Besluit
dat jaar zien we ook in beide sub-regio's de totale de
mografische druk fors toenemen. In West Zeeuws-Vlaan
deren is de druk in 2025 al op een niveau gekomen
waarbij tegenover elk 'productief persoon een 'afhan
kelijk' persoon staat. Verwacht mag worden dat de
ouderen in West Zeeuws-Vlaanderen minder vaak dan in
Schouwen-Duiveland zullen behoren tot de draagkrach
tige rentenierende ouderen. Te bezien is derhalve in
welke mate dit concreet het regionale economische
draagvlak zal gaan aantasten.
In ieder geval zullen er in 2025 in West Zeeuws-
Vlaanderen ongeveer 500 basisschoolkinderen minder
zijn dan nu. Dat zijn ongeveer 10 plattelandsscholen.
Hoewel de instandhoudingsnorm voor basisscholen ge
koppeld is aan het aantal 4-11 jarigen in een gebied, zal
de terugloop aan leerlingen zeker consequenties heb
ben. In een aantal kernen zal de basisschool moeten
verdwijnen.
Hetzelfde geldt voor Schouwen-Duiveland. Daar le
ven nu 32.000 mensen en dat zullen er in 2025 bijna
35.000 zijn. Er is weliswaar sprake van toename van de
totale bevolking. Het aantal basisschoolleerlingen zal in
die periode desalniettemin met 800 leerlingen afnemen.
Ook hier zullen een aantal plattelandsscholen het zeker
niet redden. De instroom in het voortgezet onderwijs in
Schouwen-Duiveland zal met een derde zijn gedaald. In
West Zeeuws-Vlaanderen met een kwart. Voorzieningen
voor jongeren op het platteland gaan met andere woor
den een moeizame periode tegemoet.
Aan de andere kant zal de toename van ouderen in
de beide regio's juist mogelijkheden kunnen bieden om
rendabel diensten op het platteland te gaan uitvoeren.
De toename van de zorgsector doet zich nu al gevoelen.
In enkele jaren tijd is het aantal banen in de zorgsector
in Zeeland met enkele duizenden gestegen tot zo'n
18.000. Zorg dichter bij huis ook op het platteland zou
in de toekomst wellicht weer beter dan nu tot de moge
lijkheden kunnen gaan behoren.
Literatuur
Arbeidsvoorziening Zeeland. Hoofdlijnen arbeidsmarkt
ontwikkelingen RB A-regio Zeeland 1997.
Bremen, R. van (1997). Bevolkingsprognose 1997: basisjaar 1995.
Middelburg: Provincie Zeeland.
CBS, CPB (1997). Bevolking en arbeidsaanbod: drie scenario's tot
2020. Den Haag: SDU.
Gedeputeerde Staten van Zeeland (1997). Streekplan Zeeland,
ontwerp. Middelburg: Provincie Zeeland.
Kuisten, A.C. (1996). Beatrijs en de kip. Rede uitgesproken bij de
aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar in de
demografie. Amsterdam: UVA.
Nijhuis, D. (1993). Buitenlandse migratie Zeeland 1972-1991.
Middelburg: Provincie Zeeland.
Provincie Zeeland (1988). Strategische toekomstverkenning Zee
land. Middelburg: GS van Zeeland. Deze nota heeft een uitwer
king gekregen in de nota 'Zeeland aan zet' (1990).
Provincie Zeeland (1993). Bevolkingsprognose 1993: basisjaar
1992. Middelburg: Provincie Zeeland.
Smit, J.G., B.A.J. van der Wouw (1995). Demografische verkennin
gen; Een studie naar verwachte bevolkingsontwikkelingen in Zee
land ten behoeve van regioverkenningen. Middelburg: VMC Zee
land.
Het beleid van de Provincie Zeeland is gericht op een
vasthouden van en versterken van de recente bevol
kingsgroei. Op de langere termijn is een dergelijk beleid
echter niet houdbaar. De vergrijzing in de samenleving
leidt onherroepelijk tot een sterfte-overschot dat niet
meer gecompenseerd kan worden door immigratie. De
regio's Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren zullen daar al
snel mee worden geconfronteerd. Ook volgens de iet
wat optimistische provinciale bevolkingsprognose. We
krijgen zeker te maken met een krimpende bevolking.
Het lijkt derhalve verstandig om ook nu al in ieder geval
op regionaal niveau 'krimpscenario's' te doordenken op
hun consequenties voor onder andere woningbouw, ar
beidsmarkt en voorzieningen.
10 Zeeuws Tijdschrift