Toneelschool, bij Scapino deed ze twee jaar de jazz-
balletopleiding en ook de moderne dans bad Lia's inten
se belangstelling.
Bestaan er internationaal grote verschillen in stijlen,
wat die moderne dans betreft?
'Er zijn diverse stijlen die worden onderwezen. Er
bestaat de zogenaamde Graham-stijl. Die is enorm op
de lichamelijke mogelijkheden gericht. Hoe ouder je
wordt, hoe minder makkelijkje die stijl kunt dansen. De
Limon-stijl daarentegen kent meer zwaaibewegingen en
heeft een fijnere dynamiek. Die stijl voelt voor mij ge
woon lekkerder.'
Balletstudio Free
Lia geeft al meer dan vijfentwintig jaar balletles in Zee
land. Jarenlang gaf ze ballet aan een selectiegroep turn
sters. Eerst met plezier, maar toen ze werd geconfron
teerd met rugklachten als de direct gevolg van het tur
nen op dat niveau, werd dat plezier steeds minder.
'Die meisjes kregen op hun turntrainingen te horen
dat ze alles met een holle rug moesten doen, terwijl ik
weet hoe funest dat is. Ik kreeg het ze maar niet aan
hun verstand gepeuterd dat ze een andere houding
moesten aannemen. Dat werkte heel frustrerend voor
mij. Ik ben daar toen mee gestopt en ben les gaan ge
ven bij een particuliere balletstudio. Maar daar was voor
mij geen creatieve vrijheid. Ik wilde graag een demon-
stratiegroep starten maar dat kon niet. Er zaten teveel
haken en ogen aan. Ik had er toen zo genoeg van voor
anderen te werken, dat ik veertien jaar geleden voor
Lia Sorber-Fonteijn (Voorburg 1952) kwam op haar
dertiende van Voorburg naar Zeeland. Vader Fonteijn
was directeur van de Goese Muziekschool. Doordat
er ook thuis werd lesgegeven groeide Lia op tussen
de klanken van de piano. Moeder (die zelf graag had
willen dansen) gaf bij Lia de aanzet om vanaf haar
vierdejaar naar ballet te gaan. De Russische docente
Stradovski bracht haar een gedegen basis bij.
Lia's dansgevoel werd vooral door Helen Riemens-
Siesman (Middelburg) ontwikkeld. Na haar middel
bare school studeerde Lia aan het Stedelijk Instituut
voor Ballet in Antwerpen. Ze behaalde voorts het
Staatsdiploma balletpedagoge. Bij "Scapino" in Am
sterdam specialiseerde zij zich in jazzballet. Boven
dien volgde Lia een aantal cursussen moderne dans.
Al vanaf haar negentiende geeft Lia balletlessen in
Zeeland. Eerst bij een turn-selectiegroep, later bij een
particuliere balletschool en sinds 1984 is zij de stu
wende kracht achter Balletstudio Free in Goes.
In 1984 richtte Lia, samen met collega Marjolein Ver-
heijen de Stichting Dansz op. Vorig jaar werd met
het programma "Fighting Dance" het koperen jubi
leum van de stichting gevierd. Het doel van deze stich
ting is dansers in Zeeland de kans te geven podium
ervaring op te doen en te oefenen in het maken van
choreografieën. Lia is getrouwd met Kees en moeder
van een dochter en twee zoons. Dochter Vera is al op
meerdere dans-vlakken in de voetsporen van haar
moeder getreden.
mezelf ben begonnen met één overheersend gevoel:
vrij! Vandaar de naam: Balletstudio Free. Het kost veel
tijd en energie, maar het is zo leuk om je eigen ideeën
te kunnen uitvoeren. Ik heb er geen moment spijt van
gehad. Onze dochter Vera is - bij wijze van spreken -
dansend geboren, heeft een goede dansopleiding achter
de rug en neemt nu de meeste lessen hier voor haar re
kening. Dit is haar eigen keuze geweest. Ik kan me ge
leidelijk aan wat meer terug gaan trekken en tijd vrijma
ken voor andere dingen. Zoals de Stichting Dansz.'
Stichting Dansz
Lia Sorber is artistiek leider van de Stichting Dansz die
ze samen met Marjolein Verheijen uit Middelburg heeft
opgericht. Verheijen is inmiddels naar Australië vertrok
ken, maar Lia gaat gedreven door. leder jaar een "nieu
we ronde" dansers. Het was spannend eind januari. Erop
of eronder. Elf kandidaten mochten een dans-auditie
doen om opgenomen te kunnen worden in de gelederen
van de Stichting Dansz. Ze moesten - natuurlijk - van
dansen houden, ouder zijn dan twaaalf jaar, enthousiast
Zeeuws Tijdschrift 21