Niet meer maar beter Een toekomstvisie van Plet de Ruiter Karen Kroese Peter van Houte Het Nederlands toeristisch product kent te weinig samenhang, biedt teveel van het zelfde en er wordt door de ondernemers in deze branche te weinig samen gewerkt. Dat wordt geconstateerd in Zee van cultuur, een rapport over het toeristisch product dat drs. Piet de Ruiter (1939, econoom, gewezen volksvertegenwoordiger en be stuurder) als onafhankelijk adviseur voor de branche heeft opgesteld. Voor Zeeland gaat dan ook nog eens op dat een grote toeristische trekker ontbreekt en dat de af hankelijkheid van de Duitse toerist wel erg groot is. Er mankeert van alles aan het toeristisch product van Zeeland, maar volgens Piet de Ruiter is er geen reden tot pa niek. Hij ziet volop kansen als de provincie haar sterke kanten beter benut: ruimte, rust, frisse lucht, water voor recreatie en sport en een goede ligging aan zee. De Nota 'Werken aan concurrentie kracht. het toeristisch beleid tot 2000' van staatssecretaris Van Dok van Eco nomische Zaken (mei 1996) wil dat NBT en AVN uitgroeien tot spitsorgani- saties, regisseurs van een uitgebreid netwerk. Een vereiste dit te realiseren is dat de ondernemers en politici in de toeristische sector het met elkaar eens zijn over de koers die gevaren moet worden. In opdracht van NBT (Neder lands Bureau voor Toerisme) en AVN (Toerisme en Recreatie AVN) heeft De Ruiter een toekomstvisie op het toeris me aan de Nederlandse kust en de rela tie tot het achterland opgesteld: Zee van cultuur, Actieplan kwaliteitsverbe tering toeristisch product Kust en Cul tuur/Steden. Het actieplan wil diege nen die in de sector van toerisme en recreatie hun brood verdienen prikke len en uitdagen hun visie te geven op de toekomst van de twee product-mar- keting-combinaties kust en cultuur/ste den. AVN en NBT zullen de reacties, die dit Actieplan uitlokt, in de loop van 1997 betrekken bij een verdere uitwer king van het plan. Mineur De Ruiter: 'We stippen van alles aan in het rapport. We gaan er mee de boer op, organiseren bijeenkomsten in het land om te kijken of er vanuit de sector ideeën komen.' In het rapport wordt gesteld dat het verblijfstoerisme aan de kust onder druk staat, met name het aandeel van onze Duitse klanten. Onze traditionele productcombinatie zon- zee-strand schiet steeds meer tekort als niet wordt geïnvesteerd in seizoensver lenging en productvernieuwing. In de promotie en marketing van onze kust zal meer aandacht moeten worden ge schonken aan het achterland met zijn cultuur en steden. Piet de Ruiter: 'Je zou kunnen stellen dat, waar de con clusies van dit rapport in mineur zijn, dat nog sterker voor Zeeland geldt. De Hollandse kust heeft de steden en het culturele aanbod nog als tegenwicht. De problemen in Zeeland zijn dus nog ernstiger. Zeeland is heel sterk afhanke lijk van de kust. Het heeft in het achter land wel wat dingen, zoals Middelburg, die best aardig zijn, maar het heeft niet voldoende "kritische massa".' Zonvluggertje 'De verblijfsrecreatie staat zwaar onder druk, omdat met name de Duitse toe risten wegblijven. Dat is deels een con junctureel probleem. Het gaat econo misch minder goed in Duitsland, vooral de recessie in het Rurhgebied zal zich laten gelden. Veel klanten van het Zeeuwse toerisme komen uit Rheinland Westfalen. De prijs-kwaliteitsverhou- ding wordt voor hen steeds belangrij ker, daar wordt kritischer naar gekeken. Zo kan het zijn dat niet meer twee we ken Zeeland worden geboekt - met het hele gezin en de auto en het risico van een file - maar dat op het laatste mo ment voor een zonvluggertje wordt ge kozen naar de Spaanse costa's. Dit is een actuele bedreiging. Toch zijn er ook structureel redenen om je zorgen te maken: de - Duitse - consument/toerist modaal en boven-modaal, die met zijn gezin een vakantie aan zee wil door brengen, kan uit steeds meer mogelijk heden kiezen. De concurrentie neemt toe. Ook van de Oostzeekust, hoewel niet binnen de twee jaar, omdat daar eerst nog stevig geïnvesteerd moet worden.' Redenen tot zorg voor Zee land, volgens de econoom. 'Exacte cij fers zijn er nog niet. Het beeld loopt ook sterk uiteen per badplaats. Sommi gen merken er nog niets van, bij ande ren is het nu al een en al jammer klacht.' Zap-toerist Met een totale omzet van 40 miljard gulden per jaar en 280.000 arbeids plaatsen en een werkgelegendheids- groei van gemiddeld 3 is de toeristi sche sector niet alleen een van de grootste, maar ook een van de snelst groeiende bedrijfstakken in ons land. Onderzoek toont aan dat het interna tionale toeristisch verkeer in de komen de decennia een flinke groei zal bele ven. Desondanks geen reden tot zelfgenoegzaamheid en tevreden ach terover leunen. Het karakter en de wensen van de toerist veranderen. Wanneer wij ons profileren als com pact, Internationaal georiënteerd land met een verscheidenheid aan voorzie ningen, trekken we de nieuwe toerist aan; de grillige zap-toerist. De mo ment-consument heeft zijn intrede ge daan. Hij wordt niet alleen steeds veel eisender, maar ook grilliger. Hij gaat vaker, maar korter op vakantie. Hij zoekt meer variatie en meer nieuwe er varingen. Hij hecht niet alleen aan na tuur, duurzaamheid, gezondheid en authenticiteit, maar ook aan gastheer schap, sfeer en persoonlijke benade ring. Kortom, hij wil een op maat ge sneden toeristisch aanbod. Zeeuws Tijdschrift 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 5