domme jongen zou je zo denken. Toch zou Dieuwert op basis van de uitslag van de AOB-test naar de MAVO moeten. Hoe kan dat nu? Dieuwert zegt voorzichtig: 'Misschien heb ik de test wel onderschat. Het belang van de test was me niet echt duidelijk.' Zijn vader: 'Dieuwert had zijn dag niet zo. Bovendien hadden ze niet duidelijk gezegd dat hij al kon beginnen. Hij heeft de test niet helemaal afgekregen.' Zelf wil Dieuwert naar de HAVO. Maar de school waar hij naartoe wil, houdt zich strikt aan het advies van de basisschool in combinatie met de uitslag van de test. Een test die dus de inhoud van je (school)carrière bepaalt. Dieuwert gaat de test nu overdoen, in de hoop dat hij dan wel met vlag en wimpel slaagt. Het belang van de test is hem in middels duidelijk. Dieuwerts zusjanneke en haar vriendin Sandra (alle bei 14 jaar) herinneren zich dat ze de test in groep 8 - toen de SCOA-toets - heel eng vonden, ook al waren ook zij zich niet erg bewust van het belang van de test en de gevolgen van de uitslag. Bij Janneke en Sandra Thomas: 'Op de MAVO wordt je niet echt gemotiveerd een welover wogen keuze te maken. Foto: Marijke Folkertsma. pakte de test positiever uit: een VWO-advies voor Janne ke en HAVO/VWO voor Sandra. Beiden zitten nu in VWO-3 van de Christelijke Scholengemeenschap Wal cheren (CSW). 'Het gaat heel goed, hè Sandra?' Vriendinnen Je hebt het schooladvies op zak en dan? Dan moetje de juiste school kiezen. Net als de basisschool zal deze nieuwe onderwijsinstelling heel bepalend zijn voor de vorming van het kind. Waar let je op, waar moetje op letten? Om ouders en kinderen te helpen bij het maken van een keuze bieden veel scholen voor voortgezet on derwijs de mogelijkheid een kijkje te komen nemen en organiseren zogenoemde 'open dagen'. Dieuwert is juist de dag tevoren naar de open dag van de CSW geweest. Ook ging hij eerder met zijn zus mee langs de paar ver schillende scholen voor voortgezet onderwijs waar je uit kunt kiezen in Zeeland. Voor Dieuwert staat het ei genlijk al vast: ook hij wil naar het CSW. De ouders van Dieuwert en Janneke zagen hun dochter driejaar geleden liever naar de (openbare) Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg (SGM) gaan, inmiddels gefuseerd en omgedoopt tot Nehalennia. Janneke wilde naar de CSW. 'Deze school vind ik gezelliger. De SGM zat in een kil modern gebouw. En mijn vriendinnen gin gen allemaal naar de CSW. Ik vind het wel goed dat mijn ouders de keuze voor de school van mij afhebben laten hangen, ook al viel hun keuze anders uit. Je kunt ten slotte een kind niet dwingen iets te leren als het daar geen zin in heeft.'Jannekes vader: 'Ik heb er nooit spijt van gehad dat we haar keuze hebben gevolgd. Ze is steeds - zeker het eerste jaar - zeer gemotiveerd er het beste van te maken. Dat was zeker anders geweest als wij onze keuze hadden doorgezet.' Brugklas De meeste scholen voor voortgezet onderwijs met meer dan één onderwijssoort kennen een brugperiode van één of twee jaar. Die brugklas is onder andere bedoeld om de keuze - VBO of MAVO, MAVO of HAVO en HAVO of VWO - nog een tijdje uit te stellen. In die periode gaat de school na wat de meest passende onderwijs soort is voor de leerling. Alle scholen beginnen in het eerste jaar met de basisvorming. Alle leerlingen krijgen een breed samengesteld vakkenaanbod: Nederlands, En gels, Duits of Frans, geschiedenis en staatsinrichting, aardrijkskunde, economie, lichamelijke opvoeding (gym nastiek), wiskunde, natuur- en scheikunde, biologie, ver zorging, informatiekunde en techniek. Dit enorme pak ket wordt aangevuld met twee kunstvakken, waarbij de school mag kiezen uit: tekenen, handvaardigheid, foto grafie, film of audiovisuele vorming, muziek, drama of dans. Voor een kind vers van de basisschool een over weldigend aanbod. Voor ieder vak heeft de overheid eisen opgesteld. Deze eisen worden kerndoelen genoemd. In die kern doelen staat beschreven welke kennis en vaardigheden de leerling aan het eind van de basisvorming moet kun nen hebben opgedaan. Iedere school beschikt over ze ven 'vrije' lesuren, de zogenoemde 'vrije ruimte'. Deze vrije ruimte kan gebruikt worden voor godsdienstles of levensbeschouwing, voor studielessen, mentoruren en dergelijke. Op het gymnasium moeten alle leerlingen in ieder geval les krijgen in Grieks en Latijn in die zeven uur vrije ruimte, HAVO- en VWO-leerlingen moeten dan les krijgen in de beheersing van een derde vreemde taal. Zoveel vrijheid, zoveel ruimte blijft er dan niet over. Beroepskeuze Na de basisvorming worden de leerlingen definitief on dergebracht in een bepaalde onderwijssoort: VBO, MAVO, HAVO of VWO. Dan moeten de leerlingen eigen lijk al weten wat ze 'later willen worden', welk vak ze willen leren op welke vervolgopleiding. MAVO-leerlin- gen bepalen in het derdejaar in welke vakken zij eind examen willen doen, HAVO- en VWO-leerlingen moeten in het derde en het vierdejaar hun vakkenpakket sa menstellen. De keuze - die je maakt als je ongeveer veertien bent - is bepalend voor de rest van je leven. Janneke en Sandra vinden dat minister Ritzen geen idee heeft hoe zwaar die keuzes zijn. Janneke: 'Er wordt van je verwacht datje wel heel vroeg volwassen bent. Wij moeten nu keuzes voor het leven maken. Dat vind ik heel zwaar.' In de brochure van staatssecretaris Netelen bos wordt gewezen op aanleg, ambitie, capaciteiten en 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 12