Malines a Terneuzen', kortweg GT en MT genoemd. Gezamenlijk werd door beide bedrijven in Terneuzen een haven bedrijf geëxploiteerd. Omdat beide maatschappijen Belgisch waren, werd Terneuzen in 1874 gelijkgesteld aan de Belgische havens en kon geprofiteerd worden van gunstige spoorwegtarieven. Deze bleven gelden tot in 1914. Terneuzen Terneuzen werd aldus een belangrijk logistiek centrum. Toch wist men aan vankelijk geen grote bedrijven aan te trekken die zich binnen de gemeente grenzen wilden vestigen. In 1899 werd langs het kanaal begonnen met de bouw van een grote staalfabriek, maar dubieuze financiële handelingen van de eigenaren en mogelijke belangen van Duitse staalkoningen dwarsboomden de plannen: de fabriek is nooit in bedrijf geweest. In 1911 werd de 'N.V. Neu- zensche handel in bouwmaterialen, kalkblusscherij, cement-, ijzer- en bouwmaterialenfabricage De Hoop' op gericht, in 1924 gevolgd door de 'N.V. Terneuzensche Scheepsbouw Maat schappij'. Het eerste industrieële zwaartepunt langs het kanaal werd dan ook niet Ter neuzen maar Sas van Gent, spoedig ge volg door Sluiskil. Sas van Gent Van agrarische zijde was er groeiende belangstelling voor de mogelijkheden die het kanaal en de spoorweg boden. De bedrijven die te Sas van Gent werden gebouwd, waren grotendeels op de landbouw ingesteld. In 1872 werd de 'N.V. Beetwortelsuikerfabriek Sas van Gent' gebouwd, in 1899 gevolgd door de 'Eerste Nederlandsche Cooperative Beetwortelsuikerfabriek'. Hetzelfde jaar werd de 'S.A. des Glaceries Néerlandai- ses' (de glasfabriek) opgericht, in 1902 de 'N.V. Walzenmolen' en in 1912 de 'N.V. Stijfsel- en Glucosefabriek.' De grote doorbraak in het industrialiserings proces van de kanaalzone vond in 1911 plaats te Sluiskil met de bouw van de 'Association Coopérative Zélandaise de Carbonisation G.A.' Sluiskil Om zeker te zijn van een gunstige plaats voor de aanvoer van Engelse en Duitse kolen per schip, sloten in 1911 vijf Fran se ijzer- en staalbedrijven uit Lotharin gen zich aaneen ter oprichting van een gezamenlijke cokesfabriek. Ook de goe de spoorwegverbindingen naar het ach terland en de goedkope tarieven speel den een belangrijke rol bij de vestigingsplannen. Het kapitaal van de A.C.Z.C. werd door de deelnemende bedrijven bijeengebracht. In 1911 wer den van dhr. Ramondt diens boerderij De 'Association coopérative Zélandaise de carbonisation G.A. Sluiskil' in de vijftiger jaren. De twee reusachtige Titanbrugkranen en de daarachter gelegen kolenbun kers domineren de Kanaalkade. Het grote gebouw op de achtergrond is een kolentoren, met links daarnaast een 'blustoren' waarin gloeiende cokes met water wordt geblust. Rechts ligt de Industriewegin de volksmond 'het zwarte pad' genoemd. Tot de gemeentelijke herindeling van 1970 vormde de Industrieweg de grens tussen de Gemeente Terneuzen en de Gemeente Axel. In het stadhuis van Axel was men woedend toen men van de nieuwe gemeentelijke indeling hoorde. Hiermee ging immers een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente verloren. Aan de rechterkant van de Industrieweg ligt het fabrieksterrein van de 'L' Azote'toen N.S.M. geheten, thans Hydro Agri. Foto: collectie 'De Maelstede'. 14 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 16