De fotograaf van Zeeland spreekt voor altijd met zijn beelden PETER VAN HOUTE De levensgrote foto van zijn hand die de openstaande Schroebrug een ander aanzicht gaf bij binnenkomst van Middelburg, is al lang en breed opgeborgen in een ma gazijn. De golf van publiciteit is geluwd. Middelburg en Zeeland zijn weer overgegaan tot de orde van de dag, die beduidend minder uitbundig is. De herinnering blijft, aan een mooie zomer waarin de fotograaf van Zee land in een paar maanden tijd méér aandacht kreeg dan in zijn hele leven. Er is meer over hem gezegd en ge schreven dan hij waarschijnlijk zelf voor mogelijk hield én er is -gelukkig maar- erg veel van hem te zien ge weest. Wim Riemens (1933-Middelburg-1995) heeft een postu me hommage gekregen die er niet om loog. Drie tentoonstellingen, lezingen, een speciaal gecompo neerd muziekstuk, een oeuvreboek en toekenning van de prestigieuze Zeeuwse Prijs voor Kunsten en Weten schappen, daaruit bestond de Manifestatie Wim Riemens waarmee Zeeland zijn bekendste fotograaf hulde bracht. Deze ging gepaard met tal van officiële ceremonies waar de fotograaf zélf nooit veel van moest hebben. Bekende en minder bekende Zeeuwen en niet-Zeeuwen die de fotograaf goed gekend hebben gaven acte de presence, bevolkten de Abdij, het Zeeuws Museum en De Vleeshal. Het had zo nu en dan iets weg van een rëunie, soms ook van een cultureel en toch gezellig samenzijn, waar je Riemens bij zijn leven zel den gezien zou hebben. Er werd veel gesproken over zijn prachtige werk, de artistieke waarde ervan, en over zijn persoon. Soms kreeg je de indruk alsof bijna iedereen persoonlijk be vriend was geweest met de fotograaf. Dat zal eerder wens dan werkelijkheid zijn geweest. Wim Riemens was een uitgesproken persoonlijkheid, eigenzinnig, compro misloos en -zeker in zijn werk- een eenling. Hij sprak wel graag, maar liet toch liever zijn foto's spreken. Zó heb ik hem vooral gekend: als fotograaf, als gedreven vakman, als perfectionist. En dat was genoeg. Zijn foto's gaven het gevoel iets met hem te hebben, zónder met hem bevriend te hoeven zijn. Een foto van Wim Riemens is ook iets persoonlijks, altijd en overal te herkennen. Het onlangs met vertraging (vanwege technische onvol komenheden) verschenen oeuvreboek Locaties/On the Spot is er het mooiste bewijs van. Bekijk het maar! Het boek wordt ingeleid door Andreas Oosthoek, een échte vriend van Wim, die in ware en warme woorden de fotograaf en zijn werk neerzet. Hij besluit zijn voor woord bijzonder treffend met dé leuze van de fotograaf: Bekijk het maar! En dat is inderdaad precies watje met Riemens' foto's moet doen. Het oeuvreboek biedt daar, meer nog dan de tentoonstellingen, ook alle gelegenheid toe. Wim Riemens legde momenten vast. Hij was niet voor niets toch vooral fotojournalist. Het ging hem niet om de mooie plaat, het ging hem om het moment. Hij wilde er zijn of -zoals vaak het geval was- er op wachten. Zo maakte hij bijna veertig jaar lang foto's, als autodidact en nooit gehinderd door enige gedachte aan kunst. Hij fotografeerde traditioneel, in de goede zin van het woord, dus wars van trends. Integer, heeft hij het zelf eens genoemd. Of hij nu landschappen, dieren, mensen, kunstenaars of kunst, steden of dorpen fotografeerde, Wim Riemens bleef altijd trouw aan zichzelf. Hij koos het goede moment en sloeg dan toe. Zo werd het gewone bij hem buitengewoon. De 323 foto's in Locaties/On the Spot, gekozen uit tienduizenden beel den, spreken ook wat dat betreft voor zich. Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 31