•4/fceldrn^lir- r". J)rn .4.&n lirm-.ijnu. j« r^i, af.sU, De "Leeuwinne" is ingesloten tussen het Spaanse schip en de "Fortuin". deze Compagnie; ook niet op het schilderij van De Ver- wer. Wel treffen we deze vlag met het bekende WIC- logo soms aan op de jachten van de bewindhebbers. Van het achterschip van de "Fortuyn" waait de dubbele Prinsenvlag; een vlag die naast het rood-wit-blauw als nationaliteitvlag werd gebruikt. Over deze Prinsenvlag wordt voor het eerst gesproken in 1572 en werd de driekleur oranje, blanje en de bleu in zes, negen of zelfs 12 banen getoond. Er is geen andere belangrijke gebeurtenis in deze jaren te noemen die aanleiding kan zijn geweest om een dergelijk tafereel uit te beelden. Niet alleen de vlagvoering maar misschien ook wel de trompetter geeft aan dat hier sprake was van een vreugdevolle aankomst op de Rede van Vlissingen. Want er is immers ook nog een fraai jacht te zien dat de schepen is tegemoet gevaren en waarvan de opvaren den in feestelijke kledij zijn gestoken. Een goede ge woonte van onder meer bewindhebbers van de VOC en WIC of leden van de Raad van de Admiraliteit. Talrijk zijn de voorbeelden van een dergelijke verwelkoming door voorname personen of ook wel de prinsen van Oranje.17 Op de achtergrond zijn duidelijk de contouren van de stad Vlissingen zichtbaar, met de zo kenmer kende bouw- en vestingwerken. Ongetwijfeld heeft De Verwer gebruik gemaakt van een afbeelding van de stad met daarop een nog niet afgebouwd stadhuis. Wie was de opdrachtgever van De Verwer? Indien De Verwer voor zijn schilderij een opdrachtgever heeft gehad dan moet deze zeer kapitaalkrachtig ge weest zijn. Misschien waren het de Zeeuwse bewind hebbers die naast een opdracht om enige fraaie pen tekeningen te laten vervaardigen, later nog eens aan de zeeschilder De Verwer verzochten de aankomst van de schepen van de vloot van Ita op de Rede van Vlissingen in beeld te brengen. Ook is het mogelijk dat de Staten van Zeeland of Prins Frederik Hendrik deze opdracht gaf. Tevens kan gedacht worden aan Celeyn van Stapels als opdrachtgever. Zijn schip de "Fortuyn" is immers middelpunt van het schilderij en had een hoofdrol ge speeld bij de verovering van de Spaanse galjoenen nabij Havana. Van De Verwer is bekend dat hij ook uit eigen lief hebberij grote historiestukken heeft geschilderd. Zo be zat zijn weduwe bij zijn overlijden in 1654, naast schil derijen van Walcheren, Middelburg en Vlissingen - dit zou ook het "Admiraalsschip" kunnen zijn geweest - en een tweetal schilderijen van zeeslagen, nog een groot schilderij van wel 389 cm x 154 cm. Hierop is de En gelse vloot tijdens het beleg van La Rochelle afgebeeld. Dit schilderij werd in 1785 door de Kweekschool voor Zeeuws Tijdschrift 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 39