Madurodam-effect De branche kan wat dat betreft de hand in eigen boezem steken. De Rui ter: 'Er is in de sector een gebrek aan samenhang. Er wordt weinig aan pro ductvernieuwing gedaan. Het is vaak een heel ambachtelijke bedrijfstak die stevig bezig is met zijn eigen product en te weinig kijkt naar de markt. On dernemers hebben sterk de neiging el- kaars succesjes te kopiëren en dat leidt tot meer van hetzelfde. De Parel in Domburg vind ik ook op een aantal an dere plaatsen. Men denkt vaak te snel: we moeten binnen onze eigen ge meente of onze eigen regio zo'n totaal pakket bieden. Dat is maar net de vraag.' De kracht van Nederland ligt in het feit dat we een klein en dichtbe volkt land zijn, staat in het rapport ge schreven. We hebben leren woekeren met onze ruimte en hebben van de nood (onze ligging beneden de zee spiegel) een deugd gemaakt. Er is een Piet de Ruiter Foto: Rob List afwisselend landschap ontstaan met een rijke variatie aan toeristische en recreatieve voorzieningen, alle op kor te afstand van elkaar: het Madurodam- effect. Die combinatie geeft ons toeris tisch product kleur en onderscheidt ons in positief opzicht van onze concurren ten. De Ruiter: 'Als je wat doet aan ver voer - en dat nog leuk maakt ook - kun je beter meer complementair gaan wer ken en over de grenzen van je eigen re gio heen kijken. Maak meer gebruik van je achterland. Dat stelt op korte af stand niet zo veel voor. Verruim je blik en verruim dat begrip achterland, zou ik willen zeggen. Kijk naar wat er net buiten Zeeland voor aanbod is: Rotter dam, Antwerpen, Cent en Brugge. Pro beer dat eens meer als een pakket te verkopen. En heb meer oog voor alter natieve vormen van transport over zee op en langs de kust, zodat je inderdaad vervoer en reizen weer onderdeel van het vakantieplezier kunt maken.' Podiumkunsten 'Als beperking van de mobiliteit een steeds belangrijker (neven)doelstelling wordt, probeer daar dan op in te spelen door je recreatieve en toeristische in frastructuur te verbeteren en daardoor mensen te prikkelen meer in eigen land op vakantie te gaan. Dilemma van Zee land is in dat verband het slechte open baar vervoer en de matige treinverbin dingen die het niet mogelijk maken 's avonds na een avondje uit in Rotterdam of Vlaanderen nog terug naar Zeeland te reizen. Kunnen busondernemingen daar niet een beetje creatiever op in spelen? De Zeeuwse kust is veel mooier dan de Vlaamse, maar het achterland van Vlaanderen heeft meer te bieden. Gebruik dat gegeven. De Zeeuwse re creatiesector zou dat meer en beter en vooral samen naar buiten moeten bren gen. De hotellerie in Domburg zou toch bijvoorbeeld kunnen samenwerken met een busonderneming en horeca-onder- nemingen in Antwerpen, Gent of Brug ge? Dat biedt ook hele goede mogelijk heden voor het voor- en naseizoen, wanneer de podiumkunsten in die Vlaamse steden op volle toeren draaien. Een mooi pakket van frisse lucht, rust en ruimte aan de Zeeuwse kust en cul tuur en vertier in het Vlaamse achter land. Gevarieerde pretpaketten.' 4 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 6