De 5 vragen: Wie (of wat, welk gedachtengoed) heeft u in uw leven het meest geïnspireerd? Wie heeft de meeste invloed op u gehad en waarom Waar bent u het meest trots op in wat u heeft bereiltt? Wat zou u graag een keertje overdoen? 'Muziek in alle mogelijke vormen. Op een heel breed terrein. Van opera tot jazz. Als ik muziek hoor, kom ik vanzelf in beweging. Daar kan ik niets aan doen. Een CD opzetten is voor mij "bewegen", "werken" dus.' 'leder mens heeft zo z'n eigen stukje invloed op een ander mens. Ook bij mij. Ik ben beïnvloed door mijn ouders, docenten, man, kinderen, leerlin gen en ga zo maar door. Met elkaar vormen ze de stukjes van een hele grote puzzel.' 'Ik ben trots op bijna alles, wat ik heb gepresteerd. Het opzetten van Bal letstudio Free bijvoorbeeld. Maar evengoed ook op een geslaagde leerlin gen-voorstelling. Doormiddel van mijn studio probeer ik een zo breed mo gelijk publiek te bereiken. Dat is voor mij een uitdaging. Verder was het natuurlijk ook fantstisch dat de Stichting Dansz Nederland mocht verte genwoordigen op het internationale choreografen-concours "Le Rencontre Choreografique Européenne" onder auspiciën van de "Federation de Dan- se" in oktober 1994. Daar ben ik als artistiek leider van Dansz ook trots op, ja.' 'Zou het echt niet weten. Eerlijk gezegd heb ik nergens spijt van!' Wat is voor u de essentie van het leven? 'Geluk en gezondheid. Gelukkig zijn beide in mijn leven aanwezig. En dat je van je leven maakt, watje ervan kunt maken. Eruit halen wat er in zit.' Pas de deux met Zeeland Het gezin Fonteijn - vader, moeder, Lia en haar zusje - verhuisde van Voorburg naar Goes. Lia was dertien. Moeilijke leeftijd? 'Makkelijk was het allemaal niet', geeft Lia toe, 'ik had hier in Zeeland echt het gevoel alsof ik voor de leeuwen werd geworpen. Het leek wel, of ik in het bui tenland was beland. Alsof er hier een totaal andere taal werd gesproken. Wat de dans betreft zat het me ook niet mee, want er waren hier veel minder mogelijkhe den dan in de Randstad. En dat, terwijl er nog zoveel te ontdekken viel. Het jazzballet was enorm in opkomst en er werd geëxperimenteerd met allerlei soorten moderne dans. Ik heb een jaar stilgezeten en toen kwam ik te recht bij Helen Riemens-Siesman in Middelburg. Iedere avond trainde ik daar. Zij is het geweest, die mijn dans- gevoel - mijn innerlijke dansbeleving en de expressie daarvan - heeft ontwikkeld. Dat is een belangrijke fac tor, waar ik ook later veel aan heb gehad.' Er komt een mevrouw binnen, die informatie wil over balletlessen voor haar dochtertje. Kan het geen ge vaar voor haar kind? Verliest ze door de verplichtingen haar spontaniteit niet? Kan het lichaam het wel aan? Lia neemt de vragen serieus en is aandachtig aanwezig. Door haar jarenlange danservaring weet ze waar ze over praat en kan ze deskundig adviezen geven. De mevrouw vertrekt en echtgenoot Kees arriveert. 'Het ging heel goed met mijn opleiding aan het Ste delijk Instituut voor Ballet in Antwerpen, maar ik heb mijn studie moeten onderbreken. Ik raakte zwanger toen ik negentien was. Van Kees. Zo gaat dat soms als je een vriendje hebt. Als de liefde in het spel komt. Ik rea liseerde me toen ineens dat ik niet mijn hele leven al leen maar op toneel wilde staan. Dat er meer zaken in het leven belangrijk kunnen zijn. We kregen drie kinde ren in vier jaar. Kees is een geweldige steun. Zonder hem had ik dit niet allemaal kunnen realiseren. Als er uitvoeringen zijn, is hij degene die zorgt voor het geluid en de decors.' Tussen Graham en Limon-stijl Lia is niet iemand die haar doelen makkelijk opgeeft. Als iets niet via die ene rechte weg bereikt kan worden, moeten er andere wegen te vinden zijn. Al zijn ze dan soms wat kronkeliger. Om haar docentendiploma te ha len, volgde ze lessen in Londen. Maar ze kwam er ach ter, dat het Engelse danssysteem haar niet zo goed lag. Ze was er niet echt gelukkig mee, kon er niet op een na tuurlijke wijze mee uit de voeten. Het was allemaal wat stijfjes, minder sierlijk dan het Russische systeem dat ze bij mevrouw Stradovski had geleerd. Dus haalde ze in Nederland ook nog eens het staatsdiploma Balletpeda goge. In Amsterdam volgde ze drama-lessen aan de 20 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 22