met bijbehorende landbouwgrond aan gekocht, waarna de bouw kon begin nen. In de zomer van 1913 werd de eer ste cokes geproduceerd. Wegens gebrek aan grondstoffen, als gevolg van het uit breken van de Eerste Wereldoorlog, werd de fabriek in 1914 stilgelegd. In maart 1922 kon de produktie worden hervat. De eerste belangrijke uitbreiding vond in de jaren 1927-28 plaats. Omstreeks 1910 waren Duitse geleer den er in geslaagd om stikstof uit de lucht te binden aan waterstof waardoor ammoniak werd verkregen: een belang rijke grondstof voor de fabricage van kunstmest, waarnaar op dat moment veel vraag was. Omdat uit cokesoven- gas waterstof kon worden gewonnen, werd in 1929 naast de A.C.Z.C.(immers een grote producent van cokesovengas) begonnen met de bouw van de 'Com pagnie Néerlandaise de I'Azote'de late re N.S.M., thans Hydro Agri. In record tempo werden de installaties uit de grond gestampt. Op 6 december 1930 werd de eerste kunstmest geprodu ceerd. In hetzelfde jaar vond er opnieuw een belangrijke uitbreiding van de A.C.Z.C. plaats. Buurman C.N.A. moest immers verzekerd zijn van voldoende cokesovengas. Omdat de aangesloten leden van de coöperatie niet meer in staat waren de totale cokesproduktie te verbruiken, werd in 1933 de 'N.V. Sluis kil Cokeshandel' opgericht. Vooral naar Scandinavië werd per zeeschip veel cok es vervoerd. De bouw van de A.C.Z.C. en de C.N.A. betekende een belangrijke impuls voor de werkgelegenheid in de kanaalzone. Door innovatie in de land bouw was er een overschot aan arbeids krachten in Zeeuws-Vlaanderen ont staan. Wegens gebrek aan voldoende opleiding kon slechts een gedeelte van de arbeiders die direct bij de bouw van beide bedrijven betrokken waren ge weest in dienst worden genomen. Mede als gevolg hiervan bestond ongeveer dertig procent van het personeel uit Bel gische werknemers die wel een oplei ding hadden genoten. Dat Italiaans, Frans en ook Belgisch ka pitaal bij de stichting van de A.C.Z.C. en de C.N.A. een grote rol speelde, bleek heel duidelijk in mei 1940. Belgische hulptroepen bliezen de bruggen over het kanaal op en staken in de onmiddel lijke nabijheid van beide fabrieken een rijtje werkmanswoningen in brand die zogenaamd in de vuurlijn stonden. Ook werd er op grote schaal door de Belgen geplunderd. Bij de A.C.Z.C. en de C.N.A. bleek geen schroefje te zijn ge stolen. Nadat de bedrijven in Duitse handen waren gevallen werden ze eind mei 1940 door de geallieerden gebom bardeerd. Na de oorlog werden de installaties her steld en kon de produktie worden her vat. De ontdekking van aardgas en het op grote schaal exploiteren ervan heeft de hechte relatie tussen de 'Cokes' en de 'L'Azote' aanmerkelijk doen verslappen. Het veel goedkopere aardgas werd nu in de plaats van cokesovengas gebruikt. Wie langs de Kanaalkade onder de machtige brugkranen door rijdt, krijgt bij het passeren ervan nog steeds het ge voel van eenheid dat beide bedrijven vanwege economische motieven heeft samengebracht en gedurende langere tijd met elkaar heeft verbonden. Ook vanuit de verte lijkt het één grote fa briek. De toekomst Met de vestiging van Dow in de Nieuw Neuzenpolder kreeg de kanaalzone een nieuwe impuls. Logistieke bedrijven als Nedloyd, de Rijke, Ovet en Verbrug- ge/De Meijer maakten in korte tijd een enorme groeiperiode door. Op de ooste lijke kanaaloever verrezen kleinere be drijven als Philips, Broomchemie en Elo- coat. Als gevolg van malaise in de Nederland se scheepsbouw werd de in 1924 opge richte N.V. 'Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij' in 1978 gesloten. Om ruimte te bieden aan nieuwe vesti gingen op de oostelijke kanaaloever werd in de jaren tachtig begonnen met de ontsluiting van de Axelse vlakte. Aan de westzijde van het kanaal, bij Sas van Gent, ging het minder voorspoedig. De C.S.M., de Suikerunie en de Walzen- molen sloten hun poorten. Omstreeks 1990 werden in het kader van nieuwe uitbreidingsplannen de woonwijk Sluiskil-Oost en de gehuchten Boerengat en Axelse Sassing afgebro ken. Recentelijk werden op de Axelse vlakte met Fins kapitaal twee staalverwerkende bedrijven gebouwd. Op korte termijn gaat er een van sluiten. De toekomst van de A.C.Z.C. is ook hoogst onzeker. Binnen afzienbare tijd zijn de cokes ovens aan vervanging toe. Het is de vraag of de investering die hiervoor be nodigd is, zal worden gedaan. Hoopge vend voor Zeeuws-Vlaanderen is in ie der geval dat beide Belgische kanaaloevers praktisch helemaal volge bouwd zijn. Met dank aan P. Everaers te Terhole voor de correctie. Bronnen Broeck, de R., 'Association Coopérative Zélandaise de Carbonisation G.A. Sluiskil 1911-1961', Wor- merveer 1961 Camijn, A.J.W., 'Een eeuw vol bedrijvigheid. De in dustrialisatie van Nederland, 1814-1914' Utrecht/Antwerpen 1987. Houwen van der, P., 'Werken aan de toekomst. De economische ontwikkeling van Zeeuwsch-Vlaande- ren 1892-1992'Terneuzen 1992. Puype, P, e.a. 'Van kiem tot korrel. Nederlandse Stikstof Maatschappij N.V. 1929-1979, Sluiskil 1979. Scholten, W.H.P, e.a. 'Beelden uit het industrieel verleden van de kanaalzone', Goes 1990. Zeeuws Tijdschrift 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 17