Terneuzen passeren ruim 10.000 zeesche
pen en 50.000 binnenvaartschepen (heen
en terug). Het aantal zeeschepen dat de
haven van Terneuzen aandoet, ligt rond
de 2.000. De Transbora is een middelgroot
schip: 12.000 ton, 173 meter lang. Het
vervoert kolen, die het in Gent moet los
sen.
Romantiek
Na de gang door de sluis, wordt de tros
van het achterdek naar het voordek ver
plaatst en zal de Rupelmonde zich als ach
terschip mee laten trekken door het ka
naal tot aan de losplaats van de
Transbora. Met een rustig gangetje van
zes knopen (ongeveer 11 kilometer per
uur) varen we het kanaal op. Hans Bar-
tels, de kapitein, zet de radio op 11het
kanaal voor de scheepvaart van Terneu
zen naar Gent tot aan de grens bij Zelzate.
Daar neemt de havendienst van Gent de
controle over. Kees van der Beek, de ma
chinist, geniet: 'Dit is nu de romantiek van
de scheepvaart. Langzaamaan, rustig
vooruit, alles gaat toch al zo snel.'
Het tempo van de boot mag dan roman
tisch zijn, de omgeving doet me weinig
aan rozengeur en maneschijn denken.
Vanzelfsprekend heeft zich voornamelijk
industrie gevestigd langs het kanaal. Dow
Benelux N.V. vanzelfsprekend. Deze che-
miegigant bezet vrijwel in zijn eentje het
489 hectare grote industrieterrein bij het
dorpje Hoek. De pijpen en lampen domi
neren een enorm gebied en zijn (vooral
wanneer het donker is) tot in de verre
omtrek te zien. De naam Dow wordt niet
altijd direct geassocieerd met de enorme
werkgelegenheid die een dergelijke vesti
ging betekent: ruim 3100 mensen werken
voor Dow. Bovendien kunnen veel toele
veringsbedrijven door Dow het hoofd bo
ven water houden.
Industrie
De Transbora laat Ovet B.V., het overslag
bedrijf in steenkool, links liggen. Verbrug-
ge de Meyer b.v. is een groot op- en over
slagbedrijf dat het vooral van
bosproducten moet hebben (hout, pa
pier). Op het Zevenaarsdok liggen dui
zenden banden opgeslagen. De beman
ning van de Rupelmonde wisselt het
laatste nieuws over dit bedrijfsterrein uit:
het rubber wordt gebruikt voor de we
genbouw schijnt het, maar er is weinig
bedrijvigheid te zien.
Bij Sluiskil varen we door de grootste
draaibrug van Europa, die al voor ons
openstaat. Hier staan veel huizen langs
het kanaal. Het moet een mooi gezicht
zijn, al die schepen langs je raam. Steeds
een ander panorama.
Broom chemie b.v. staat naast het Ameri
kaanse Engelhard Corporation, dat in ka
talysatoren doet. Waarom toch al die mil-
Verbrugge Terminals, Terneuzen. Foto: Corné Bastiaansen.
20 Zeeuws Tijdschrift