Terneuzen passeren ruim 10.000 zeesche pen en 50.000 binnenvaartschepen (heen en terug). Het aantal zeeschepen dat de haven van Terneuzen aandoet, ligt rond de 2.000. De Transbora is een middelgroot schip: 12.000 ton, 173 meter lang. Het vervoert kolen, die het in Gent moet los sen. Romantiek Na de gang door de sluis, wordt de tros van het achterdek naar het voordek ver plaatst en zal de Rupelmonde zich als ach terschip mee laten trekken door het ka naal tot aan de losplaats van de Transbora. Met een rustig gangetje van zes knopen (ongeveer 11 kilometer per uur) varen we het kanaal op. Hans Bar- tels, de kapitein, zet de radio op 11het kanaal voor de scheepvaart van Terneu zen naar Gent tot aan de grens bij Zelzate. Daar neemt de havendienst van Gent de controle over. Kees van der Beek, de ma chinist, geniet: 'Dit is nu de romantiek van de scheepvaart. Langzaamaan, rustig vooruit, alles gaat toch al zo snel.' Het tempo van de boot mag dan roman tisch zijn, de omgeving doet me weinig aan rozengeur en maneschijn denken. Vanzelfsprekend heeft zich voornamelijk industrie gevestigd langs het kanaal. Dow Benelux N.V. vanzelfsprekend. Deze che- miegigant bezet vrijwel in zijn eentje het 489 hectare grote industrieterrein bij het dorpje Hoek. De pijpen en lampen domi neren een enorm gebied en zijn (vooral wanneer het donker is) tot in de verre omtrek te zien. De naam Dow wordt niet altijd direct geassocieerd met de enorme werkgelegenheid die een dergelijke vesti ging betekent: ruim 3100 mensen werken voor Dow. Bovendien kunnen veel toele veringsbedrijven door Dow het hoofd bo ven water houden. Industrie De Transbora laat Ovet B.V., het overslag bedrijf in steenkool, links liggen. Verbrug- ge de Meyer b.v. is een groot op- en over slagbedrijf dat het vooral van bosproducten moet hebben (hout, pa pier). Op het Zevenaarsdok liggen dui zenden banden opgeslagen. De beman ning van de Rupelmonde wisselt het laatste nieuws over dit bedrijfsterrein uit: het rubber wordt gebruikt voor de we genbouw schijnt het, maar er is weinig bedrijvigheid te zien. Bij Sluiskil varen we door de grootste draaibrug van Europa, die al voor ons openstaat. Hier staan veel huizen langs het kanaal. Het moet een mooi gezicht zijn, al die schepen langs je raam. Steeds een ander panorama. Broom chemie b.v. staat naast het Ameri kaanse Engelhard Corporation, dat in ka talysatoren doet. Waarom toch al die mil- Verbrugge Terminals, Terneuzen. Foto: Corné Bastiaansen. 20 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 22