Het kanaal van Gent naar Terneuzen
De Fandango achter de horizon
Karen Kroese
De mens is genoodzaakt zich aan het water te vestigen voor zijn levensonderhoud.
Naast de puur fysieke noodzaak van water is er ook een nevenfunctie die door de
eeuwen heen een steeds meer gekanaliseerd karakter heeft gekregen: vervoer.
Soms gaat het transporteren van goederen eenvoudig sneller over water, omdat je
grote hoeveelheden in een keer van de ene haven naar de andere kunt transporte
ren, van het ene continent naar het andere kunt brengen. Grensoverschrijdend ver
voer met een heel eigen karakter. Het kanaal van Gent naar Terneuzen (of van Ter-
neuzen naar Gent zoals anderen zeggen) is zo'n typische handelsweg over water.
Deze speciale editie over de Kanaalzone is de gelegenheid kennis te maken met een
tot de verbeelding sprekende wereld apart.
Het is nog nacht wanneer ik van huis
wegga. Het is zelfs nog donker op deze
zomermorgen. De maan schijnt, ze is pas
vol geweest. Op welk uur van de dag je
ook buiten bent, altijd zijn er anderen. Dat
verbaast me. Bij de boot van Vlissingen
naar Breskens bestaan de passagiers uit
vrachtwagenchauffeurs, koeriers, leveran
ciers en een enkele vroege toerist. Veel
mannen kennen elkaar. Op het dek geniet
ik van een echte zonsopgang: dat is lang
geleden.
In Terneuzen wacht Harry van Tiel, de fo
tograaf, al op me. Ik rij langs hem heen:
later blijkt dat ik een van de weinigen ben
die Harry niet kent. Bij het kantoor van de
Unie van Redding en Sleepdiensten, de
Union, worden we al verwacht. Voordat
we aan boord gaan, moeten we eerst te
kenen dat de Union niet aansprakelijk is
voor wat voor leed dan ook dat ons kan
overkomen op de tocht. Ongeluk en te
genspoed? Wat kan er nu gebeuren op
een sleepboot?
Haak
We zijn nog maar net op weg, of ik maak
de grootste fout die je kunt maken op een
sleepboot. Op het achterdek bevindt zich
een enorme haak die zich naar links en
Sluizen bij Terneuzen.
Foto: Harry van Tiel.
1 8 Zeeuws Tijdschrift