kansen om de talenten maximaal te ontwikkelen. De keuzes zijn steeds eerder negatieve, dan positieve keu zes gebleken. Niet zozeer: dit wil ik later worden en daarom kies ik die richting. Eerder: daar ben ik niet goed in, dat vak vind ik niet leuk, dat laat ik, vallen, dus blijft dat andere vak over. Het pakket vakken waarin eindexamen is gedaan (voor HAVO-leerlingen een pak ket van zes vakken, voor VWO-leerlingen zeven vakken), bepaalde tot voor kort welke mogelijkheden er zijn om verder te studeren. Vakkenpakket Thomas (18, HAVO-5), Jeffrey (17, atheneum-5), Marian (17, atheneum-6) en Ester (18, HAVO-4) hebben de keu ze voor een vakkenpakket al achter de rug. Ze zitten alle vier op de Rijks Scholengemeenschap (RSG) profes sor Zeeman in Zierikzee. Jeffrey: 'Toen we ons vakkenpakket moesten samenstellen, wilde ik nog archi tect worden. Wiskunde ging toen nog wel. Later kreeg ik daar grote moeite mee. Nu wil ik chirurg worden. Daar heb je geen wiskunde voor nodig. Ik heb de maz zel dat ik met mijn vakkenpakket ook medicijnen kan gaan studeren.' Marian: 'Ik heb gewoon makkelijk gedaan en heb alle exacte vakken laten vallen. Ik weet toch dat het na het atheneum of toneel zal worden of talen. Voor de to neelschool is geen enkel vak verplicht. Je moet alleen Marian: 'Alle leraren verkondigen hun eigen waarheden'. Foto: Marijke Folkertsma. een HAVO-diploma hebben. De beheersing van vreemde talen lijkt me handig bij het lezen van buitenlandse stukken, geschiedenis heb ik gekozen omdat het handig is om een stuk te plaatsen in de tijd.' Marian gaat de volgende dag auditie doen bij de toneelschool in Arn hem, de laatste auditie van twee. Als ze deze eerste bar rière achter zich heeft gelaten, zal ze een hele week toelatingsexamen moeten doen. Van de ruim tweehon derd middelbare scholieren die dezelfde droom hebben als Marian, zullen er maar een stuk of acht worden toe gelaten. Tijdens de interviews laat ze steeds de andere drie de tekst van haar tegenspeelster opzeggen, zodat ze de tekst goed in het hoofd heeft voor de volgende dag. Ze is altijd veel met toneel bezig geweest, heeft de jongerenafdeling van theaterschool De Ambitie gevolgd en zoveel mogelijk meegedaan met producties. Ze is nu lid van theatergroep Zire. Thomas heeft eerst de MAVO doorlopen voordat hij naar HAVO-4 ging. 'Op de MAVO wordt je niet echt ge motiveerd een weloverwogen keuze te maken. "Weer iemand die het niet gaat redden in de maatschappij" dat proef je uit de houding van de leraren. Bij het bepalen van het vakkenpakket kreeg ik weinig hulp. Ik heb ge woon gekozen wat ik leuk vond: talen liggen me niet, dus heb ik de andere vakken gekozen.' Begeleiding Thomas vindt dat een school voor voortgezet onderwijs leerlingen moet voorbereiden op de maatschappij en niet moet opleiden tot 'hanggroepjongeren'. Jeffrey: 'Wij waren eerst de patat-generatie, toen de nix-genera- tie, nu heten we weer hanggroepjongeren... Daar krijg ik echt een millennium-gevoel van.' Marian vindt dat be- Ester: 'In Utrecht ben ik weer een cijfer'. 1 Foto Marijke Folkertsma. geleiding niet zozeer vanuit de docenten moet komen, maar datje de leerkrachten moet gebruiken als bij een lopend buffet. 'Alle leraren verkondigen hun eigen waar heden.' Pik er uit watje gebruiken kunt, is haar devies. Ester is erg geïnspireerd door haar leraar Neder lands. 'Hij heeft mij extra hulp geboden, ook buiten schooltijd. Hij heeft me wakker geschud. Het is een soort cabaretier-leraar: hij heeft echt lol in zijn vak, pas sie. Uiteindelijk is hij het geweest die de doorslag heeft gegeven bij de keuze voor mijn vervolgopleiding.' Ester wil docent literaire vorming worden en gaat daarvoor naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Thomas heeft minder goede herinneringen aan deze leraar Ne derlands: 'Dat is wel dezelfde man die tegen mij zei: "Gymmen, jij? Dat had ik nu nooit van je gedacht." Tho mas wil, net als zijn vader, gymleraar worden en gaat daarvoor waarschijnlijk naar de Christelijke Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Zwolle. Er volgt een dis cussie welke leraren wel en welke niet hart hebben voor het vak, welke goed zijn en bij welke leerkracht je in slaap valt, welke docent je iets léért. Kortom, de menin gen verschillen sterk; het blijkt een heel persoonlijke kwestie. Feit is wel dat leerkrachten een heel belangrij ke rol kunnen spelen in het leven van leerlingen en van doorslaggevend belang kunnen zijn bij de keuzes die ze maken voor de rest van hun leven. Kansen Jeffrey: 'Ik moet nu nog 13 en een halfjaar op school zitten. Het liefst wil ik naar Rotterdam, naar de Er asmus. Plastische chirurgie heeft mijn interesse. Waar om Rotterdam? Dat is het dichtstbij, misschien ga ik zelfs wel heen en weer pendelen. Voorlopig wil ik thuis blijven wonen. Mijn ouders zijn blij met mijn keuze. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 13