De vorm is het transportmiddel van de inhoud en een goede vorm kan die ook intenser maken.' De Zeeuwse televisie tot nu toe? Hij heeft in de eerste reacties een zekere mildheid geproefd en die vindt hij ook terecht. Fouten worden met de mantel der liefde bedekt, óók door het publiek en dat is heel begrijpelijk. Als vakman heeft Rob van Hoek evenwel een uitgespro ken mening. Hij kan niet anders, vanuit zijn betrokken heid met het medium. "Wat ze doen -en dat vind ik erg jammer om te ontdekken- is journaaltje spelen, met alle televisiebeperkingen die een journaal heeft. Daar komt nog bij dat ze dat doen in een gebied waar het qua nieuwsaanbod soms zo dun is dat het ai snel belachelijk wordt. Wanneer je met de ernst en het gewicht van het NOS-journaal hele dunne regionale onderwerpjes aan pakt, dan loopje dat risico. Ik denk niet datje in een regio als deze, waar je én kranten hebt en een -wat nieuws betreft- goed functionerende radiozender, het met televisie nog allemaal eens dunnetjes over moet doen. Met de sterke punten van het medium televisie, de toevoeging en de kracht van beelden, kun je inhou delijk veel méér doen. Wat we nu zien is in wezen twee dimensionaal. Daar is blijkbaar duidelijk voor gekozen en het past weliswaar volledig in de traditie van de (nieuws)-televisie in de rest van het land, maar ik had gehoopt dat er van meet af aan een andere koers was ingeslagen. De achtergrond waartegen het nieuws zich afspeelt dat via de andere media tot de mensen komt, kun je met televisie verbreden, verdiepen, inzichtelijk maken door écht gebruik te maken van het bewegend beeld. Een programma als Toeren, het rondrijden in een bus door de provincie, geeft volgens mij nu niet erg veel inzicht in de structuur en de achtergronden van deze regio Niet alléén nieuws Er waren meteen al bij de start hoge verwachtingen. De Zeeuwse televisie als hét podium waar de discussie zich afspeelt. Hij heeft er over gehoord. Kan het dat inder daad worden? "Natuurlijk, maar dan hadden ze wei meteen die kant uit moeten gaan, in de voorbereiding al, die toch een aantal jaren heeft geduurd. Regionale televisie moet een eigenzinnig medium zijn dat journalistieke keuzes maakt, maar die hoeven niet zo gefixeerd te zijn op het dagelijkse nieuws. Nieuws is niet alleen dat van iedere dag, een ontwikkeling die zich op langere termijn voor doet is net zo goed nieuws. Het kan veel nuttiger zijn om daarin inzicht te geven dan even kort -met een shot van het provinciehuis- een verhaaltje te vertellen over er daar gebeurd is die dag. Pratende mensen op televisie over een zinnig onder werp is heel interessant om naar de kijken; het hoeven heus niet allemaal documentaires te zijn. Door de toe voeging van beeld krijg je een heel ander soort infor matie. Televisie is een heel onbarmhartig medium, het verhult niets. Wanneer iemand niet op zijn gemak zit omdat hij probeert zijn eigen waarheid te verkopen in plaats van de objectieve waarheid, dan zie dat als kijker meteen. Zó onverbiddelijk is televisie. Een rondetafelgesprek met ambtsdragers en politici kan hele boeiende tv opleveren door die extra dimensie van het beeld." Professioneel kader? Bij de verdere ontwikkeling van regionale tv in Zeeland zet hij de nodige vraagtekens. De provincie zou er volgens hem weieens te klein voor kunnen zijn. "De vraag is of het kader waarin wordt gewerkt wel professioneel genoeg is om dat medium een beetje snel te laten groeien. Televisie maken is een vak waarbij je veel leert van anderen. In wezen is het zo: hoe dichter je bij Hilversum zit of bij een regionale televisie die al vrij groot is en enige tijd draait, hoe be ter je je ontwikkelt. Daar zijn voldoende collega's in al lerlei disciplines waar je steeds een beetje van opsteekt, waardoor je vakmatig kunt klimmen. Het is precies de reden waarom ziekenomroepen nooit op een professioneel niveau komen omdat ze in een onvoldoende professioneel, kritisch kader werken. Ze zijn hun eigen norm en kunnen niet kritisch naar zichzelf kijken. Ik denk dat het heel lang zal duren voor datje hier in Zeeland een groep geroutineerde televisie makers hebt die groot genoeg is om nieuwelingen in het vak te begeleiden, omdat ik bang ben dat wanneer iemand op een gegeven moment goed zou zijn dat die dan uit de regio verdwijnt. Dat zie je ook bij andere re gionale televisiezenders, dat goede mensen getrokken worden door de betere beloning- ik zeg niét het grote geld- dat ze elders kunnen krijgen. De beloning bij televisie is in het algemeen voor be ginnende mensen niet zo'n vetpot als vaak wordt ge dacht en regionale tv betaalt dan nog weer wat minder dan landelijke. Zeeland is misschien te marginaal van formaat voor televisie, óók als je naar de financiën kijkt. Hoe gaat het over vijf jaar, hoe ziet het financiële plaat je er dan uit? Volgens mij kan het dan heel eng-worden, zeker wanneer het helemaal door de provincie moet worden gefmancieerd en dat risico is zeker niet uit te sluiten. Dan komt het provinciaal bestuur wel erg dicht bij de regionale omroep te staan. Krijg je dan niet: wiens brood men eet, diens woord men spreekt? Het is een beetje koffiedik-kijken, maar dat gevaar dreigt toch wel. Dat ze bij de omroep dus een beetje bang voor de provincie worden en wat voorzichtig gaan omspringen met de beslissers en dat is voor de journalistiek natuur lijk niet goed. En aan de andere kant: wanneer ze dat niét doen en journalistiek onafhankelijk en eigenzinnig hun gang gaan dan zou je het risico kunnen lopen dat ze proble men krijgen met de financiering over vijf jaar. Het hoéft niet te gebeuren, maar het kan wei. Het is beslist geen ideale basis om goed te functioneren..." Foto's p. 4 en 5: Frank Viergever; p. 10: Wim Riemens. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 13