ren. We hebben een volcontinue-bedrijf: 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Het heeft me jaren werk gekost, om deze bedrijfsconstructie zoals die nu is te realiseren. Het bedrijf zit nu zo in elkaar zoals ik het voor ogen had. Jack wil, dat de schepen regelmatig on derhouden worden. Terecht natuurlijk, maar dat komt mij nooit uit! Het duurt me altijd te lang en tijd is geld. Ik werk puur commercieel. Ik maak bedrijfsmatig mijn eigen commerciële keu zes. Daar bemoeit Jack zich niet mee. Jack maakt be drijfsmatig alle technische keuzes. Daar bemoei ik me niet mee. Privékeuzes maken we samen. Ik ben voor m'n omgeving niet altijd even makke lijk, dat realiseer ik me goed. Ik loop wel eens zo hard van stapel met m'n ideeën, dat Jack me niet altijd kan volgen en me dan vraagt of ik m'n tempo alsjeblieft wat kan aanpassen. Ik heb een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheids gevoel. Dat kan wel eens lastig zijn, vooral naar je ge zin toe. Ik heb enorme schuldgevoelens gehad vanwege het feit, dat ik zo vaak weg ben en zo hard werk. Maar aan de andere kant weet ik, dat ik helemaal gek zou worden, als ik hele dagen thuis zou zitten. Een tussen oplossing is er niet, want het werk wat ik doe - het ko pen en verkopen van minerale oliën - gebeurt op zo'n bewegelijke markt, datje het jezelf niet kunt permitte ren daar gedeelten van te missen, omdat je anders het zicht op de markt kwijt bent. Om het werk over te dra gen aan een ander is geen eenvoudige zaak. Dat kost jaren ervaring, omdat het 'fingerspitzengeftihl' hierbij onmisbaar is. En dat is eigenlijk iets watje niet kunt leren. Daarom gebeurt het regelmatig, dat ik op zondagmorgen om half zes voor een paar uurtjes op kantoor zit. Of ook wel 's nachts, als dat nodig is. Dan heeft het gezin er verder geen last van. De weekenden zijn verder voor de kinderen." Wilde handel Het Scheldegebied is relatief goedkoop wat brandstof prijzen voor schepen betreft. Schepen komen vaak al leen de Westerschelde opgevaren om te bunkeren. Er zijn in het Scheldegebied drie gelijksoortige bevoorra dingsbedrijven, waarvan Scaldis er één is. Als een schip brandstof nodig heeft, kan Scaldis een telefoontje krij gen van een 'trader' of een 'broker', die namens de scheepvaartmaatschappij moet onderhandelen over de prijs. Een trader plaatst de bestelling, koopt en betaalt. Een broker koopt ook, maar betaalt niet zelf. De handel in olie is een 'wilde' handel, die gebaseerd is op 'gun ning'. Bij een gemiddelde leverantie gaat het al gauw om een bedrag van zo'n 150.000 gulden. Hoe lang een schip daarmee vooruit kan, hangt af van de motor, de lading en waar het schip vaart. Scaldis is het enige be drijf in Terneuzen, dat - behalve in marine-diesel (een hele lichte stookolie) en gasolie - ook in stookolie han delt. Scaldis betrekt z'n produkten voor een groot deel uit Vlissingen, zoals de Olieterminal Vlissingen (OTV) en de Total Raffinaderij. Een bevoorradingsschip van Scal dis heeft verschillende compartimenten, waar zware en Fenny Buijsse - Hamelink (Terneuzen 1966) woont met haar gezin in het Belgische Assenede en is directeur van vier bedrijven. Scaldis international Bunkering b.v. Terneuzen is de belangrijkste. Het bedrijf is in 1924 opgericht door haar overgrootvader, die scheepstachrijn verkocht en schepen bevoorraadde met verf, touw, teer en victualiën. Nu zorgt Scaldis b.v. ervoor, dat schepen hier in het Deltagebied de nodige brandstof kunnen innemen om verder te va ren. Een soort drijvende tankstations dus. Het be drijf heeft de beschikking over vijf binnenvaarttan- kers en twee kleine opslagbakken. Er werken 25 men sen in het bedrijf: vier op kantoor en de rest in de buitendienst. Direct na de middelbare school begon Fenny te wer ken op het kantoor van haar vader en na een jaar of tien nam ze het bedrijf van hem over. Ze trouwde met Jack Buijsse (die de technische tak binnen het bedrijf onder zijn hoede heeft) en samen hebben ze vier kinderen: twee jongens van 9 en 7 en een twee ling, een jongen en een meisje van 4. In de weinige vrije tijd die ze heeft leest Fenny graag. Vooral 's avonds voor het slapen gaan. Een goeie de tective versmaadt ze niet, maar het liefst leest ze historische romans met een hoog waarheidsgehalte: zoals over de veroveringen van Midden- en Zuid- Amerika of de jaren twintig en dertig in China. lichte olie gescheiden van elkaar in wordt vervoerd. Deze olie wordt door het bedrijf zelf vermengd, tot de juiste samenstelling is verkregen. Het overladen van 1000 a 1200 ton brandstof in een langzij gelegen schip duurt gemiddeld twaalf uur. Daar bij kan van alles mis gaan. Zoals die keer, dat er iets fout liep bij de belading van een schip en er 3 ton stookolie in de haven terecht kwam. Fenny is dan dege ne, die de kontacten met de officiële instanties onder houdt, al is het midden in de nacht. Ze draait er haar hand niet voor om aan boord van een schip te stappen, bunkertanks op te meten en door de stookolie te banje ren. Het kopen en verkopen van de olie gebeurt aan de telefoon: één oog gericht op de computer met de beursnoteringen van Londen en Amsterdam die Fenny op de hoogte moeten houden van de meest recente ontwikkelingen. FIOD "Die olieprijzen zijn alles behalve stabiel. Ze wisselen per minuut", legt Fenny uit. "De beursnoteringen zijn grotendeels gebaseerd op geruchten. De prijsschomme- lingen zijn niet te voorspellen. Als de koers van de dol lar zakt, kan de prijs van de olie stijgen en omgekeerd. Zeeuws Tijdschrift 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 29