De loods wordt duur betaald
Soms kun je er geen touw aan vastknopen. Vooral de
situatie in het Midden-Oosten heeft veel invloed op de
oliemarkt. Als Sadam Hoessein z'n pet verkeerd heeft
staan, kunnen de prijzen omhoog schieten. Bij wijze
van spreken dan.
Dat gebeurde merkwaardigerwijze ook, toen de VN
tijdens dat laatste conflict met Irak ferme taal in een
resolutie lieten horen. Dat verwacht je toch niet? Ik
moet in mijn prijsberekeningen steeds afwegingen ma
ken. Wat ga ik doen? Wat is verantwoord? Wat kan ik
verwachten? Wat gebeurt er op dit moment in de we
reld en wat laten de beurzen zien?
Meestal gok ik goed, maar soms zit ik er ook finaal
naast. Of het niet makkelijker zou zijn, als ik op vast
contract zou werken?"
Even een nadenkende blik en dan een resoluut
schudden met het hoofd.
"Dat ligt me niet, want dan ben ik dat speculatieve
ook kwijt. En eerlijk is eerlijk....dat geeft nou net de
kick".
De oliehandel is bij het grote publiek niet echt po
pulair, hoewel deze bedrijfstak - zo werd op een verga
dering van de branchevereniging gezegd - maar liefst
25?o van het bruto nationaal produkt genereert. Olie
wordt vaak geassocieerd met milieu, vervuiling, het
grote geld en fraude.
Daar kan Fenny Buijsse uit ervaring over meepraten.
"Een paar jaar geleden kregen we hier in het bedrijf
een onverwachte inval van de FIOD. Een legertje van 52
man kwam hier binnenvallen. We werden verdacht van
fraude en valsheid in geschrifte. Nou, dat doetje wel
wat. Vooral omdat die inval helemaal niet nodig was
geweest, want er was niets aan de hand.
Nu, vijfjaar en talrijke verhoren verder, is het Openbaar
Ministerie in hoger beroep niet ontvankelijk verklaard.
Nu zijn we bezig met een schadeclaim, maar die hele
affaire heeft met name mijn vader behoorlijk onderuit
gehaald. Hij heeft zich teruggetrokken uit de zaak."
Gelukkig had Fenny toen al zoveel ervaring binnen het
bedrijf opgebouwd, dat vader Hamelink met een gerust
hart het roer aan zijn dochter kon overdragen.
"Ik ben in het diepe gegooid, toen ik 16 was", ver
telt Fenny, "mijn ouders gingen sinds lange tijd weer
eens twee weken op vakantie en ze vroegen of ik in die
tijd de zaak draaiende wilde houden.
Ik heb 'ja' gezegd. Maar ik wist van voren niet, dat
ik van achteren leefde. Wat een hectische tijd was dat.
Al met al heeft mijn vader tijdens mijn inwerkperiode
voor een goede leerschool gezorgd: hij liet me alles zelf
uitzoeken en administratief verwerken.
Soms verdween hij spoorloos voor een paar uur en
dan moest ik me maar zien te redden! Maar ik kreeg er
steeds meer handigheid in en ik trok steeds meer werk
naar me toe. Toen mijn vader zich terugtrok uit de zaak
hoefde ik alleen maar de weg te volgen, die ik al was
ingeslagen. Inhoudelijk veranderde er niet zoveel."
"Wat de toekomst betreft, moet ik m'n oren en
ogen open houden, flexibel blijven en met de tijd mee
gaan. Zo zie ik voor de haven van Terneuzen best wel
groeimogelijkheden.
De haven is in ontwikkeling nogal achter gebleven,
helaas. Een eerste aanzet tot nieuwe activiteiten wordt
nu gegeven door de bouw van een containerkaai van
900 meter ten westen van Dow. Het wordt tijd, dat er
eens wat buitendijkse havenactiviteiten op stapel wor
den gezet. Nu speelt alles zich binnen de sluizen af en
dat werkt remmend.
We moeten hier in het Scheldegebied onze sterke
kanten ook wat meer profileren. We beschikken over
een goedkoop bunkergebied.
Als we meer schepen voor 'bunkers only' het Schel
degebied op kunnen krijgen, kan dit een hoop meer ak-
tiviteit betekenen, omdat er dan wellicht ook smeer
middelen, water, en reserve-onderdelen aan boord wor
den genomen. Daar kan iedereen van meeprofiteren.
Maar dan moet toch echt het loodsengeld omlaag. Niet
te geloven, wat schepen moeten betalen om een loods
aan boord te krijgen. Dat wordt berekend op meters
diepgang van het te loodsen schip. Dat kan voor grote
schepen oplopen tot bijna 30.000 gulden. Alle voor
delen van dit gebied worden daarmee teniet gedaan. En
dat is meer dan jammer!"
Foto's: Fotodesign Huib de Jonge.
28 Zeeuws Tijdschrift