Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Muziekspiegel der kunsten Ali Pankow Industrie en cultuur lijken op het eerste gezicht weinig met elkaar van doen te heb ben. Bij nader inzien echter is er wel degelijk een relatie. Immers niet de landelijke streek met veel landbouw in Zeeuws-Vlaanderen, maar juist de ontwikkeling van de Kanaalzone vormde een impuls voor het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Door de industrialisatie van de Kanaalzone hebben er zich veel mensen uit de Randstad, België en uit andere landen gevestigd. Mensen, die behoefte hebben aan voldoende ontspanningsmogelijkheden en aan culturele impulsen in hun woonom geving. De overheid onderkent die behoefte en streeft ernaar van Zeeuwsch-Vlaanderen een leefbare streek te maken. Voeg daarbij de vele kerken, die gereed staan om als concertzaal dienst te doen en het ideale klimaat is geschapen voor een festival waarbij het element klassieke muziek gecombineerd kan worden met historische locaties in een prachtige omgeving. Het initiatief om te komen tot een Fes tival van Zeeuwsch-Vlaanderen, als partner van het Festival van Vlaande ren in België, werd in 1988 genomen in het kader van een door de provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen gevoerd beleid. Dat beleid is gericht op versterking van grensoverschrijdende contacten met Vlaanderen op onder meer cultureel gebied. Sinds 1989 neemt het festival ook deel aan de Zeeland Nazomer Festivals, dat gericht is op verlenging van het toeris tisch seizoen in Zeeland. Verder werkt het festival samen met de Europalia in België, een organisatie die om de paar jaar de cultuur van een bepaald land promoot. Het doel van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen is het brengen van hoogwaardige klassieke muziek in kerken en op de podia van Zeeuws- Vlaanderen dat geen concertzalen heeft. In Terneuzen, de grootste ge meente, is één schouwburg en twee kleinere podia. De talrijke oude kerken en een paar monumentale gebouwen lenen zich echter uitstekend voor de uitvoering van klassieke muziek en hun indrukwekkende ambiance schept een natuurlijke meerwaarde. Het festival heeft zich de afgelopen ja ren ontwikkeld tot een bijzonder muzi kaal evenement met een landelijke en grensoverschrijdende uitstraling. Jaar lijks wordt gekozen om binnen een be paald thema een programma samen te stellen, dat een aanvulling vormt op het reguliere aanbod in Nederland. Vaak treden tijdens het festival buiten landse musici en ensembles voor de eerste keer in ons land op en worden er werken uitgevoerd van componisten die hier zelden of nooit worden ge hoord. Er worden ongebruikelijke sa menwerkingsverbanden tussen musici tot stand gebracht en er worden speci fieke opdrachten gegeven. De keuze voor een thema heeft tot doel het festival een bindend element te bieden. Dit jaar luidt dat thema: Muziek, spiegel der kunsten. Op welke manier weerspiegelen de kunsten zich in de muziek? In hoeverre laat een componist zich beïnvloeden door an dere kunsten? Hebben schilders, schrij vers en dichters invloed op het werk van componisten en zo ja, hoe komt dat dan tot uiting? Yolanda Mergler, directeur van het Zuidlandtheater in Terneuzen en belast met de organisatie van het festival is er van overtuigd, dat het komende Festi val van Zeeuwsch-Vlaanderen van 11 september tot en met 4 oktober daar op de antwoorden gaat geven. Elitair? De vraag dringt zich op of het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen elitair is. Als men het Beleidsplan 1996-1999 mag geloven, kan die vraag met een vol mondig "nee" beantwoord worden. Aan de doelstelling, 'het organiseren van hoogwaardige concerten' zal niet worden getornd. Zo geeft dat beleids plan aan en en dat het ernaar streeft 'de toegankelijkheid van het festival te verhogen door het organiseren van zo- genaande Opstapconcerten, het ont plooien van een actief jongerenbeleid en het organiseren van educatieve ac tiviteiten. Om de drempel voor klassieke muziek te verlagen kan een organisatie twee dingen doen. Men kan kiezen voor het populariseren van de concerten, maar men kan ook kiezen om extra concer ten te organiseren die een meer popu lair karakter dragen of waar men ge makkelijker binnenloopt. Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen kiest voor de tweede mogelijkheid, leder festival zal minstens tien concerten hebben waarbij de doelstelling wordt gereali seerd. Daarnaast organiseert het festi val opstapconcerten die fungeren als een opstapje naar de tien basisconcer ten.' Een voorbeeld van een opstapconcert is het fringe-concert (fringe is letterlijk 'franje'). De fringe-concerten zijn gratis toegankelijk waarbij jonge musici de kans krijgen om zich te presenteren aan het publiek. De musici krijgen geen ho norarium, maar draaien volwaardig mee in de publiciteitscampagne. De lo caties worden gratis ter beschikking ge steld en bevinden zich meestal in een buurt met veel (winkelend) publie. Hierdoor is het, volgens de organisatie, gemakkelijker voor het publiek om het concert even mee te nemen. Heieen van Leerzem Iemand die voor het geven van zo'n fringe-concert is uitgenodigd, is de 22- jarige pianiste Heieen van Leerzem uit Middelburg. Zij is blij met de uitnodi ging om op zaterdagmiddag 20 sep tember een concert van ongeveer een uur te verzorgen in gebouw Baudeloo (waarin de muziekschool is gevestigd) 46 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 48