Kijk jongen, die pijpen roken ook voor ons! Redactioneel paul van der Velde Het Zeeuws Tijdschrift schenkt regelmatig randacht aan gebieden en steden in Zee and. Naar aanleiding van de feestelijke opening van het Stadskantoor in Terneuzen is dit nummer geheel gewijd aan het gebied ond het Kanaal van Gent naar Terneuzen fat als de Kanaalzone bekend staat. Langs dat kanaal werd in de negentiende eeuw de eerste zware industrie in Zeeland gevestigd. De geschiedenis van de ontwikkeling van de industrie langs de Kanaalzone wordt in het artikel van Paul Stockman kort samen gevat. De vestiging van Dow Chemical's in iet begin van de jaren zestig betekende een nieuwe impuls voor de zone die tot op de dag van vandaag doorwerkt. Met de ontsluiting van de Axelse Vlakte is een nieuwe stoot tot de verdere industriële uit bouw van de Kanaalzone gegeven. Met de bouw van de Westerscheldetunnel zal de band met Zeeland, het Sloegebied en de haven van Vlissingen in het bijzon der, hechter worden. Samenwerkingsver banden tussen beide industriegebieden zijn er inmiddels al door het samengaan van de havenschappen van Terneuzen en Vlissin gen in Zeeland Seaports en de Kamers van Koophandel en Fabrieken voor Midden-en Noord Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen Wanneer de Westerscheldetunnel in 2002 gereed is, zal de verdere integratie van Zee land nog sneller gaan. De toekomst van de Kanaalzone ziet er dus rooskleurig uit. Reeds op jonge leeftijd kwam ik samen met mijn vader die handelaar was, in de fabrie ken van die zone en de waarheid van zijn uitspraak'Kijk jongen, die pijpen roken ook voor ons!' is met het maken van dit num mer weer eens bevestigd. Gemeente Kanaalzone In de eerste twee artikelen komen de bur gemeesters van Terneuzen en Sas van Gent aan het woord. Barbé van Terneuzen en Van Rest van Sas van Gent. Hun kijk op de toekomstige ontwikkeling van de Kanaal zone kent vele overeenkomsten, maar op één punt verschillen ze duidelijk van me ning. Het is bekend dat Barbé, een van de actiefste post-Deltaboys en meest ervaren bestuurders in Zeeland, pleit voor één ge meente Kanaalzone. Zijn voornaamste ar gument is dat de Kanaalzone aan slag kracht zou winnen als die zone als één ge bied bestuurd wordt. Voor die samenvoeging is veel te zeggen omdat dan beslissingen kunnen worden genomen vanuit het perspectief van de zone en niet vanuit de drie afzonderlijke gemeenten. Ik schrijf hier drie maar uit de bijdrage van Gerdi Preger blijkt dat er in Axel allerminst overeenstemming heerst over de vraag of die gemeente nu wel of niet bij de Kanaal zone hoort. Axel verkeert in een identiteits crisis en probeert er aan te ontsnappen door zich als cultuurgemeente te profileren. Die culturele uitstraling zal binnenkort een impuls krijgen want met ingang van het volgende nummer wordt dit tijdschrift door Vink Offset BV in Axel gedrukt. In het gedicht van Emma Crebolder staat de zin voor wat in de vaart der volkeren hier in het midden werd gemaakt.' Ze be doelt daarmee het Kanaal van Gent naar Terneuzen waardoor Karen Kroese een tocht maakte en waarvan ze haar impres sies vastlegde. Onze vaste columnist Dirk Haanman was in Sas van Gent verliefd op een schippersdochter en kwam zo in con tact met dat mobiele milieu. Contrastrijke zone De Kanaalzone wekt niet in de eerste plaats de associatie met toerisme op. De journalis te Trees van Herpen komt in haar speur tocht naar de toeristische waarden van de Kanaalzone tot de conclusie dat het gebied door de combinatie (industriële) cultuur en natuur juist zeer aantrekkelijk is. Helemaal met de natuur verweven is boer Riemens die vlak bij het kanaal en langs het spoor woont. Antoinette Verbrugge schetst het boerenleven onder de rook van de Kanaal zone. André van der Veeke peilde de cultu rele voorzieningen in Terneuzen en komt tot de conclusie dat er op cultureel terrein in Terneuzen nog ruimte voor verbetering is. In ieder geval is er op architectonisch vlak de laatste jaren de nodige beweging die van Terneuzen een moderne stad met uitzicht op haar levensader de Schelde zal maken. Het Stadskantoor waarvan Antoi nette Verbrugge een impressie geeft is daar een goed voorbeeld van. De bouw van een nieuw theater zal dat proces verder vorm geven. Daar zullen ongetwijfeld ook voor stellingen gaan plaatsvinden van het Festi val van Zeeuwsch-Vlaanderen. Ali Pankow gaat in op het grensoverschrijdende karak ter van het festival dat nauwe banden heeft met het Festival van Vlaanderen. Dit nummer wordt afgesloten met een bij drage van Paul Stockman in de serie Histo rische Olieverfschetsen van Zeeland die het beleg van Sas van Gent door troepen van Frederik Hendrik in 1644 tot onderwerp heeft. In Signalementen aandacht voor boeken over Dow en boerderijen in Zeeuws-Vlaanderen en tot slot in de Cultu rele Berichten hoogtepunten uit de Zeeland Nazomer Festivals. Museum voor Moderne Kunst Wat er aan Terneuzen nog ontbreekt is een Museum voor Moderne kunst, in Middel burg hoorde het immers toch niet thuis. Zo'n Zeeuws museum zou de uitstraling van het onlangs geopende Metropolis Science Museum in Amsterdam moeten hebben. Dat ligt bovenop de eens saaie in gang van de IJtunnel en legt door zijn uiter lijk in de vorm van een romp van een schip, een duidelijk verband met de haven. Waar zou beter het informatiecentrum over de Westerscheldetunnel in ondergebracht kunnen worden dan in zo'n Museum voor de Moderne Kunst. Terneuzen is in mijn ogen al altijd het culturele centrum van Zeeuws-Vlaanderen geweest. Met een nieuw theater en een museum kan het dat zelfs misschien voor Zeeland worden. Vanaf deze plaats wil ik Antoinette Ver brugge, Frank Neve en Harry van Tiel be danken voor de waardevolle bijdragen die zij aan de totstandkoming van deze special issue van het Zeeuws Tijdschrift hebben verleend. Onze dank gaat ook uit naar de adverteerders die het mede mogelijk heb ben gemaakt dat dit tijdschrift voor de eer ste keer goeddeels in kleur is uitgevoerd. De oogverblindend mooie nachtfoto's van de Kanaalzone van Corné Bastiaansen ge ven dit nummer extra glans. Zeeuws Tijdschrift 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 3