ik liever niet zo voluit. Dat staat zo hooghartig en dat wil ik niet.' Publiek Met een zekere regelmaat optreden voor publiek is onderdeel van haar op leiding. Ze neemt deel aan de jaarlijkse leerlingenavond van Govert Mingelen, verzorgde een concert in de Klove niersdoelen, trad op voor Omroep Zeeland, geeft huisconcerten en be haalde in 1991 al de eerste prijs op het muziekconcours van de Vrienden van het Zeeuws Orkest. 'Een concours waarbij jonge musici op piano en viool met elkaar vergeleken moesten wor den. Dat was wel een beetje vreemd,' vond Heieen, maar ze was natuurlijk blij met de prijs. Voor het komende studiejaar heeft ze zich voorgenomen veelvuldig te gaan deelnemen aan concoursen. Dat levert publiekservaring en naamsbekendheid op. Spelen voor publiek is toch heel anders dan thuis. Ze wil haar bezieling via de muziek graag uitdragen. Com municeren. Een brug slaan naar haar toehoorders. In dat opzicht is Heieen ook heel dui delijk. Ze is er niet voor de "muzak". 'Als ik word gevraagd om alleen ach tergrondmuziek te spelen bij een diner of receptie bijvoorbeeld dan doe ik dat beslist niet. Daar studeer ik niet voor.' Anderzijds is ze best bereid een muzi kaal intro te verzorgen als er later in de bijeenkomst een specifiek gedeelte voor haar is ingeruimd. Ook wil ze best wat nadere toelichting geven op de composities, die zij speelt. Ook dat schept een band met het publiek. Via een advertentie in de PZC werd ze opmerkzaam gemaakt op de oproep van het Festival van Zeeuwsch-Vlaan- deren aan jonge musici. Zij werden verzocht een demo in te sturen met de kans te worden uitgekozen voor één van de fringe-concerten. Heieen had weinig bedenktijd nodig. Samen met haar leraar besloot ze de opname van haar uitvoering van de Suite Berga- masque van Debussy en de Sonate KV 330 van Mozart in te zenden. Een week later belde Yolanda Mergler met de uitnodiging. Ze kreeg de vrijheid zelf haar program ma samen te stellen met wel liefst hier en daar een link naar het thema: Mu ziek, spiegel der kunsten. Heieen kan daar goed mee uit de voeten. Ze is een fan van Debussy en de vier preludes, die ze op 20 september in Hulst speelt, zijn voortgekomen uit de inspiratie die deze componist kreeg van impressio nistische beelden en schilderijen. Van de Suite Bergamasque, ook van Debus sy, wordt beweerd dat een dichtbundel van de Franse dichter Verlaine daar de bron voor is geweest. Verder speelt Heieen ook de Suite KV 330 van Mozart, omdat die herken baar en laagdrempelig en dus voor een breed publiek is. Tot slot brengt ze een compositie van haar leraar Mingelen die hem speciaal voor dit fringe-con cert gemaakt heeft en er de toepasse lijke titel "De Vos Reinaerde" aan heeft gegeven. Zijn pupil treedt ten slotte in Hulst op, de bakermat van de Reinardijen. De actrice Nelly Frijda speelt mee in "The Eloquent Songbook", een gedramatiseerd recital op basis van tek sten van William Shakespeare op 23 september 1997 in Hengstdijk. 48 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 50