Scenarios
voor
Zeeland
Op weg naar 2025
De sociale infrastructuur van Zeeland voorspellen
voor de middellange of lange termijn is een hache
lijke zaak. De turbulente dynamiek van de samen
leving maakt het welhaast onmogelijk om aan te
kunnen geven hoe wij over een jaar of 20-30 met
elkaar zullen samenleven. De toekomst is van veel
factoren afhankelijk. Factoren die wij nu absoluut
niet kunnen voorzien. Maar ook factoren waarvan
we het lange termijn effect nu nog moeilijk in kun
nen schatten (bijvoorbeeld de aanleg en het gereed
komen van de Westerscheldetunnel). Toch is het zin
vol om af en toe eens wat verder te kijken dan ge
woonlijk. Ik doe hier een poging waarbij ontwikke
lingen in omvang en aard van de Zeeuwse bevol
king centraal staan. West Zeeuws-Vlaanderen en
Schouwen-Duiveland worden iets nader onder de
loupe genomen.
B.A.J. VAN DER WOUW
Wie gaan straks de bevolking van Zeeland uitmaken en
wat zou dit kunnen betekenen voor bepaalde voorzie
ningen in regio's van de provincie? Een belangrijke
bron voor een dergelijke bespiegeling is de provinciale
bevolkingsprognose die onlangs is uitgebracht. Deze
nieuwe bevolkingsprognose is opvallend optimistischer
dan de vorige uit 1993. Er worden meer inwoners ver
wacht en het moment waarop de vergrijzing in Zeeland
zodanig zal toeslaan dat we te maken krijgen met een
bevolkingsdaling wordt ongeveer tien jaar verder in de
toekomst wordt gelegd. Een andere belangrijke bron is
de recentelijk door het Centraal Planbureau en het Cen
traal Bureau voor de Statistiek. Het betreft een drietal
toekomstscenario's die zijn gebaseerd op verschillende,
maar allemaal plausibele uitgangspunten.
Scenario's
Het idee van het CBS en het CPB is om bij het opstellen
van meerdere scenario's niet alleen uit te gaan van de
mografische ontwikkelingen als geboorte, sterfte en mi
gratie. Maar via het leggen van dwarsverbanden ook an-
Levensbron 1995. Muurschildering op de watertoren in Oostburg
door Johnny Beerens. Foto: Peter Nicolai.
dere maatschappelijke ontwikkelingen in de vooruitblik
te betrekken. Zo heeft men rekening willen houden met
verschillende tempo's waarin de technologie zich kan
ontwikkelen, met variaties in economische groei, met
onderscheiden sociaal-culturele trends en vooral ook de
mate van internationale integratie. In een tijd waarin de
bevolkingsontwikkeling voor een relatief groot deel zal
worden bepaald door buitenlandse migratie, is het in
ternationaal gevoerde beleid hieromtrent immers van
groot belang. Anderzijds hebben de scenario's ook op
provinciaal en regionaal niveau hun doorwerking.
De drie door het CPB en CBS ontwikkelde scenario's
zijn voorzien van Engelstalige (internationale) namen:
Zo heb je het scenario 'Devided Europe', het scenario
'Global Competion' en het scenario 'European
Coordination'.
In het scenario van een verdeeld Europa werkt het
marktmechanisme slecht, maar ook het coördinatie-me
chanisme werkt niet goed. De sociaal-economische pro
blemen worden niet goed aangepakt. De concurrentie
positie verslechtert, de werkloosheid is hoog. Weinig-
economische groei en trage technologische ontwikke
ling. Op sociaal-cultureel gebied wordt weinig vooruit
gang geboekt. Omdat er van een beperkte immigratie
sprake zal zijn, groeit de bevolking slechts langzaam.
In het scenario van concurrentie op wereldniveau 'glo
bal competition' ligt de nadruk op sterke technologi
sche ontwikkeling, veel internationalisering, sterke eco
nomische groei. Liberalisatie, deregulering, sterke indi
vidualisering, door een matige immigratie stijgt de be-
Zeeuws Tijdschrift 5