Openbaar vervoer De kracht van het toeristisch product Ne derland - afwisseling op korte afstanden - is kwetsbaar zodra we in de file staan. Dan telt reistijd en niet afstand. Wanneer vervoer een leuk tijdverdrijf is, tellen reis tijd en afstand niet meer. Maar dan moet er wel het een en ander veranderen aan het huidige openbaar vervoer. 'Pleidooi en voor grootscheepse uitbreiding van ons openbaar-vervoersnet zijn op drijf zand gebouwd als niet het huidige net reeds die kwaliteitsimpulsen krijgt, die ons het vertrouwen geven de toerist te adviseren zo veel mogelijk van het open baar gebruik te maken.' Als aan die voorwaarde wordt voldaan, biedt het ac tieplan volop suggesties voor verbeterin gen van het openbaar vervoer. Er zou een 'circle line' moeten komen, die aan sluit op de HSL, en een verbinding reali seert van de vier grote steden, wellicht ondergronds. Het recreatie-transferium in Renesse is een goed initiatief. En waarom geen veerdiensten langs de kust? In het algemeen zijn verbindingen over water een goed alternatief voor de overvolle wegen. Er ligt een plan voor een veer tussen Dordrecht en Rotter dam, net zoals er al een snelle bootver binding bestaat op het IJsselmeer. buiten de spits kunnen zulke veerdiensten een steviger financieel draagvlak krijgen door gebruik van recreanten en toeristen. De Ruiter: 'Er is geen provincie in Nederland met zoveel water als Zeeland. En toch is het niet een watersportprovincie bij uit stek als Friesland. Jachthavens aan zee ontbreken vrijwel en dat is van belang. Vroeger hadden we die wel in Zeeland, maar ze zijn door de uitvoering van de Deltawerken verdwenen. De waterrecre atie is in Zeeland naar binnen toe ge keerd, dat zou ook naar buiten toe ge keerd moeten zijn. Rondje Pontje is leuk, maar het idee zou uitgebreid moeten worden naar de kust. Je zou hoovercrafts in kunnen zetten en naar andere delen van de kust kunnen "hoppen". En waar om betrekken we ook niet in de renova tieslag van oude kustpanden een oud boorplatform, door het in te richten als maritiem bezoekerscentrum? Zeeland Maritiem is, net als de toeristische fiets/voetveren, een goed initiatief. Maar er zouden er meer moeten komen. Als je nu praat over de strijd tegen het water, dan slaat dat toch helemaal op Zeeland? Daar kun je veel meer mee. Nu de stormvloedkering in de Nieuwe Water weg klaar is, moetje die er bij betrekken. Het is tenslotte het sluitstuk van de Del tawerken. Ik kan me voorstellen dat je met snelle boten vanuit Zeeland daar ex cursievaarten naar verzorgd.' Oude knarren 'De strijd tegen het water moet je een beetje spectaculair zien te verbeelden. Delta Expo op Neeltje Jans heeft op dat punt niet zo veel te bieden. Dat is echt een jaren zeventig tentoonstelling. Oude knarren als ik die zelf nog de discussie over de deltawerken hebben meege maakt, gaan daar kijken en als ze geluk hebben, zien ze zichzelf nog een keer op een foto staan. Maar jonge mensen zegt dat niets. Met alle waardering hoor', tracht De Ruiter zijn uitspraken ietwat te verzachten. 'Er zijn nu een aantal dingen bij gekomen die het wat spectaculairder maken, zoals het waterpaviljoen en de waterspeelplaats. Leuk om gezien te hebben of naar toe te gaan op een re genachtige dag. Meer niet.' Wat De Rui ter dan wel voor ogen staat, wordt in het rapport omschreven als de 'glazen dijk'. Was het Nederland In de vorige eeuw niet gelukt "Holland beneden de zee spiegel" grootschalig toeristisch aan de De 'Glazen Dijk' Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 7