ik liever niet zo voluit. Dat staat zo
hooghartig en dat wil ik niet.'
Publiek
Met een zekere regelmaat optreden
voor publiek is onderdeel van haar op
leiding. Ze neemt deel aan de jaarlijkse
leerlingenavond van Govert Mingelen,
verzorgde een concert in de Klove
niersdoelen, trad op voor Omroep
Zeeland, geeft huisconcerten en be
haalde in 1991 al de eerste prijs op het
muziekconcours van de Vrienden van
het Zeeuws Orkest. 'Een concours
waarbij jonge musici op piano en viool
met elkaar vergeleken moesten wor
den. Dat was wel een beetje vreemd,'
vond Heieen, maar ze was natuurlijk
blij met de prijs.
Voor het komende studiejaar heeft ze
zich voorgenomen veelvuldig te gaan
deelnemen aan concoursen. Dat levert
publiekservaring en naamsbekendheid
op. Spelen voor publiek is toch heel
anders dan thuis. Ze wil haar bezieling
via de muziek graag uitdragen. Com
municeren. Een brug slaan naar haar
toehoorders.
In dat opzicht is Heieen ook heel dui
delijk. Ze is er niet voor de "muzak".
'Als ik word gevraagd om alleen ach
tergrondmuziek te spelen bij een diner
of receptie bijvoorbeeld dan doe ik dat
beslist niet. Daar studeer ik niet voor.'
Anderzijds is ze best bereid een muzi
kaal intro te verzorgen als er later in de
bijeenkomst een specifiek gedeelte
voor haar is ingeruimd. Ook wil ze best
wat nadere toelichting geven op de
composities, die zij speelt. Ook dat
schept een band met het publiek.
Via een advertentie in de PZC werd ze
opmerkzaam gemaakt op de oproep
van het Festival van Zeeuwsch-Vlaan-
deren aan jonge musici. Zij werden
verzocht een demo in te sturen met de
kans te worden uitgekozen voor één
van de fringe-concerten. Heieen had
weinig bedenktijd nodig. Samen met
haar leraar besloot ze de opname van
haar uitvoering van de Suite Berga-
masque van Debussy en de Sonate KV
330 van Mozart in te zenden. Een
week later belde Yolanda Mergler met
de uitnodiging.
Ze kreeg de vrijheid zelf haar program
ma samen te stellen met wel liefst hier
en daar een link naar het thema: Mu
ziek, spiegel der kunsten. Heieen kan
daar goed mee uit de voeten. Ze is een
fan van Debussy en de vier preludes,
die ze op 20 september in Hulst speelt,
zijn voortgekomen uit de inspiratie die
deze componist kreeg van impressio
nistische beelden en schilderijen. Van
de Suite Bergamasque, ook van Debus
sy, wordt beweerd dat een dichtbundel
van de Franse dichter Verlaine daar de
bron voor is geweest.
Verder speelt Heieen ook de Suite KV
330 van Mozart, omdat die herken
baar en laagdrempelig en dus voor een
breed publiek is. Tot slot brengt ze een
compositie van haar leraar Mingelen
die hem speciaal voor dit fringe-con
cert gemaakt heeft en er de toepasse
lijke titel "De Vos Reinaerde" aan
heeft gegeven. Zijn pupil treedt ten
slotte in Hulst op, de bakermat van de
Reinardijen.
De actrice Nelly Frijda speelt mee in "The Eloquent Songbook", een gedramatiseerd recital op basis van tek
sten van William Shakespeare op 23 september 1997 in Hengstdijk.
48 Zeeuws Tijdschrift