niet gelegd? Natuurlijk is er achteraf het gevoel van heimwee naar die veerpontjes, naar de jeugd, naar de beslotenheid van het eigen eiland, de overzichte lijkheid van de gemeenschap, waarin iedereen ieder een kent. Op de steiger en aan boord ontmoette je elkaar. Het Luitje in Zierikzee, dat is daar nog een begrip. Maar wie verlangt er bijvoorbeeld naar het eindeloos wachten op het pontje van Zijpe, totdat je tenslotte vernam, dat het toch maar weer uit de vaart genomen was. Nee, iedereen die uit z'n isolement verlost raakt, is daar blij mee. Behalve de Zeeuws-Vlaming en dan vraag je jezelf af: waarom? Er mogen in Zeeuws-Vlaanderen geen huizen meer worden gebouwd, er is geen werk, je kunt er niet studeren, jongeren trekken weg en de bevolking verg rijst, in die blindedarm van Nederland. Daar wonen geen Zeeuwen en geen Vlamingen, maar Zeeuws-Vla mingen. Ze zien zichzelf al vanuit de toekomst en kwellen zich, met het heimwee naar nu. Ze kiezen het isolement voor verandering, houden de noor delingen ver van zich af. Is het een soortzelfkwelling, vraag ik me weieens af. Een verlangen naar lijden, een katholiek trekje misschien? Dat in de omgeving van Breskens en Perkpolder ge vreesd wordt, dat men uit de route komt te liggen, dat gaat er bij mij wel in. Dat past in een logica, die ik snap, want maar weinig mensen willen aan het einde van de wereld wonen. Maar waarom is de rest van Zeeuws-Vlaanderen niet gelukkig, wordt er in Terneuzen niet gefeest? Sinds het pontje naar Hoedekenskerke er verdween, kunnen ze alleen naar de overkant kijken. Straks rij den ze er zo naartoe. Maar blij? Nou nee, want - en daar gaat het volgens mij om - wat zouden 'we' in Zeeland en Nederland te zoeken hebben? Die laten 'ons' toch altijd al een beetje links liggen, alsofwij er niet bij horen... Het is een in de loop der eeuwen gegroeide frustratie, die de Zeeuws-Vlamingen ver hindert blij te zijn met de WOV. In minder dan een uurtje naar Middelburg? De bestuurders daar, laten zich toch nooit iets aan ons gelegen liggen. We dop pen liever onze eigen boontjes! Een echte Zeeuws- Vlaming, zou nog niet in Middelburg begraven wil len worden, zo diep zit dat. De WOV-angst bestaat er ook aan de andere kant. Het tracé is, ondanks de enorme meerkosten ten opzichte van een tunnel tussen Kruiningen en Perk polder - wat ook voor het landschap de beste oplos sing zou zijn geweest - ver naar het westen verlegd, om krampachtig vast te houden aan de centrale po sitie van Walcheren. Zoals de geldverslindende dammenroute langs de kust, waar 's zomers honderd duizenden toeristen bivakeren, prioriteit geniet bo ven de verbinding Goes-Zierikzee-Rotterdam. Als je het mij vraagt, is het een slecht stukje planologie. Vanwege die Middelburgse angst, staan we 's zomers eindeloos tussen de Belgen en Duitsers, als we ons zelf in Zeeland van zuid naar noord proberen te ver plaatsen, of andersom. Er zal dan ook nooit een inhaalstrookje worden aan gelegd tussen Zierikzee en Bruinisse, zodat je ein deloos achter vrachtwagens, tractoren en caravans blijft hangen, als je vanuit Midden-Zeeland naar Rot terdam wilt. Er komt ook geen tweede brug bij de Zandkreek. Zelfs gedeputeerde Kok - in Goes opge groeid - is er - naar zijn zeggen omdat het milieu probleem dan nog groter wordt - geen voorstander van. Laat mensen maar in de file staan, dan zetten ze op den duur de auto wel aan de kant, redeneert wie een beetje links of groen is in Zeeland. Zeeland is vol! Maar waarom geldt dat niet voor al dat ver keer, dat door Walcheren moet, over de brug te Middelburg? Trek die zo nu en dan nog eens extra omhoog, ook als er helemaal geen boot door moet. Als iedereen dan z'n motor uitzet, heb je een aardig alternatief voor de autoloze vrije zondag. Geloof me, op Walcheren geldt die redenering weer niet. Links en groen in de Zak van Zuid-Beveland is niet alleen bang, dat de aanlanding van de WOV bij Ellewoutsdijk het landschap beschadigt, maar meer nog dat er spoedig rechtstreeks een weg wordt aan gelegd tussen Ellewoutsdijk en Goes. Een vriend van een vriend van een vriend van me, heeft op zijn werk al een tekening gezien, waarop een snelweg staat ingetekend, die aansluit aan op de Drieweg bij Nisse. Een indianenverhaal, waar je bij mij niet mee moet komen. En zo is in veel opzichten angst de leidraad van de Zeeuwse planologie. Zeeuws-Vlaanderen vreest de overkant. Oostburg en Hulst vrezen Terneuzen. Middelburg en Vlissingen vrezen Goes. Die van na tuur en milieu vrezen een toename van het verkeer. Intussen worden dure keuzes gemaakt en echte pro blemen genegeerd, rijden we straks in Zeeland van zuid naar noord, zigzaggend door de provincie, om 's zomers eindeloos bumper aan bumper te staan voor de brug van de Zandkreek of die van de Zeeland- brug. De wachttijden op het veerplein zijn weg, in plaats daarvan staan we in de file. De Zeeuwse politici hebben hoogtevrees, terwijl ie dereen weet, dat angst een slechte leidsman is. Waarom klimmen die bestuurders niet eens omhoog, om hun angsten te overwinnen? 12 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 14