nog steeds en heeft men nog altijd min der oog voor de nieuwe rol die de pro vincie zou kunnen spelen in het Zeeland van de 21-ste eeuw. Als je op grotere schaal durft te denken dan zou je voor Zeeland ook een veel belangrijker rol als ontwikkelingsregio kunnen bereiken. Het is blijkbaar nog steeds moeilijk om ferme keuzes te maken. Er is een poging gedaan in het Streekplan, maar dan komt er een heleboel geruis, gediscu- sieer en dat valt het alsnog weer uitel- kaar. Telkens moet dan toch ieder plekje in Zeeland zijn eigen ideeen kunnen botvieren. Dat veranderd voorlopig niet, vrees ik.' De provincie als een som der delen? 'In derdaad, kijk maar eens naar de samen stelling van provinciale staten. Hoeveel grootstedelijke vertegenwoordigers zit ten daarin? Heel weinig, veel te weinig. Daardoor komt het steeds weer tot een stellingname dat iedereen iets moet hebben, waardoor je niet alle middelen effectief kunt inzetten.' Commisaris Van Gelder noemde dat ooit de verdelende rechtvaardigheid. Hij: 'Dat is het precies. Het is niet typisch Zeeuws, het komt ook in andere regio's voor, maar het is hier wel héél sterk. De enige manier om dat te doorbreken is om grote gemeenten sterker te maken en die samen met de provincie een soort voortrekkersrol te la ten vervullen. Daarom valt het me zo te gen dat het provinciebestuur, die die analyse toch echt wel kan maken en ook verdraaid goed weet wat er hier aan de hand is, niet de moed heeft daar door heen te breken en te kiezen voor herin deling. Ze zeggen gewoon: laat Zeeuws- Vlaanderen nog maar een poosje in z'n sop gaarkoken.' Een bestuurder moet moed hebben, de durf om z'n nek uit te steken, vindt hij en: vooral ook zeggen waar het op staat. Dat wordt hém niet altijd in dank afgenomen. Helpt het nog een beetje dat hij 'van hier is'. 'Nou nee hoor, ook ik word dan toch gezien als de bestuurder die zo nodig moet. Dan is het niet meer Ron Barbé uit Hoek. Ze denken dan kennelijk dat het groot heidswaanzin van Terneuzen is of dat je het doet voor je eigen portmonnee, om dat je een schaal hoger komt te zitten als de gemeente groter wordt.' Er klinkt -voor het eerst- iets van irritatie. 'Dat zit mij zeker dwars, want zo zit ik niet el kaar! Ik heb altijd gezegd: probeer je job nou maar gewoon goed te doen. Daar sta je voor. Probeer er hard aan te wer ken en als je het goed doet, dan komt er ooit automatisch een treintje voorbij waar je dan wel of bewust niét op kunt springen. Het ergert mij bijzonder dat mij allerlei nevengedachten worden toe gedicht: hij zal het daarom wel doen of voor dié of om dat. Dat is ook typisch Zeeuws, vind ik. Zo klein ook, dat ergert mij soms in hoge mate. Maar daarom blijf ik het wel zeggen! Goede investering Het heeft ongeveer een generatie ge duurd voordat hij er eindelijk kwam. De Westerscheldetunnel. Je hoor wel eens zeggen: eigenlijk had hij er al twintig jaar geleden moeten liggen want nu hij er dan eindelijk komt, staan we niet meer zo te juichen. Ron Barbé, die de oerverloze discussie over de WOV eerst als wethouder van Terneuzen, daarna als gedeputeerde voor economie en toen als burgemeester meemaakte, denkt er anders over. 'Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het een hele goede investering is. Ja zeker, óók economisch. Het belang is zonneklaar: investeren in infrastructuur loont altijd. De hele geschiedenis door zie je dat, van de spoorlijn Amsterdam- Haarlem destijds tot de grote infrastruc turele werken die het kabinet Kok nu op de rails zet. Daar waar je investeert in in frastructuur zie je dat nieuwe ontwikke lingen ontstaan of dat bestaande ont wikkelingen versneld worden doorgezet.' Dergelijke grote investerin gen hebben ook een psychologisch ef fect op de mensen in het gebied, weet Barbé. Maar, niet bij iedereen, geeft hij grif toe. 'Veel mensen kunnen het niet volgen en zullen aan de rem hangen: waarom moet dan nu en wat zal dat niet allemaal teweegbrengen? Dat hou je al tijd. Maar bij een aantal andere mensen brengt het iets anders teweeg. Een po sitief schokeffect noem ik dat maar, waardoor ze nieuwe kansen zien en nieuwe mogelijkheden gaan benutten. Ik denk dat het met deze tunnel ook het geval is.' Hij -de econoom- ziet de Wes terscheldetunnel als 'iets écht groots voor Zeeland'. 'Het brengt de beide po tentiële werkgelegenheidsgebieden aan de Westerschelde op schootsafstand van elkaar. Daar moeten nieuwe dingen mo gelijk zijn. Dat hoor je nu al bij onderne mers en bedrijven: kunnen we niet iets samen gaan doen? De Havenschappen zijn toch ook al samen. Ik denk dat het helemaal past in de strategie van Zee land om op logistiek gebied te gaan sco ren.' En het moet ook, dat beseft niet ie dereen, waarschuwt Barbé. 'Ik constateer apatische reacties van bur gers. Maar let wel: de werkgelegenheid De markt in Terneuzen. Foto: Johan Klein. 4 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 6