SSSK3SÉÉÉtf De bestaande bebouwing van Het Eiland. Foto: Marjan van den Bos. Een blauwe draad De speciale projectgroep moet volgens de beide inge nieurs een aantal vertrekpunten mee krijgen voor het opstellen van de uiteindelijke scenario's. Bij de meeste projecten wordt dat de rode draad genoemd. In dit ge val spreken ze liever van een blauwe draad. 'Er loopt im mers een blauwe draad door de stad, als een ader. De draad van het water en aan die (slag)ader moeten nieu we bestemmingen worden opgehangen.' De band met het water moet volgens hen dus wor den benadrukt bij de plannenmakerij, in strategie en op het vlak van ruimtelijk ordening. 'Wat hebben we nog aan water en wat voor plannen zijn daar mee? Dat moet in verband worden gebracht met het Scheldeter- rein. We praten dus niet alleen over herbestemming van gronden en gebouwen, maar ook en vooral over herbe stemming van water. Wat nu water is moet zo veel mo gelijk water blijven en misschien moet wat ooit water was wel weer zo worden.' Ook inhoudelijk en historisch moet die band met het water worden benadrukt. 'Je moet volgens ons dus absoluut iets doen met scheepvaart, scheepsbouw, vis serij en marine. Die hebben een historische band met de stad, maak die weer zichtbaar op het Scheldeterrein. Leg er een sterk educatieve functie in, dat heeft ook grote toeristische waarde.' Ideeën zijn er genoeg, sommige behoorlijk con creet, maar toch gaat het hen om iets anders. 'Datje voorbeelden noemt en die ook staaft in de praktijk. Waar is het al, waar kan het? Niet alleen maar ballonne tjes oplaten, ze moeten ook realiteitswaarde hebben.' Daarom moet er volgens Van den Bos en De longh ook vooral worden gekeken naar initiatieven in kleinere plaatsen elders in het land en niet alleen naar voorbeel den in grote steden. Enkhuizen bijvoorbeeld heeft met een buitenmuseum de band met de voormalige Zuider zee benadrukt. Dat zou een goed voorbeeld kunnen zijn voor een dergelijk project op het Scheldeterrein, met klassieke scheepsmodellen zoals die ook door De Schelde zijn gebouwd en met gebruikmaking van het waardevolle materiaal van het archief van de scheeps werf. Sommige ideeën komen ook voort uit een prag matische -bijna economische- reden. Om water zoveel mogelijk water te laten, bijvoorbeeld en de ruimte van het terrein te benutten voor een waterpark met moge lijkheden voor onderwatersport. 'Dat is veel goedkoper dan grootschalige woningbouw want aan schoonmaak kosten van de grond ben je alleen al zeker 58 miljoen gulden kwijt. De grondprijs wordt dan wel heel erg hoog en dus kun je er dan alleen maar hele dure en/of hoge (flat)woningen bouwen.' De ingenieurs sluiten woningbouw niet uit, maar dan wel in verhouding met de schaal en naar de behoef te van de stad. Er zijn lokaties die zeer geschikt zijn voor de bouw van mooie dure huizen, maar je kunt ook denken aan het uitgeven van vrije kavels. Het grote voordeel daarvan is dat mensen kwaliteit in de wonin gen stoppen, zonder dat het geld in de portemonnee van de projectontwikkelaar verdwijnt. Niet alleen voor mensen van buiten De ingenieurs pleiten ook voor een dialoog met de wo ningbouwcorporaties. 'Wat is er aan doorstroming van uit de stad? Het volkshuisvestingsplan moet daarop worden nagekeken. Veel mensen willen immers wel erg graag in de oude stad blijven wonen, maar hun huis is niet passend meer.' Voor dat soort nieuwe huisvesting moet plaats zijn op het Scheldeterrein, vinden ze. En ook voor serviceflats voor ouderen en oude zeelieden, bijvoorbeeld. 'Het is zeer belangrijk dat het terrein niet alleen een nieuwe bestemming krijgt voor mensen van buiten. Het moet absoluut ook toegankelijk zijn en blij ven voor Vlissingers, als overloopgebied.' Een gevarieerde bewoning van het Scheldeterrein, dat staat ze voor ogen. Die opvatting is gebaseerd op de historische ontwikkeling van steden. 'Eigenlijk moe ten we terug naar de aanpak van de afgelopen eeuwen: toen groeide een gebied organisch en kwam het niet voor dat een projectontwikkelaar in één klap een soort Zeeuws Tijdschrift 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 17