•4/fceldrn^lir-
r".
J)rn .4.&n
lirm-.ijnu.
j« r^i,
af.sU,
De "Leeuwinne" is ingesloten tussen het Spaanse schip en de "Fortuin".
deze Compagnie; ook niet op het schilderij van De Ver-
wer. Wel treffen we deze vlag met het bekende WIC-
logo soms aan op de jachten van de bewindhebbers.
Van het achterschip van de "Fortuyn" waait de dubbele
Prinsenvlag; een vlag die naast het rood-wit-blauw als
nationaliteitvlag werd gebruikt. Over deze Prinsenvlag
wordt voor het eerst gesproken in 1572 en werd de
driekleur oranje, blanje en de bleu in zes, negen of
zelfs 12 banen getoond. Er is geen andere belangrijke
gebeurtenis in deze jaren te noemen die aanleiding kan
zijn geweest om een dergelijk tafereel uit te beelden.
Niet alleen de vlagvoering maar misschien ook wel
de trompetter geeft aan dat hier sprake was van een
vreugdevolle aankomst op de Rede van Vlissingen. Want
er is immers ook nog een fraai jacht te zien dat de
schepen is tegemoet gevaren en waarvan de opvaren
den in feestelijke kledij zijn gestoken. Een goede ge
woonte van onder meer bewindhebbers van de VOC en
WIC of leden van de Raad van de Admiraliteit. Talrijk
zijn de voorbeelden van een dergelijke verwelkoming
door voorname personen of ook wel de prinsen van
Oranje.17 Op de achtergrond zijn duidelijk de contouren
van de stad Vlissingen zichtbaar, met de zo kenmer
kende bouw- en vestingwerken. Ongetwijfeld heeft De
Verwer gebruik gemaakt van een afbeelding van de stad
met daarop een nog niet afgebouwd stadhuis.
Wie was de opdrachtgever
van De Verwer?
Indien De Verwer voor zijn schilderij een opdrachtgever
heeft gehad dan moet deze zeer kapitaalkrachtig ge
weest zijn. Misschien waren het de Zeeuwse bewind
hebbers die naast een opdracht om enige fraaie pen
tekeningen te laten vervaardigen, later nog eens aan de
zeeschilder De Verwer verzochten de aankomst van de
schepen van de vloot van Ita op de Rede van Vlissingen
in beeld te brengen. Ook is het mogelijk dat de Staten
van Zeeland of Prins Frederik Hendrik deze opdracht
gaf. Tevens kan gedacht worden aan Celeyn van Stapels
als opdrachtgever. Zijn schip de "Fortuyn" is immers
middelpunt van het schilderij en had een hoofdrol ge
speeld bij de verovering van de Spaanse galjoenen nabij
Havana.
Van De Verwer is bekend dat hij ook uit eigen lief
hebberij grote historiestukken heeft geschilderd. Zo be
zat zijn weduwe bij zijn overlijden in 1654, naast schil
derijen van Walcheren, Middelburg en Vlissingen - dit
zou ook het "Admiraalsschip" kunnen zijn geweest - en
een tweetal schilderijen van zeeslagen, nog een groot
schilderij van wel 389 cm x 154 cm. Hierop is de En
gelse vloot tijdens het beleg van La Rochelle afgebeeld.
Dit schilderij werd in 1785 door de Kweekschool voor
Zeeuws Tijdschrift 37