in Zeeuws-Vlaanderen neemt af, we lo- Den terug in plaats van op. Ik heb de tijd meegemaakt dat de omschakeling plaats vond van landbouw naar wat uit eindelijk industrie werd maar dat wist men toen ook nog niet. Het gebied liep eeg er was geen werk meer, geen toe- <omst. Toen is gelukkig op regeringsni veau gezegd: er moet een werkgelegen- iieidimpuls komen, die Kanaalzone is ioen geschikt en waardig bevonden voor ontwikkeling van industrie.' Ook toen was er scepsis, herinnert hij zich maar al te goed. 'Dow en die industrie wat hebben we daar nou aan?',werd er gezegd. 'Mensen zien het niet direct in, het is kennelijk moeilijk om een goede analyse te maken, naar de toekomst ge richt. Dat vereist een stuk verantwoor delijkheid van de bestuurder om dan, ondanks dat de bevolking hangt aan het oude, tóch te kiezen voor het nieuwe. Daar moeten we niet bang voor zijn, daar zijn we voor ingehuurd.' Economische activiteit De bouw van de Westerscheldetunnel is belangrijk voor Terneuzen en de burge meester verwacht er veel van. 'Hier be gint het, hier komt de bouwput. Hier zal de bulk van de mensen werken en ver blijven. Op de top, over vijfjaar zullen dat zo'n 450 mensen zijn, dat heeft een enorme spinoff voor de middenstand. Wij als gemeente voeren voortdurend gesprekken met de combinatie die de tunnel gaat bouwen.We hebben ze ge vraagd: wat kunnen we voor jullie bete kenen? Hoe kunnen we het zo aantrek kelijk mogelijk maken om mensen hier naar toe te sturen.? We hebben er drie extra mensen voor ingezet om elke po tentiële werknemer persoonlijk te bege leiden. Bemiddelen in woonruimte, maar ook in werk voor de partner. We probe ren ook de betonfabriek die nodig is bij de bouw naar Terneuzen te krijgen. Dat levert 500 werknemers op waarvan een groot deel dan ook hier zal gaan wonen. Het betekent allemaal economische acti viteit voor Terneuzen.' De tunnel heeft volgens hem ook op so ciaal-maatschappelijk vlak grote beteke nis. 'Het onderwijs heeft altijd uitsluitend de blik op het zuiden gericht. Er zijn nauwe banden met de Universiteit van Gent, we moesten immers wel. Maar de Ho geschool Zeeland komt nu ook beter in beeld. Straks hebben Zeeuwsvlamingen de keus noord óf zuid. En last but not least: besturen is méér dan het formele besluiten nemen in de Staten van Zeeland en de gemeentera den. Er is ook een informele structuur en juist die kwam in Zeeland niet optimaal totstand omdat de Westerschelde er tussen zat. Als ik een vergadering aan de overkant had en ik wilde na afloop in de wandelgangen nog eens iets bepraten dan kon dat vaak niet want ik moest mijn boot nog halen. Terwijl in dat soort gezelschappen toch ook wel zinnig ge sproken werd. Er werden geen besluiten genomen, maar wel belangrijke gedach ten uitgewisseld. Voor de besluitvor ming is dat soort gepraat ook van be lang, hoewel dat door sommigen wordt ontkend. De tunnel doorbreekt in die zin ook een isolement. Doordat we nu let terlijk met elkaar verbonden worden dat leiden tot een uitwisseling van gedach ten en standpunten en dus ook tot meer begrip van eikaars situatie.' Hij noemt het een 'belangrijke winst'. De tegen stelling tussen Zeeuws-Vlaanderen en 'de overkant' zal langzaam verdwijnen, voorspelt hij. Er is een keerzijde: verlies van arbeidsplaatsen door het verdwijnen van de veerboten, grotere concurrentie op de Zeeuwsvlaamse markt door de betere bereikbaarheid. Dat weet hij ook wel, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen. En, zegt hij: 'bedreigingen zijn ook kansen.' We -en dan bedoel ik ook onderne mers en burgers in Zeeuws-Vlaanderen- zullen er actief op moeten in spelen. Niet met de armen over elkaar gaan zit ten afwachten en naar de overheid kij ken. Het is absoluut een verkeerd beeld dat de overheid alles kan. De overheid kan helpen randvoorwaarden te schep pen, maar pas als er vanuit de bevolking initiatieven worden ontplooid. De wer kelijke vernieuwingen komen bijna nooit van de overheid, maar vanuit de bevol king, ondernemers die nieuwe wegen inslaan. Dat moet en zal ook hier gebeu ren!' Toekomst Kanaalzone De toekomst van de Kanaalzone is ook de toekomst van Terneuzen. De invul ling van de Axelse Vlakte is daarin van groot belang. De burgemeester spreekt opnieuw over een keerpunt in het den ken. 'Vroeger wachtten we op een plan en dan legde we een terrein aan. Dat heeft voorheen zeker ook vruchten af geworpen. Maar nu gaan we het toch anders doen: we leggen alvast de kade aan, de insteekhaven en zeggen tegen potentiële bedrijven: kijk maar, wij heb ben het. U kunt er zo terecht. We zullen zien of die formule goed is.' Investering in -wat hij noemt- multimodaliteit is ook cruciaal voor de toekomst. 'We hebben al goede spoorverbindingen, goede achterwaartse waterwegen voor binnenschepen, redelijke goede toegang tot de autosnelwegen. Vanaf de zeekant moeten we nu nog gaan investeren.We willen een terminal aanleggen waarbij we niet gokken op het transatlantische containervervoer -die schaal van Rotter dam en Antwerpen kunnen wij nooit meer bereiken- maar wel een niveau la ger. Wij kunnen feederport worden, containers rechtstreeks naar Stockholm varen, naar Engeland, naar Rotterdam. Met een goede terminal kunnen we nog aantrekkelijker worden, kunnen we be paalde producten aantrekken en daar distributiecentrum voor worden. En dan downstream bedrijven op basis van de grondstoffen die hier al aanwezig zijn. Dow bijvboorbeeld produceert ethyleen en er zijn toch mogelijkheden voor be drijven die van die grondstof een eind product kunnen maken.' Het gaat goed met de Zeeuwse econo mie. Voor de komende jaren is een groei boven het landelijke gemiddelde voor zien. Maar de jongste prognoses geven óók aan dat het aantal arbeidsplaatsen voorlopig maar mondjesmaat groeit. Het aantal bij het arbeidsbureau Terneu zen gerigistreerde werkzoekenden neemt eerder toe dan af. Dat weet hij en het baart hem zorgen. Maar hij ziet ook kansen. 'We moeten het niet meer zoe ken in de hele grote industrie, daar ligt de toekomst niet meer. Wél in overslag, verpakking, distributie en transport. We moeten distributiecentra creëeren, want die zijn in verhouding behoorlijk arbeids intensief. We moeten een product aan trekken -fruit in Vlissingen, hout in Ter neuzen en zorgen dat we voor dat type product distributiecentrum worden. Daaraan is steeds meer behoefte en op dat vlak hebben wij veel te bieden: ruimte en goede voorwaarden. Een Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 7