dat de diverse beesten het nog comfortabeler krijgen. De scholieren leren hoe ze de dieren moeten onderhou den en verzorgen, ook wordt hen bijgebracht hoe ze een ziek van een gezond dier kunnen onderscheiden. Praktijkgericht De afdelingsdirecteur over het vak veehouderij: 'We hebben geen koeien, paarden en varkens op school, maar wel vijf busjes. En daarmee gaan we naar de boer derij. Af en toe halen we weieens een zwangere zeug naar school, zo'n maand voor de bevalling. Daarna blijft ze hier nog een tijdje met de biggetjes, dat is schitte rend.' Veel van de vakken die op het Groen College worden gegeven, zijn zeer praktijkgericht. Zoals ook "groen voorziening". Hier wordt geleerd over de aanleg en het onderhoud van tuinen, maar ook bermen langs de weg komen aan de orde. Bij "plantenteelt" worden de akker bouw, fruit- en kasteelt behandeld en bij "milieu toezicht" wordt benadrukt dat het spuiten tegen on kruid en ongedierte zoveel mogelijk moet worden te ruggebracht en dat grond, lucht en water zorgvuldig be heerd moeten worden. In het vak "levensmiddelentechnologie" wordt (on der meer) de verwerking van agrarische producten be licht. Van Bussel: 'Er zijn tegenwoordig zoveel bedrijven die agrarische producten verwerken. Niet alleen hoveniersbedrijven, tuincentra en bloemisterijen, maar ook bedrijven als McCain, Meijer (diepvries-friet), Van- derHave en de veiling.' In genoemd vak leren de leerlin gen ook hoe van melk kaas wordt gemaakt. 'We gaan daarvoor wel naar een kaasboerderij, want daarbij moet aan zoveel eisen worden voldaan, dat is voor een school praktisch ondoenlijk.' Ook het produceren van wijn uit diverse soorten fruit wordt onderwezen; vooralsnog speelt de praktijk zich buiten de deur van het Groen College af. 'Maar,' zegt Van Bussel, 'ik zou graag zien dat we dat hier op school kunnen gaan doen. Dat is echter nog eventjes toekomstmuziek.' Leerlingentrekker Er wordt niet alleen "levend materiaal" naar het Groen College gehaald. Voor het vak "beroepsgerichte tech niek" - waarin geleerd wordt hoe diverse technieken worden toegepast op allerlei soorten machines (bijvoor beeld het uitvoeren van reparaties) - worden bij bedrij ven werktuigen gehuurd. Zo vinden tractoren en een kunstmeststrooier (om maar een voorbeeld te noemen) met enige regelmaat onderdak bij het Groen College. Er wordt tevens geleerd hoe moet worden omgegaan met computergestuurde apparaten. Ook bij het (in het begin van dit verhaal genoemde) Middelbaar Beroeps Onderwijs is het lespakket veelzij dig. De hoofdmoten zijn Plantenteelt, Veehouderij, In richting en Beheer Groene Ruimte. Daarnaast hoort Ma nagement erbij en er zijn specialisaties zoals Handel, DRESSCODE BEKEND ANDA VAN RIET KARINA LEIJNSE. Zij rechts: 'Ik draag elke dag hetzelfde. Altijd zwart in ieder geval. Zwart heeft iets mysterieus. Dit rokje is me wel heel dierbaar, daar woon ik bijna in, dat ben ik'. 'Zwart betekent voor mij ook wel wat, niet dat het myste rieus is maar het heeft iets. Ik ben niet gehecht aan kledingstukken, wel aan mijn make-up, dat heb ik altijd op'. Milieu, Verbreding (met name voor zelfstandig onderne men) en Doorstroomrichting (voor degenen die verder willen studeren aan het HBO). En daar komt de "leerlin gentrekker" weer: bij alle opleidingen wordt als keuzeprogramma onder andere het behalen van "paardenhouderijcertificaten" aangeboden. Kortom, zo als het Groen College het zeifin zijn wervende folders aangeeft: "Groen onderwijs geeft kleur aan jouw toe komst." Zeeuws Tijdschrift 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 17