Mijn opa was heel intelligent, maar hij had geen kans om verder te studeren. Voor mijn vader geldt hetzelfde verhaal: hij is politie-agent geworden. Mijn moeder is caissière. Ik zal de eerste zijn in mijn familie met een universitaire opleiding.' Thomas: 'Mijn vader vindt het wel leuk dat ik het zelfde beroep kies als hij heeft. Nee, hij heeft me hele maal niet gepusht.' Esters moeder heeft ook geen strobreed in de weg gelegd en de ouders van Marian zijn allebei fanatieke amateurs op theatergebied. 'Ik heb het met dè paplepel meegekregen.' Lekker wakker worden Wat verwachten ze te vinden in hun vervolgopleiding? Wat verwachten ze tegen te komen buiten Zeeland? Jef frey: 'De eerste paar weken zal het wel moeilijk zijn. Uit Jeffrey: 'Ik zal de eerste zijn in mijn familie met een universitaire opleiding Foto: Marijke Folkertsma. de cijfers blijkt dat 70 9<> van de studenten die beginnen aan een studie medicijnen afvalt. Ik heb geen idee wat ik dan moet doen. Misschien het in Gent nog eens pro beren?' Ester komt uit Utrecht, de stad waar ze weer zal gaan studeren: 'Daar ben ik weer een cijfer. Zeeland is de fijnste provincie. Hier ben ik bekend, ken ik de lera ren ook allemaal. Daar is het een gigantische leerfa briek. Ik wil later ook zeker terug naar Zeeland. Werken binnen anderhalf uur reisafstand is acceptabel, maar meer ook niet.' Marian: 'In Zeeland is het fijn wakker worden. Hier opgroeien is prettig.' Thomas: 'Iedereen kent iedereen hier. Dat vind ik een nadeel. In de stad heb je dat niet.' Marian: 'In Arnhem wel. Als ik door de selectie kom, zal ik lessen volgen op een schooltje met 32 leerlingen, een school waar ze elkaar allemaal kennen.' Thomas verwacht het eerste jaar op zijn bek te gaan. 'Tenminste, daar hebben ze me voor gewaar schuwd. Het zelfstandig leren zal me de meeste moeite kosten denk ik. Maar een nieuwe school, nieuwe men sen, dat lijkt me wel leuk.' Aanzien, roem en geld Wat willen ze bereiken met de opleiding die ze hebben gekozen? Thomas vindt het plezier in zijn werk het be langrijkst. 'Geld speelt wel een rol natuurlijk, maar het plezier is het voornaamste. En ik vind het leuk eerst leerling te zijn en dan leraar, al ben ik de schoolbanken ook wel beu. Maar alle vakken dienen een doel dan, dat is toch anders. Bovendien heb je in het onderwijs veel vakantie. Maar ik wil niet gaan werken in de grote stad. Mijn vader werkt in Breda en hij merkt ook dat daar de jeugd steeds a-socialer wordt, steeds agressiever. Daar wil ik niet tussen zitten, ik wil kinderen wat leren, voor al die kinderen voor wie sporten moeilijk is.' Marian denkt dat ze wel gedwongen is naar de Randstad te verhuizen: 'Dat kan niet anders. Hier zijn geen grote gezelschappen.'Jeffrey droomt van een gro te hectische kliniek in Rotterdam of een andere grote stad. 'Ik heb het wel een beetje gehad hier.'Jeffrey zoekt het grote geld: 'En aanzien, respect. Natuurlijk lijkt het me ook een fijn gevoel mensen te helpen. Maar geld speelt zeker een rol.' Ester en Marian moeten er om lachen: 'Geld, dat heeft niet veel kans bij ons. Wel voldoening. Geld is ook niet ons doel, maar natuurlijk willen ook wij geld verdienen met het uitoefenen van ons beroep.' Tegenjeffrey: 'Toch wel frustrerend dat we naast iemand zitten waarvan we weten dat hij altijd meer geld zal hebben dan wij.' Ester tegen Marian: 'Ik kom wel kijken hoor, al ben ik de enige in de zaal.' Ma rian tegen Ester: 'Ik zal jouw boek lezen.' Profielen Verbazingwekkend hoe verstandig de vier eindexamen kandidaten praten, hoe ze hun keuzes kunnen onder bouwen, hoezeer ze hebben nagedacht over hun toe komst. Toch vindt de staatssecretaris dat dat allemaal beter kan. Het onderwijs wordt weer opgeschrikt door hervormingen in het voortgezet onderwijs. Vanaf dit jaar kiezen leerlingen in het VBO- en MAVO-onderwijs geen niveaus meer, maar maken ze een keuze uit drie leerwegen: een theoretische leerweg (met aansluiting op de HAVO], een gemengde leerweg en een beroepsge richte leerweg (met aansluiting op het beroepsonder wijs). Vanaf nu kiezen HAVO- en VWO-leerlingen geen vakken meer, maar moeten ze een keuze maken tussen vier profielen: natuur en techniek, natuur en gezond heid, economie en maatschappij, cultuur en maatschap pij. 'Een profiel bestaat uit een samenhangend onder wijsprogramma dat de leerling in HAVO en VWO beter voorbereidt op een opleiding aan hogeschool of univer siteit', staat er in de gids voor ouders, verzorgers en leerlingen te lezen. 'Er wordt van uitgegaan dat een leerling gedurende 40 weken per jaar 40 uur per week aan zijn of haar opleiding besteedt. Dat komt dus neer op een studielast van 1600 uur per jaar.' En dat terwijl arbeidstijdverkorting hoogtij viert. 'Nieuw is ook het "studiehuis". Daarmee wordt vooral bedoeld bege leiding door de docent die erop is gericht de leerlingen in toenemende mate zelfstandig hun werk te laten doen.' Dit alles om de hoge uitval in het hoger onder wijs te kunnen verminderen. En er is natuurlijk wel wat voor te zeggen leerlingen niet steeds aan hun hand mee te voeren door onderwijsland. Maar kinderen moeten ook tijd krijgen kind te zijn, 'Lekker wakker te worden', om met Marian te spreken. 12 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 14