Het kanaal van Gent naar Terneuzen De Fandango achter de horizon Karen Kroese De mens is genoodzaakt zich aan het water te vestigen voor zijn levensonderhoud. Naast de puur fysieke noodzaak van water is er ook een nevenfunctie die door de eeuwen heen een steeds meer gekanaliseerd karakter heeft gekregen: vervoer. Soms gaat het transporteren van goederen eenvoudig sneller over water, omdat je grote hoeveelheden in een keer van de ene haven naar de andere kunt transporte ren, van het ene continent naar het andere kunt brengen. Grensoverschrijdend ver voer met een heel eigen karakter. Het kanaal van Gent naar Terneuzen (of van Ter- neuzen naar Gent zoals anderen zeggen) is zo'n typische handelsweg over water. Deze speciale editie over de Kanaalzone is de gelegenheid kennis te maken met een tot de verbeelding sprekende wereld apart. Het is nog nacht wanneer ik van huis wegga. Het is zelfs nog donker op deze zomermorgen. De maan schijnt, ze is pas vol geweest. Op welk uur van de dag je ook buiten bent, altijd zijn er anderen. Dat verbaast me. Bij de boot van Vlissingen naar Breskens bestaan de passagiers uit vrachtwagenchauffeurs, koeriers, leveran ciers en een enkele vroege toerist. Veel mannen kennen elkaar. Op het dek geniet ik van een echte zonsopgang: dat is lang geleden. In Terneuzen wacht Harry van Tiel, de fo tograaf, al op me. Ik rij langs hem heen: later blijkt dat ik een van de weinigen ben die Harry niet kent. Bij het kantoor van de Unie van Redding en Sleepdiensten, de Union, worden we al verwacht. Voordat we aan boord gaan, moeten we eerst te kenen dat de Union niet aansprakelijk is voor wat voor leed dan ook dat ons kan overkomen op de tocht. Ongeluk en te genspoed? Wat kan er nu gebeuren op een sleepboot? Haak We zijn nog maar net op weg, of ik maak de grootste fout die je kunt maken op een sleepboot. Op het achterdek bevindt zich een enorme haak die zich naar links en Sluizen bij Terneuzen. Foto: Harry van Tiel. 1 8 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 20