu gen. Overkanten Dat zoveel toeristische plannenmakerij niet aan het wakend oog van onze vaste columnist Dirk Haanman kon ontsnappen, spreekt voor zich zelf. Hij probeerde de ontwikkelingen rond het product plattelandstoerisme te volgen en vraagt zich hardop af of de plattelandstoerist echt bestaat of dat deze uit de bureauladen van de plannenmakers is ontsnapt. Of is het mis schien de reiziger van vroeger die er met de fiets of benenwagen op uittrok en over de tallo ze veren door Zeeland reisde? Wat dat laatste betreft doet zich een merkwaardig fenomeen voor. Terwijl in 2002 de laatste grote veren uit de vaart gaan herrijst heel de oude verenstruc tuur uit zijn as. Gerdi Preger ging met Teun van Elsacker, dienstencoördinator van het BTZ, mee op een van de veren die onderdeel uitmaken van het kleinschalige project'Rondje Pontje' dat fietsers en voetgangers de gelegenheid biedt Zeeland te zien van de plecht van het schip. Volgens Van Elsacker is het project reeds nu een succes en wordt er naar verdere uitbreiding ge streefd. Zeeuwse Meisjes In de serie Spraakmakende Vrouwen in Zeeland interviewt Gerdi Preger een oude rot in het toe ristisch vak, Matthey de Muynck-Hovestadt, hoofd van de vakantieboekingscentrale van het BTZ. Die centrale verwerkt jaarlijks honderdui zenden boekingen voor het rijk gevarieerde aanbod aan overnachtingsmogelijkheden in Zeeland. In dat opzicht is de BTZ nu reeds de centrale meld- en regelkamer. De Muynck werkt al dertig jaar voor de Provinciale VVV en heeft in die tijd de omslag in vakantiebeleving kunnen meemaken. Vroeger werd er maanden op de vakantie vooruit gekeken. De zap-toerist van nu weet vandaag niet dat hij morgen op vakantie gaat en weet misschien morgen niet dat hij gisteren op vakantie is vertrokken. Francisca van Vloten geeft een sneak preview van een documentaire over het import Zeeuw se meisje, Charley Toorop, die op 22 juni door de VPRO zal worden uitgezonden. De letter kundige Nel van Doeselaar zoekt in haar artikel naar wat Piet Mondriaan en Marcel Proust aan de Zeeuwse archipel verbindt. Zo kwam zij op het spoor van een zelden afgebeeld schilderij van Mondriaan 'Zeeuwsch Meisje': de ikoon van Zeeland bij uitstek. Schatkamer van Zeeland Op 20 juni viert het Zeeuws Museum het feit dat het 25 jaar in de Abdij in Middelburg geves tigd is. In het voorwoord van de bijlage geeft de directeur van het museum, Ineke Spaander, in grote lijnen de ontwikkelingen in het Zeeuws Museum in de afgelopen 25 jaar weer en blikt vooruit naar 2000: "In het Rijksarchief (dat aan het Zeeuws Museum grenst, red.) zijn nieuwe en grote tentoonstellingsruimten, publieksruim ten, winkel, restaurant en depots. Het huidige museum is geheel heringericht met een nieuwe presentatie van de collecties. De gebouwen van Historama zijn een publiekattractie en dienen als informatiecentrum over de historische Abdij. Een toekomst voor het verledenaldus Spaan der. De bijlage kan gezien worden als een ca deau aan de lezers van het Zeeuws Tijdschrift die er een goed beeld uit kunnen vormen van het rijke en grensverleggende aanbod aan kunst dat in de voorbije 25 jaar in het Zeeuws Museum te zien is geweest. Dresscode Bekend In Galerie Caesuur (Nieuwe Wal 4, Middelburg) vindt van 24 mei tot en met 28 juni 1997 een expositie plaats onder de titel Dresscode Be kend. De fotografe Anda van Riet en de mode journaliste Karina Leijnse uit Middelburg vroe gen in het afgelopen jaar aan meer dan 300 mensen op Walcheren waarom zij bepaalde kleding droegen. De antwoorden fungeren als onderschrift bij de foto's die Van Riet tegelijker tijd van die mensen maakte. Veel van de gefo tografeerde mensen bleken toeristen te zijn. Een selectie uit hun werk is gebruikt als illustra tie van verscheidene artikelen in dit nummer. Ter gelegenheid van de opening van het nieu we stadskantoor in Terneuzen op 5 september 1997 zal het volgende nummer van het Zeeuws Tijdschrift gewijd zijn aan de Kanaalzo ne. In het nummer veel aandacht voor de effec ten van de industrialisatie op het gebied, maar ook een artikel over het al lang geleden opge richte Bureau voor Toerisme Zeeuws-Vlaande- ren. 2 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 4