Openbaar vervoer
De kracht van het toeristisch product Ne
derland - afwisseling op korte afstanden
- is kwetsbaar zodra we in de file staan.
Dan telt reistijd en niet afstand. Wanneer
vervoer een leuk tijdverdrijf is, tellen reis
tijd en afstand niet meer. Maar dan moet
er wel het een en ander veranderen aan
het huidige openbaar vervoer. 'Pleidooi
en voor grootscheepse uitbreiding van
ons openbaar-vervoersnet zijn op drijf
zand gebouwd als niet het huidige net
reeds die kwaliteitsimpulsen krijgt, die
ons het vertrouwen geven de toerist te
adviseren zo veel mogelijk van het open
baar gebruik te maken.' Als aan die
voorwaarde wordt voldaan, biedt het ac
tieplan volop suggesties voor verbeterin
gen van het openbaar vervoer. Er zou
een 'circle line' moeten komen, die aan
sluit op de HSL, en een verbinding reali
seert van de vier grote steden, wellicht
ondergronds. Het recreatie-transferium
in Renesse is een goed initiatief. En
waarom geen veerdiensten langs de
kust? In het algemeen zijn verbindingen
over water een goed alternatief voor de
overvolle wegen. Er ligt een plan voor
een veer tussen Dordrecht en Rotter
dam, net zoals er al een snelle bootver
binding bestaat op het IJsselmeer. buiten
de spits kunnen zulke veerdiensten een
steviger financieel draagvlak krijgen door
gebruik van recreanten en toeristen. De
Ruiter: 'Er is geen provincie in Nederland
met zoveel water als Zeeland. En toch is
het niet een watersportprovincie bij uit
stek als Friesland. Jachthavens aan zee
ontbreken vrijwel en dat is van belang.
Vroeger hadden we die wel in Zeeland,
maar ze zijn door de uitvoering van de
Deltawerken verdwenen. De waterrecre
atie is in Zeeland naar binnen toe ge
keerd, dat zou ook naar buiten toe ge
keerd moeten zijn. Rondje Pontje is leuk,
maar het idee zou uitgebreid moeten
worden naar de kust. Je zou hoovercrafts
in kunnen zetten en naar andere delen
van de kust kunnen "hoppen". En waar
om betrekken we ook niet in de renova
tieslag van oude kustpanden een oud
boorplatform, door het in te richten als
maritiem bezoekerscentrum? Zeeland
Maritiem is, net als de toeristische
fiets/voetveren, een goed initiatief. Maar
er zouden er meer moeten komen. Als je
nu praat over de strijd tegen het water,
dan slaat dat toch helemaal op Zeeland?
Daar kun je veel meer mee. Nu de
stormvloedkering in de Nieuwe Water
weg klaar is, moetje die er bij betrekken.
Het is tenslotte het sluitstuk van de Del
tawerken. Ik kan me voorstellen dat je
met snelle boten vanuit Zeeland daar ex
cursievaarten naar verzorgd.'
Oude knarren
'De strijd tegen het water moet je een
beetje spectaculair zien te verbeelden.
Delta Expo op Neeltje Jans heeft op dat
punt niet zo veel te bieden. Dat is echt
een jaren zeventig tentoonstelling. Oude
knarren als ik die zelf nog de discussie
over de deltawerken hebben meege
maakt, gaan daar kijken en als ze geluk
hebben, zien ze zichzelf nog een keer op
een foto staan. Maar jonge mensen zegt
dat niets. Met alle waardering hoor',
tracht De Ruiter zijn uitspraken ietwat te
verzachten. 'Er zijn nu een aantal dingen
bij gekomen die het wat spectaculairder
maken, zoals het waterpaviljoen en de
waterspeelplaats. Leuk om gezien te
hebben of naar toe te gaan op een re
genachtige dag. Meer niet.' Wat De Rui
ter dan wel voor ogen staat, wordt in het
rapport omschreven als de 'glazen dijk'.
Was het Nederland In de vorige eeuw
niet gelukt "Holland beneden de zee
spiegel" grootschalig toeristisch aan de
De 'Glazen Dijk'
Zeeuws Tijdschrift 5