waaraan de herinnering is blijven leven in haar', schrijft A.M. Hammacher in Charley Toorop, een beschouwing van haar leven en werk (Rotterdam 1952). Deze portretkunst heeft het gestrenge in de houding en het schematische van de vorm, dat aan de egyptische omge ving herinnert. Tevens is er een bezielde uitdrukking, die menselijk is en het type als individu betekenis geeft. De ogen vooral drukken een eigen leven uit, ge richt op iets ernstigs en groots, de licha melijke werkelijkheid te boven gaande. De vormen zijn krachtig maar ruimtelijk sterk ingetoomd. De achtergronden worden algemeen en vlak.' Charley's ruimtebesef werd erdoor veranderd. 'De indruk van ruimte bereikt zij nu voort aan', aldus Hammacher, 'zowel door een versterking van de plastiek der vor men als door de blik van de ogen.' Bergen Terug in Nederland, trok Charley van Schoorl naar Bergen, waar zij in het be gin van haar huwelijk met Fernhout had gewoond en waar haar vader nu een huis met atelier voor haar en haar kinde ren had laten bouwen. De Vlerken werd een rustpunt tussen vele reizen door. In 1922 en 1923 werkte Charley in de Borinage en aan de Franse zuidkust, in 1924 en 1925 in het Willem Arntszhuis in Utrecht. 'Van Gogh's visie op ver schoppelingen is terug te vinden in haar werk', merkt Nico Brederoo in zijn bio grafie Charley Toorop, Leven en Werken (Amsterdam/Utrecht 1982) op. Ze moet zich ook zeer verwant aan Van Gogh gevoeld hebben, toen ze in Utrecht in de psychiatrische inrichting krankzinnige vrouwen schilderde.' Zoals men Cézanne kan beschouwen als de vader van de moderne vormgeving, zo kan Van Gogh worden gezien als de wegbereider van de twintigste eeuwse zielsexpressie. Toen Jan Toorop in maart 1928 stierf, had Charley een drukke periode in de Amsterdamse avant-garde wereld ach ter de rug. Een jaar later stierf ook haar moeder. 'Het hele tragische van deze twee levens is nu opengebroken voor me', schreef Charley aan haar oude vriend Jany Ro land Holst. Vader met dat prachtige ruime om hem en die eeuwigheid - die straling - en moeder met In haar rust toch alles van de pas overwonnen strijd - aards nog zelfs - maar toch rustig en groot. Ik weet 't is goed alles zo.' Brederoo, die deze brief van 16 januari 1929 in zijn biografie aanhaalt, vermeldt dat Charley in latere brieven nog veel vuldig met bewondering over haar va der spreekt maar haar moeder zelden meer noemt. In de jaren 1930-1931 maakte Charley vele reizen, met haar toenmalige levens gezel Arthur Lehning of alleen. Ze had de beschikking over een huis met een groot en ruim atelier in Parijs, waar ze enige malen met de kinderen verbleef. Mondriaan ontmoette ze vaak. Ze reisde met Lehning door Frankrijk en Spanje, volgde een kuur in Berlijn, keerde ten slotte naar Amsterdam terug om zich in het voorjaar van 1932 weer op De Vler ken te installeren. Het huis liet zij door Rietveld geheel moderniseren. In later jaren zou Charley nog een enkele keer naar Frankrijk en Italië reizen. Inmiddels was een tweede plaats op Walcheren veel voor haar gaan beteke nen. Westkapelle 'Nog was Walcheren voor haar de mooie jeugdherinnering aan Domburg', Jan Toorop, Kinderlijke Meditatiën (Charley Toorop), 1896. Potlood. Fotografische reproductie, particuliere collectie. Zeeuws Tijdschrift 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 55