Scenarios voor Zeeland Op weg naar 2025 De sociale infrastructuur van Zeeland voorspellen voor de middellange of lange termijn is een hache lijke zaak. De turbulente dynamiek van de samen leving maakt het welhaast onmogelijk om aan te kunnen geven hoe wij over een jaar of 20-30 met elkaar zullen samenleven. De toekomst is van veel factoren afhankelijk. Factoren die wij nu absoluut niet kunnen voorzien. Maar ook factoren waarvan we het lange termijn effect nu nog moeilijk in kun nen schatten (bijvoorbeeld de aanleg en het gereed komen van de Westerscheldetunnel). Toch is het zin vol om af en toe eens wat verder te kijken dan ge woonlijk. Ik doe hier een poging waarbij ontwikke lingen in omvang en aard van de Zeeuwse bevol king centraal staan. West Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland worden iets nader onder de loupe genomen. B.A.J. VAN DER WOUW Wie gaan straks de bevolking van Zeeland uitmaken en wat zou dit kunnen betekenen voor bepaalde voorzie ningen in regio's van de provincie? Een belangrijke bron voor een dergelijke bespiegeling is de provinciale bevolkingsprognose die onlangs is uitgebracht. Deze nieuwe bevolkingsprognose is opvallend optimistischer dan de vorige uit 1993. Er worden meer inwoners ver wacht en het moment waarop de vergrijzing in Zeeland zodanig zal toeslaan dat we te maken krijgen met een bevolkingsdaling wordt ongeveer tien jaar verder in de toekomst wordt gelegd. Een andere belangrijke bron is de recentelijk door het Centraal Planbureau en het Cen traal Bureau voor de Statistiek. Het betreft een drietal toekomstscenario's die zijn gebaseerd op verschillende, maar allemaal plausibele uitgangspunten. Scenario's Het idee van het CBS en het CPB is om bij het opstellen van meerdere scenario's niet alleen uit te gaan van de mografische ontwikkelingen als geboorte, sterfte en mi gratie. Maar via het leggen van dwarsverbanden ook an- Levensbron 1995. Muurschildering op de watertoren in Oostburg door Johnny Beerens. Foto: Peter Nicolai. dere maatschappelijke ontwikkelingen in de vooruitblik te betrekken. Zo heeft men rekening willen houden met verschillende tempo's waarin de technologie zich kan ontwikkelen, met variaties in economische groei, met onderscheiden sociaal-culturele trends en vooral ook de mate van internationale integratie. In een tijd waarin de bevolkingsontwikkeling voor een relatief groot deel zal worden bepaald door buitenlandse migratie, is het in ternationaal gevoerde beleid hieromtrent immers van groot belang. Anderzijds hebben de scenario's ook op provinciaal en regionaal niveau hun doorwerking. De drie door het CPB en CBS ontwikkelde scenario's zijn voorzien van Engelstalige (internationale) namen: Zo heb je het scenario 'Devided Europe', het scenario 'Global Competion' en het scenario 'European Coordination'. In het scenario van een verdeeld Europa werkt het marktmechanisme slecht, maar ook het coördinatie-me chanisme werkt niet goed. De sociaal-economische pro blemen worden niet goed aangepakt. De concurrentie positie verslechtert, de werkloosheid is hoog. Weinig- economische groei en trage technologische ontwikke ling. Op sociaal-cultureel gebied wordt weinig vooruit gang geboekt. Omdat er van een beperkte immigratie sprake zal zijn, groeit de bevolking slechts langzaam. In het scenario van concurrentie op wereldniveau 'glo bal competition' ligt de nadruk op sterke technologi sche ontwikkeling, veel internationalisering, sterke eco nomische groei. Liberalisatie, deregulering, sterke indi vidualisering, door een matige immigratie stijgt de be- Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1997 | | pagina 7