in Zeeuws-Vlaanderen neemt af, we lo-
Den terug in plaats van op. Ik heb de tijd
meegemaakt dat de omschakeling
plaats vond van landbouw naar wat uit
eindelijk industrie werd maar dat wist
men toen ook nog niet. Het gebied liep
eeg er was geen werk meer, geen toe-
<omst. Toen is gelukkig op regeringsni
veau gezegd: er moet een werkgelegen-
iieidimpuls komen, die Kanaalzone is
ioen geschikt en waardig bevonden
voor ontwikkeling van industrie.' Ook
toen was er scepsis, herinnert hij zich
maar al te goed. 'Dow en die industrie
wat hebben we daar nou aan?',werd er
gezegd. 'Mensen zien het niet direct in,
het is kennelijk moeilijk om een goede
analyse te maken, naar de toekomst ge
richt. Dat vereist een stuk verantwoor
delijkheid van de bestuurder om dan,
ondanks dat de bevolking hangt aan het
oude, tóch te kiezen voor het nieuwe.
Daar moeten we niet bang voor zijn,
daar zijn we voor ingehuurd.'
Economische activiteit
De bouw van de Westerscheldetunnel is
belangrijk voor Terneuzen en de burge
meester verwacht er veel van. 'Hier be
gint het, hier komt de bouwput. Hier zal
de bulk van de mensen werken en ver
blijven. Op de top, over vijfjaar zullen
dat zo'n 450 mensen zijn, dat heeft een
enorme spinoff voor de middenstand.
Wij als gemeente voeren voortdurend
gesprekken met de combinatie die de
tunnel gaat bouwen.We hebben ze ge
vraagd: wat kunnen we voor jullie bete
kenen? Hoe kunnen we het zo aantrek
kelijk mogelijk maken om mensen hier
naar toe te sturen.? We hebben er drie
extra mensen voor ingezet om elke po
tentiële werknemer persoonlijk te bege
leiden. Bemiddelen in woonruimte, maar
ook in werk voor de partner. We probe
ren ook de betonfabriek die nodig is bij
de bouw naar Terneuzen te krijgen. Dat
levert 500 werknemers op waarvan een
groot deel dan ook hier zal gaan wonen.
Het betekent allemaal economische acti
viteit voor Terneuzen.'
De tunnel heeft volgens hem ook op so
ciaal-maatschappelijk vlak grote beteke
nis.
'Het onderwijs heeft altijd uitsluitend de
blik op het zuiden gericht. Er zijn nauwe
banden met de Universiteit van Gent,
we moesten immers wel. Maar de Ho
geschool Zeeland komt nu ook beter in
beeld. Straks hebben Zeeuwsvlamingen
de keus noord óf zuid.
En last but not least: besturen is méér
dan het formele besluiten nemen in de
Staten van Zeeland en de gemeentera
den. Er is ook een informele structuur en
juist die kwam in Zeeland niet optimaal
totstand omdat de Westerschelde er
tussen zat. Als ik een vergadering aan de
overkant had en ik wilde na afloop in de
wandelgangen nog eens iets bepraten
dan kon dat vaak niet want ik moest
mijn boot nog halen. Terwijl in dat soort
gezelschappen toch ook wel zinnig ge
sproken werd. Er werden geen besluiten
genomen, maar wel belangrijke gedach
ten uitgewisseld. Voor de besluitvor
ming is dat soort gepraat ook van be
lang, hoewel dat door sommigen wordt
ontkend. De tunnel doorbreekt in die zin
ook een isolement. Doordat we nu let
terlijk met elkaar verbonden worden dat
leiden tot een uitwisseling van gedach
ten en standpunten en dus ook tot meer
begrip van eikaars situatie.' Hij noemt
het een 'belangrijke winst'. De tegen
stelling tussen Zeeuws-Vlaanderen en
'de overkant' zal langzaam verdwijnen,
voorspelt hij. Er is een keerzijde: verlies
van arbeidsplaatsen door het verdwijnen
van de veerboten, grotere concurrentie
op de Zeeuwsvlaamse markt door de
betere bereikbaarheid. Dat weet hij ook
wel, maar de voordelen zijn groter dan
de nadelen. En, zegt hij: 'bedreigingen
zijn ook kansen.'
We -en dan bedoel ik ook onderne
mers en burgers in Zeeuws-Vlaanderen-
zullen er actief op moeten in spelen.
Niet met de armen over elkaar gaan zit
ten afwachten en naar de overheid kij
ken. Het is absoluut een verkeerd beeld
dat de overheid alles kan. De overheid
kan helpen randvoorwaarden te schep
pen, maar pas als er vanuit de bevolking
initiatieven worden ontplooid. De wer
kelijke vernieuwingen komen bijna nooit
van de overheid, maar vanuit de bevol
king, ondernemers die nieuwe wegen
inslaan. Dat moet en zal ook hier gebeu
ren!'
Toekomst Kanaalzone
De toekomst van de Kanaalzone is ook
de toekomst van Terneuzen. De invul
ling van de Axelse Vlakte is daarin van
groot belang. De burgemeester spreekt
opnieuw over een keerpunt in het den
ken. 'Vroeger wachtten we op een plan
en dan legde we een terrein aan. Dat
heeft voorheen zeker ook vruchten af
geworpen. Maar nu gaan we het toch
anders doen: we leggen alvast de kade
aan, de insteekhaven en zeggen tegen
potentiële bedrijven: kijk maar, wij heb
ben het. U kunt er zo terecht. We zullen
zien of die formule goed is.' Investering
in -wat hij noemt- multimodaliteit is
ook cruciaal voor de toekomst. 'We
hebben al goede spoorverbindingen,
goede achterwaartse waterwegen voor
binnenschepen, redelijke goede toegang
tot de autosnelwegen. Vanaf de zeekant
moeten we nu nog gaan investeren.We
willen een terminal aanleggen waarbij
we niet gokken op het transatlantische
containervervoer -die schaal van Rotter
dam en Antwerpen kunnen wij nooit
meer bereiken- maar wel een niveau la
ger. Wij kunnen feederport worden,
containers rechtstreeks naar Stockholm
varen, naar Engeland, naar Rotterdam.
Met een goede terminal kunnen we nog
aantrekkelijker worden, kunnen we be
paalde producten aantrekken en daar
distributiecentrum voor worden. En dan
downstream bedrijven op basis van de
grondstoffen die hier al aanwezig zijn.
Dow bijvboorbeeld produceert ethyleen
en er zijn toch mogelijkheden voor be
drijven die van die grondstof een eind
product kunnen maken.'
Het gaat goed met de Zeeuwse econo
mie. Voor de komende jaren is een groei
boven het landelijke gemiddelde voor
zien. Maar de jongste prognoses geven
óók aan dat het aantal arbeidsplaatsen
voorlopig maar mondjesmaat groeit.
Het aantal bij het arbeidsbureau Terneu
zen gerigistreerde werkzoekenden
neemt eerder toe dan af. Dat weet hij en
het baart hem zorgen. Maar hij ziet ook
kansen. 'We moeten het niet meer zoe
ken in de hele grote industrie, daar ligt
de toekomst niet meer. Wél in overslag,
verpakking, distributie en transport. We
moeten distributiecentra creëeren, want
die zijn in verhouding behoorlijk arbeids
intensief. We moeten een product aan
trekken -fruit in Vlissingen, hout in Ter
neuzen en zorgen dat we voor dat type
product distributiecentrum worden.
Daaraan is steeds meer behoefte en op
dat vlak hebben wij veel te bieden:
ruimte en goede voorwaarden. Een
Zeeuws Tijdschrift 5