FABERY DE JONQE VVV het aanbod om promotie te maken. Dat heb ik geaccepteerd. En toen kwam er nog eens een aanbod voor promotie. En nog eensen ja, toen was ik inmiddels toch wel zo verknocht geraakt aan het toeristisch product, dat ik eigenlijk niet meer weg wilde." Ze gaat ontspannen achterover in haar stoel zitten, lacht eens vriendelijk en zegt: "en zo komt het, dat ik hier nu nog zit en van binnenuit het bedrijf die hele ontwik keling van de laatste tientallen jaren heb kunnen meemaken. Spijt? Welnee. Ik sta nog steeds achter al mijn keuzes. Er is wat mij betreft geen sprake van gemiste kan sen." Vakantiebeleving Het "op vakantie gaan" was ooit een bele venis, waar je maanden van tevoren naar uit kon kijken. Nu bestaan er bijna geen echte grenzen meer. Mensen reageren ook vaak op impulsgedachten, die op korte ter mijn bewaarheid moeten worden. Nie mand kijkt er bij een reisbureau meer van op, als klanten voor over drie weken een weekje vakantie in Mexico willen boeken. "We zijn flexibeler, maar ook verwender en vinden veel zaken vanzelfsprekend. De mondige vakantieganger-van-nu kijkt ook rond, of er iets te klagen valt. Maar ik heb het nog meegemaakt, dat mensen van te voren regelmatig belden of alles nog wel o.k. was. Of er geen sprake was van ver anderingen die ze als toekomstige vakan tieganger moesten weten. Je kreeg op voorhand al een band met die mensen, wantje sprak ze persoonlijk en je had ook meer tijd voor ze." Matthey de Muynck kan een zweem van een vertederde glimlach niet onderdruk ken. Die "goede oude tijd" "Ik vind die omslag in vakantie-beleving - het inhoudelijke deel van de vakantie dus - in feite de grootste verandering in die ruim dertig jaar. Ik heb de opbouwfase en het toegroeien naar die omslag van dichtbij beleefd. In de opbouwfase namen de toeristische over nachtingen jaarlijks met 10% toe. De be perkte financiële armslag werd steeds wat ruimer en de accomodatiegidsen werden steeds mooier en kleurrijker. Langzaam maar zeker spreidde het zomertoerisme zich uit naar de andere seizoenen over het hele jaar. Er kwam steeds meer belangstel ling voor korte verblijfsarrangementen buiten het hoogseizoen. Dat betekende nogal wat voor deze provincie met z'n duizenden vakantiewoningen en honder den hotels en campings. Aanspreekpunt Maar toendertijd - en nu heb ik het over begin zeventigerjaren - waren er enorme onderlinge verschillen, wat de accommo daties betrof. Soms was het werkelijk droevig gesteld met de voorzieningen. Als er dan bij een verhuurder een aanvraag binnenkwam en men was "vol" wat va kantiegangers betreft, kon die brief wel eens onbeantwoord in de kachel verdwij nen. Het begrip "gastheerschap" had niet voor iedereen dezelfde inhoud, helaas. Daar hebben we dus hard aan gesleuteld. Er kwam één centraal aanspreekpunt in de bemiddeling tussen huurder en verhuurder voor de vakantiewoningen. We gingen de bungalows bezoeken, beoordelen en clas sificeren. Dat was natuurlijk een hele klus. We moeten ook mee in de hele ontwikke ling van de "smaak" en verlangens van de vakantiegangers. De meeste vakantiegan gers willen dezelfde voorzieningen en luxe als waar men thuis aan is gewend. Toch is er alweer iets aan het veranderen. De toe komst zal dat zeker uitwijzen. Er is een tendens om bewuster bestaande patronen te willen doorbreken. Mensen beginnen nieuwe ontdekkingen en ervaringen be langrijker te vinden dan de luxe van de ac- comodatie. Het mag - heel voorzichtig - op vakantie wat anders zijn dan thuis. Mensen gaan meer open staan voor on bekende, nieuwe ervaringen. Daar moetje als Bureau voor Toerisme natuurlijk op in kunnen spelen. We moeten als Boekings centrale niet alleen zorgen financieel ge zond en zelfstandig te blijven, maar we moeten ook naar mogelijkheden blijven zoeken om te groeien en uit te breiden. We organiseren hotelarrangementen, die het hele jaar door interessant zijn om te re serveren en waarmee we een goede be zetting kunnen realiseren. We richten ons op doelgroepen om daar een soort thema- BIJ KONINKLIJKE BESCHIKKING HOFLEVERANCIER Dealer voor o.a.: Ie Chic juwelen Baume Mercier horloges Lassale horloges S.T. Dupont aanstekers, schrijfgerei Christiaan Huygens klokken I.W.C. Horloges TAG Heuer Horloges B.V. JUWELIERSBEDRIJF Juweliers van vader op zoon sinds 1834 LANGE KERKSTRAAT 30 - GOES TELEFOON 0113-215005 50 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 52