Charley Toorop de wil is alles net schilderij Drie Generaties. Hier staan ader, dochter en kleinzoon voor de le- 'enscyclus, de band van het bloed; Jan oorop, Charley Toorop en Eddy Fern- hout voor de verbindende kracht van de unst. Zoals zij een bevriende journalist ertelde, ging het Charley erom het gro- e talent van haar vader, de diepe een- elvigheid van haar zoon en haar eigen trijd als kunstenares en moderne vrouw lit te beelden. en brand in haar atelier in 1951 en een teeds toenemende slechte gezondheid leken haar geestkracht niet te ondermij nen. Over haar laatste zelfportret, ge maakt in het jaar van haar dood, zei ze n een interview: 'Het is winter.' In het volle besef daarvan bleef zij plannen maken. Het einde kwam op 5 november 1955. De wil is alles De kunsthistoricus A.M. Hammacher leerde Charley Toorop omstreeks 1930 kennen, tien jaar nadat hij voor het eerst een werkje van haar had gezien. Bijna zevenenzeventig jaar daarna 'zoomt' een camera op hem in, terwijl hij naar een reeks van haar zelfportretten kijkt. Hammacher spreekt van een persoonlij ke emotie, van een rijkdom aan herinne- ingen; zijn blik wordt de innerlijke die op zovele van Charley's doeken is te on derkennen - en dan volgen fragments- gewijs zulke heldere en rake beschou wingen over haar werk van iemand die niet alleen een levenslange vriend maar ook een groot kunstkenner met een enorm inzicht in de ontwikkeling van de moderne kunst is, dat alleen al daardoor deze documentaire een bijzonder karak ter krijgt. Geraakt door de kracht van Charley Toorops werken, zijn Kiki Amsberg en Paul van den Wildenberg op zoek ge gaan naar de vrouw en kunstenares daarachter. 'Zij was in de confrontatie met mensen, net als in haar werk, met een enorme directheid, 't Komt op je af. Wat bij een heleboel mensen een hin derpaal is, omdat zij liever een omwegje hebben en het allemaal liever wat zach ter willen', stelt Hammacher aan het be gin van de documentaire. De speurtocht van de programmama kers voert ons langs foto's, filmbeelden, documenten, citaten en bovenal ge sprekken steeds weer naar de kunstena res en haar werken zelf. Van de familie komen Eddy's zoon Rik Fernhout en John Fernhouts eerste vrouw, de Hon gaarse fotografe Eva Besnyö, aan het woord. Rik Fernhout, die vier jaar na Charley's dood geboren werd, bladert voorzichtig door de fotoalbums die Charley haar le ven lang bijhield en die voor haar min of meer de betekenis van dagboeken had den. Krantenknipsels, annonces, kaar ten, brieven en vele foto's vormen de weerslag van wat Charley belangrijk vond in de kunst en in de wereld om haar heen. Rik vertelt aan de hand daar van bedachtzaam iets over Charley's so ciale en politieke betrokkenheid, hoe het voor de kinderen was, hoe het voor Charley als dochter van Jan Toorop moet zijn geweest. Hij noemt haar liefde en belangstelling voor haar kinderen, haar strijd tussen moeder en kunstena res zijn, het va-et-vient van vrienden in het atelier in Bergen. Kiki Amsbergs op merking over zijn vader naar aanleiding van het schilderij Drie Generaties be aamt hij: ingelijfd in de Toorop-dynastie. Eva Besnyö wandelt meer dan veertig jaar nadat zij' dat voor het laatst deed, over het grasveld naar De Vlerken toe. Met de bruuske wijsheid die deze bij zondere vrouw eigen lijkt, zegt ze na enige tijd: 'Wat is een huis sterk, hè?' Met haar ogen zien we het atelier nu en toen. Eva kwam er vaak, ze had een heel goede relatie met Charley. Als de Drie Generaties weer ter sprake komt, citeert ze John: 'Met Charley kun je maar op twee manieren omgaan, of je laat je overheersen zoals Eddy, of je geeft haar een schop in de kont zoals ik dat doe.' Charley is zelf op filmbeelden te zien, naast Arthur Lehning. Er schuilt iets van bravoure en onzekerheid in haar geba ren. Lehning voerde Charley de politieke zijde van de avant-garde wereld binnen. 'Ook daar bleef ze wie ze was', licht Hammacher toe. Talloze facetten komen naar voren in de documentaire, die ons tegelijkertijd een goedlopend verhaal en een steeds genu anceerder beeld van de kunstenares en vrouw Charley Toorop geeft. Ineke Mol, de kleindochter van de eigenaresse van herberg De Valk in Westkapelle, en Hammacher vertellen ons wat Westka pelle voor Charley betekende; schilderes Bep Rietveld, de dochter van de archi tect, denkt terug aan de schilderlessen die ze van Charley kreeg; de schrijfster Jo Boer leest herinneringen voor uit de periode waarin Charley het volksloge ment van Moeder Heijens in Amsterdam schilderde; de kunstenaar David Kouwe- naar gaat in op Charley's houding ten opzichte van 'de Jongeren', Ludwig Schonk, de schoonzoon van Bart van der Leek, op Charley's verblijf tijdens de oorlog in Blaricum, mevrouw De Wolff Peereboom uit Alkmaar op de periode rond de bevrijding en Cock de Koning, die Charley als secretaresse hielp, ten slotte op de laatste jaren. 'Zij was niet uit het veld te slaan', zegt Hammacher aan het slot van deze prachtige film. 'De dood heeft haar moeten overwinnen.' De VPRO documentaire gemaakt door Kiki Amsberg en Paul v.d. Wildenberg duurt één uur de uitzending is op 22 juni 1997 omstreeks 20.45 uur op Ned.3 Zeeuws Tijdschrift 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 59