nog steeds en heeft men nog altijd min
der oog voor de nieuwe rol die de pro
vincie zou kunnen spelen in het Zeeland
van de 21-ste eeuw. Als je op grotere
schaal durft te denken dan zou je voor
Zeeland ook een veel belangrijker rol als
ontwikkelingsregio kunnen bereiken.
Het is blijkbaar nog steeds moeilijk om
ferme keuzes te maken. Er is een poging
gedaan in het Streekplan, maar dan
komt er een heleboel geruis, gediscu-
sieer en dat valt het alsnog weer uitel-
kaar. Telkens moet dan toch ieder plekje
in Zeeland zijn eigen ideeen kunnen
botvieren. Dat veranderd voorlopig niet,
vrees ik.'
De provincie als een som der delen? 'In
derdaad, kijk maar eens naar de samen
stelling van provinciale staten. Hoeveel
grootstedelijke vertegenwoordigers zit
ten daarin? Heel weinig, veel te weinig.
Daardoor komt het steeds weer tot een
stellingname dat iedereen iets moet
hebben, waardoor je niet alle middelen
effectief kunt inzetten.' Commisaris Van
Gelder noemde dat ooit de verdelende
rechtvaardigheid. Hij: 'Dat is het precies.
Het is niet typisch Zeeuws, het komt ook
in andere regio's voor, maar het is hier
wel héél sterk. De enige manier om dat
te doorbreken is om grote gemeenten
sterker te maken en die samen met de
provincie een soort voortrekkersrol te la
ten vervullen. Daarom valt het me zo te
gen dat het provinciebestuur, die die
analyse toch echt wel kan maken en ook
verdraaid goed weet wat er hier aan de
hand is, niet de moed heeft daar door
heen te breken en te kiezen voor herin
deling. Ze zeggen gewoon: laat Zeeuws-
Vlaanderen nog maar een poosje in z'n
sop gaarkoken.' Een bestuurder moet
moed hebben, de durf om z'n nek uit te
steken, vindt hij en: vooral ook zeggen
waar het op staat. Dat wordt hém niet
altijd in dank afgenomen. Helpt het nog
een beetje dat hij 'van hier is'. 'Nou nee
hoor, ook ik word dan toch gezien als de
bestuurder die zo nodig moet. Dan is
het niet meer Ron Barbé uit Hoek. Ze
denken dan kennelijk dat het groot
heidswaanzin van Terneuzen is of dat je
het doet voor je eigen portmonnee, om
dat je een schaal hoger komt te zitten
als de gemeente groter wordt.' Er klinkt
-voor het eerst- iets van irritatie. 'Dat zit
mij zeker dwars, want zo zit ik niet el
kaar! Ik heb altijd gezegd: probeer je job
nou maar gewoon goed te doen. Daar
sta je voor. Probeer er hard aan te wer
ken en als je het goed doet, dan komt er
ooit automatisch een treintje voorbij
waar je dan wel of bewust niét op kunt
springen. Het ergert mij bijzonder dat
mij allerlei nevengedachten worden toe
gedicht: hij zal het daarom wel doen of
voor dié of om dat. Dat is ook typisch
Zeeuws, vind ik. Zo klein ook, dat ergert
mij soms in hoge mate. Maar daarom
blijf ik het wel zeggen!
Goede investering
Het heeft ongeveer een generatie ge
duurd voordat hij er eindelijk kwam. De
Westerscheldetunnel. Je hoor wel eens
zeggen: eigenlijk had hij er al twintig
jaar geleden moeten liggen want nu hij
er dan eindelijk komt, staan we niet
meer zo te juichen. Ron Barbé, die de
oerverloze discussie over de WOV eerst
als wethouder van Terneuzen, daarna
als gedeputeerde voor economie en
toen als burgemeester meemaakte,
denkt er anders over.
'Ik ben er altijd van overtuigd geweest
dat het een hele goede investering is. Ja
zeker, óók economisch. Het belang is
zonneklaar: investeren in infrastructuur
loont altijd. De hele geschiedenis door
zie je dat, van de spoorlijn Amsterdam-
Haarlem destijds tot de grote infrastruc
turele werken die het kabinet Kok nu op
de rails zet. Daar waar je investeert in in
frastructuur zie je dat nieuwe ontwikke
lingen ontstaan of dat bestaande ont
wikkelingen versneld worden
doorgezet.' Dergelijke grote investerin
gen hebben ook een psychologisch ef
fect op de mensen in het gebied, weet
Barbé. Maar, niet bij iedereen, geeft hij
grif toe. 'Veel mensen kunnen het niet
volgen en zullen aan de rem hangen:
waarom moet dan nu en wat zal dat niet
allemaal teweegbrengen? Dat hou je al
tijd. Maar bij een aantal andere mensen
brengt het iets anders teweeg. Een po
sitief schokeffect noem ik dat maar,
waardoor ze nieuwe kansen zien en
nieuwe mogelijkheden gaan benutten.
Ik denk dat het met deze tunnel ook het
geval is.' Hij -de econoom- ziet de Wes
terscheldetunnel als 'iets écht groots
voor Zeeland'. 'Het brengt de beide po
tentiële werkgelegenheidsgebieden aan
de Westerschelde op schootsafstand van
elkaar. Daar moeten nieuwe dingen mo
gelijk zijn. Dat hoor je nu al bij onderne
mers en bedrijven: kunnen we niet iets
samen gaan doen? De Havenschappen
zijn toch ook al samen. Ik denk dat het
helemaal past in de strategie van Zee
land om op logistiek gebied te gaan sco
ren.' En het moet ook, dat beseft niet ie
dereen, waarschuwt Barbé. 'Ik
constateer apatische reacties van bur
gers. Maar let wel: de werkgelegenheid
De markt in Terneuzen.
Foto: Johan Klein.
4 Zeeuws Tijdschrift