gemiddeld examencijfer
vbo
mavo
havo
vwo
schouwen duiveland
prof. zeeman
6,3
6,3
6,6
qoes
buys ballot college
6,1
6,5
6,4
calvijn college 6,4
6
6,5
6,7
qoese lyceum
6,7
6,8
6,9
groot stelle 6,5
willibrord colleqe
6,3
6,7
6,9
middelburq
csw
6,6
6,2
6,8
6,9
nehalennia
6,6
6,1
6,6 6,7
vlissinqen
scheldemond
6,7
6,9
6,7
6,1
Oostburq
zwin college
6,8
6,5
7,3
7,2
hulst
reijnaert colleqe
6,4
6,8
6,9
7,2
terneuzen
de rede
6,7
6
6,6
6,7
zeldenrust
6,1
6,1
6,5
6,6
onvertraagd geslaagden
vbo
mavo
havo
vwo
schouwen-duiveland
prof. zeeman
84
71
88
qoes
buys ballot colleqe
91
76
75
calvijn colleqe
91
88
71
84
qoese lyceum
87
78
86
qroot stelle
88
willibrord colleqe
87
68
87
middelburq
csw
86
88
81
89
nehalennia
89
74
69
81
vlissinqen
scheldemond
85
95
75
81
Oostburq
zwin colleqe
99
96
86
95
hulst
reijnaert colleqe
85
85
76
91
terneuzen
de rede
89
77
68
66
zeldenrust
95
84
73
69
Steuntje in de rug?
Hebben ouders hiermee nu een steuntje in de rug ge
kregen? Ik betwijfel het. In de eerste plaats omdat de
cijfers slechts op een enkel jaar betrekking hebben
(1995/1996). Onbekend is hoe sterk prestatiegegevens
op een school van jaar tot jaar wisselen. In hoeverre de
inmiddels achter ons liggende schaalvergrotingsoperatie
in het voortgezet onderwijs een en ander heeft beïn
vloed is bijvoorbeeld onduidelijk. Bovendien is het op
zich juiste argument datje bij een beoordeling van
scholen rekening moet houden met de capaciteiten van
leerlingen nog volstrekt onvoldoende uitgewerkt. Dron-
kers geeft dit eigenlijk zelf ook aan. De keuze om het
percentage allochtone leerlingen in de berekeningen te
betrekken vind ik onverstandig en onnodig stigmatise
rend. Het levert ook geen wezenlijke oplossing voor het
probleem. Voor Zeeland heeft het in ieder geval geen
betekenis. In feite is hier dus gewoon géén rekening ge
houden met de prestatiecapaciteiten van leerlingen. Zelf
noemt Dronkers dat pure volksverlakkerij.
Desalniettemin beschouw ik het beschikbaar komen
van schoolgegevens als een geweldige sprong voor
waarts. Het is echter nog te vroeg om van een steuntje
in de rug bij de schoolkeuze te spreken.
Literatuur
Dronkers J. (1997). Enkele kanttekeningen bij het rapportcijfer.
Amsterdam: UVA.
Trouw. (1997). Onderzoek schoolprestaties.
Wouw, B.A.J. van der (1994). Schoolkeuze tussen wensen en rea
liseringen. Een onderzoek naar verklaringen voor veranderingen
in schoolkeuzepatronen vanuit het perspectief van Ietnischese
gregatie (academisch proefschrift).
Beek-Ubbergen: Tandem Felix.
8 Zeeuws Tijdschrift