Besluit dat jaar zien we ook in beide sub-regio's de totale de mografische druk fors toenemen. In West Zeeuws-Vlaan deren is de druk in 2025 al op een niveau gekomen waarbij tegenover elk 'productief persoon een 'afhan kelijk' persoon staat. Verwacht mag worden dat de ouderen in West Zeeuws-Vlaanderen minder vaak dan in Schouwen-Duiveland zullen behoren tot de draagkrach tige rentenierende ouderen. Te bezien is derhalve in welke mate dit concreet het regionale economische draagvlak zal gaan aantasten. In ieder geval zullen er in 2025 in West Zeeuws- Vlaanderen ongeveer 500 basisschoolkinderen minder zijn dan nu. Dat zijn ongeveer 10 plattelandsscholen. Hoewel de instandhoudingsnorm voor basisscholen ge koppeld is aan het aantal 4-11 jarigen in een gebied, zal de terugloop aan leerlingen zeker consequenties heb ben. In een aantal kernen zal de basisschool moeten verdwijnen. Hetzelfde geldt voor Schouwen-Duiveland. Daar le ven nu 32.000 mensen en dat zullen er in 2025 bijna 35.000 zijn. Er is weliswaar sprake van toename van de totale bevolking. Het aantal basisschoolleerlingen zal in die periode desalniettemin met 800 leerlingen afnemen. Ook hier zullen een aantal plattelandsscholen het zeker niet redden. De instroom in het voortgezet onderwijs in Schouwen-Duiveland zal met een derde zijn gedaald. In West Zeeuws-Vlaanderen met een kwart. Voorzieningen voor jongeren op het platteland gaan met andere woor den een moeizame periode tegemoet. Aan de andere kant zal de toename van ouderen in de beide regio's juist mogelijkheden kunnen bieden om rendabel diensten op het platteland te gaan uitvoeren. De toename van de zorgsector doet zich nu al gevoelen. In enkele jaren tijd is het aantal banen in de zorgsector in Zeeland met enkele duizenden gestegen tot zo'n 18.000. Zorg dichter bij huis ook op het platteland zou in de toekomst wellicht weer beter dan nu tot de moge lijkheden kunnen gaan behoren. Literatuur Arbeidsvoorziening Zeeland. Hoofdlijnen arbeidsmarkt ontwikkelingen RB A-regio Zeeland 1997. Bremen, R. van (1997). Bevolkingsprognose 1997: basisjaar 1995. Middelburg: Provincie Zeeland. CBS, CPB (1997). Bevolking en arbeidsaanbod: drie scenario's tot 2020. Den Haag: SDU. Gedeputeerde Staten van Zeeland (1997). Streekplan Zeeland, ontwerp. Middelburg: Provincie Zeeland. Kuisten, A.C. (1996). Beatrijs en de kip. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar in de demografie. Amsterdam: UVA. Nijhuis, D. (1993). Buitenlandse migratie Zeeland 1972-1991. Middelburg: Provincie Zeeland. Provincie Zeeland (1988). Strategische toekomstverkenning Zee land. Middelburg: GS van Zeeland. Deze nota heeft een uitwer king gekregen in de nota 'Zeeland aan zet' (1990). Provincie Zeeland (1993). Bevolkingsprognose 1993: basisjaar 1992. Middelburg: Provincie Zeeland. Smit, J.G., B.A.J. van der Wouw (1995). Demografische verkennin gen; Een studie naar verwachte bevolkingsontwikkelingen in Zee land ten behoeve van regioverkenningen. Middelburg: VMC Zee land. Het beleid van de Provincie Zeeland is gericht op een vasthouden van en versterken van de recente bevol kingsgroei. Op de langere termijn is een dergelijk beleid echter niet houdbaar. De vergrijzing in de samenleving leidt onherroepelijk tot een sterfte-overschot dat niet meer gecompenseerd kan worden door immigratie. De regio's Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren zullen daar al snel mee worden geconfronteerd. Ook volgens de iet wat optimistische provinciale bevolkingsprognose. We krijgen zeker te maken met een krimpende bevolking. Het lijkt derhalve verstandig om ook nu al in ieder geval op regionaal niveau 'krimpscenario's' te doordenken op hun consequenties voor onder andere woningbouw, ar beidsmarkt en voorzieningen. 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 12