De 5 vragen:
Wie (of wat, welk gedachtengoed)
heeft u in uw leven het meest
geïnspireerd?
Wie heeft de meeste invloed op u
gehad en waarom
Waar bent u het meest trots op in wat
u heeft bereiltt?
Wat zou u graag een keertje
overdoen?
'Muziek in alle mogelijke vormen. Op een heel breed terrein. Van opera
tot jazz. Als ik muziek hoor, kom ik vanzelf in beweging. Daar kan ik niets
aan doen. Een CD opzetten is voor mij "bewegen", "werken" dus.'
'leder mens heeft zo z'n eigen stukje invloed op een ander mens. Ook bij
mij. Ik ben beïnvloed door mijn ouders, docenten, man, kinderen, leerlin
gen en ga zo maar door. Met elkaar vormen ze de stukjes van een hele
grote puzzel.'
'Ik ben trots op bijna alles, wat ik heb gepresteerd. Het opzetten van Bal
letstudio Free bijvoorbeeld. Maar evengoed ook op een geslaagde leerlin
gen-voorstelling. Doormiddel van mijn studio probeer ik een zo breed mo
gelijk publiek te bereiken. Dat is voor mij een uitdaging. Verder was het
natuurlijk ook fantstisch dat de Stichting Dansz Nederland mocht verte
genwoordigen op het internationale choreografen-concours "Le Rencontre
Choreografique Européenne" onder auspiciën van de "Federation de Dan-
se" in oktober 1994. Daar ben ik als artistiek leider van Dansz ook trots
op, ja.'
'Zou het echt niet weten. Eerlijk gezegd heb ik nergens spijt van!'
Wat is voor u de essentie van
het leven?
'Geluk en gezondheid. Gelukkig zijn beide in mijn leven aanwezig. En dat
je van je leven maakt, watje ervan kunt maken.
Eruit halen wat er in zit.'
Pas de deux met Zeeland
Het gezin Fonteijn - vader, moeder, Lia en haar zusje -
verhuisde van Voorburg naar Goes. Lia was dertien.
Moeilijke leeftijd?
'Makkelijk was het allemaal niet', geeft Lia toe, 'ik
had hier in Zeeland echt het gevoel alsof ik voor de
leeuwen werd geworpen. Het leek wel, of ik in het bui
tenland was beland. Alsof er hier een totaal andere taal
werd gesproken. Wat de dans betreft zat het me ook
niet mee, want er waren hier veel minder mogelijkhe
den dan in de Randstad. En dat, terwijl er nog zoveel te
ontdekken viel. Het jazzballet was enorm in opkomst en
er werd geëxperimenteerd met allerlei soorten moderne
dans. Ik heb een jaar stilgezeten en toen kwam ik te
recht bij Helen Riemens-Siesman in Middelburg. Iedere
avond trainde ik daar. Zij is het geweest, die mijn dans-
gevoel - mijn innerlijke dansbeleving en de expressie
daarvan - heeft ontwikkeld. Dat is een belangrijke fac
tor, waar ik ook later veel aan heb gehad.'
Er komt een mevrouw binnen, die informatie wil
over balletlessen voor haar dochtertje. Kan het geen ge
vaar voor haar kind? Verliest ze door de verplichtingen
haar spontaniteit niet? Kan het lichaam het wel aan? Lia
neemt de vragen serieus en is aandachtig aanwezig.
Door haar jarenlange danservaring weet ze waar ze over
praat en kan ze deskundig adviezen geven. De mevrouw
vertrekt en echtgenoot Kees arriveert.
'Het ging heel goed met mijn opleiding aan het Ste
delijk Instituut voor Ballet in Antwerpen, maar ik heb
mijn studie moeten onderbreken. Ik raakte zwanger
toen ik negentien was. Van Kees. Zo gaat dat soms als je
een vriendje hebt. Als de liefde in het spel komt. Ik rea
liseerde me toen ineens dat ik niet mijn hele leven al
leen maar op toneel wilde staan. Dat er meer zaken in
het leven belangrijk kunnen zijn. We kregen drie kinde
ren in vier jaar. Kees is een geweldige steun. Zonder
hem had ik dit niet allemaal kunnen realiseren. Als er
uitvoeringen zijn, is hij degene die zorgt voor het geluid
en de decors.'
Tussen Graham en Limon-stijl
Lia is niet iemand die haar doelen makkelijk opgeeft.
Als iets niet via die ene rechte weg bereikt kan worden,
moeten er andere wegen te vinden zijn. Al zijn ze dan
soms wat kronkeliger. Om haar docentendiploma te ha
len, volgde ze lessen in Londen. Maar ze kwam er ach
ter, dat het Engelse danssysteem haar niet zo goed lag.
Ze was er niet echt gelukkig mee, kon er niet op een na
tuurlijke wijze mee uit de voeten. Het was allemaal wat
stijfjes, minder sierlijk dan het Russische systeem dat ze
bij mevrouw Stradovski had geleerd. Dus haalde ze in
Nederland ook nog eens het staatsdiploma Balletpeda
goge. In Amsterdam volgde ze drama-lessen aan de
20 Zeeuws Tijdschrift