gemiddeld examencijfer vbo mavo havo vwo schouwen duiveland prof. zeeman 6,3 6,3 6,6 qoes buys ballot college 6,1 6,5 6,4 calvijn college 6,4 6 6,5 6,7 qoese lyceum 6,7 6,8 6,9 groot stelle 6,5 willibrord colleqe 6,3 6,7 6,9 middelburq csw 6,6 6,2 6,8 6,9 nehalennia 6,6 6,1 6,6 6,7 vlissinqen scheldemond 6,7 6,9 6,7 6,1 Oostburq zwin college 6,8 6,5 7,3 7,2 hulst reijnaert colleqe 6,4 6,8 6,9 7,2 terneuzen de rede 6,7 6 6,6 6,7 zeldenrust 6,1 6,1 6,5 6,6 onvertraagd geslaagden vbo mavo havo vwo schouwen-duiveland prof. zeeman 84 71 88 qoes buys ballot colleqe 91 76 75 calvijn colleqe 91 88 71 84 qoese lyceum 87 78 86 qroot stelle 88 willibrord colleqe 87 68 87 middelburq csw 86 88 81 89 nehalennia 89 74 69 81 vlissinqen scheldemond 85 95 75 81 Oostburq zwin colleqe 99 96 86 95 hulst reijnaert colleqe 85 85 76 91 terneuzen de rede 89 77 68 66 zeldenrust 95 84 73 69 Steuntje in de rug? Hebben ouders hiermee nu een steuntje in de rug ge kregen? Ik betwijfel het. In de eerste plaats omdat de cijfers slechts op een enkel jaar betrekking hebben (1995/1996). Onbekend is hoe sterk prestatiegegevens op een school van jaar tot jaar wisselen. In hoeverre de inmiddels achter ons liggende schaalvergrotingsoperatie in het voortgezet onderwijs een en ander heeft beïn vloed is bijvoorbeeld onduidelijk. Bovendien is het op zich juiste argument datje bij een beoordeling van scholen rekening moet houden met de capaciteiten van leerlingen nog volstrekt onvoldoende uitgewerkt. Dron- kers geeft dit eigenlijk zelf ook aan. De keuze om het percentage allochtone leerlingen in de berekeningen te betrekken vind ik onverstandig en onnodig stigmatise rend. Het levert ook geen wezenlijke oplossing voor het probleem. Voor Zeeland heeft het in ieder geval geen betekenis. In feite is hier dus gewoon géén rekening ge houden met de prestatiecapaciteiten van leerlingen. Zelf noemt Dronkers dat pure volksverlakkerij. Desalniettemin beschouw ik het beschikbaar komen van schoolgegevens als een geweldige sprong voor waarts. Het is echter nog te vroeg om van een steuntje in de rug bij de schoolkeuze te spreken. Literatuur Dronkers J. (1997). Enkele kanttekeningen bij het rapportcijfer. Amsterdam: UVA. Trouw. (1997). Onderzoek schoolprestaties. Wouw, B.A.J. van der (1994). Schoolkeuze tussen wensen en rea liseringen. Een onderzoek naar verklaringen voor veranderingen in schoolkeuzepatronen vanuit het perspectief van Ietnischese gregatie (academisch proefschrift). Beek-Ubbergen: Tandem Felix. 8 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 10