Toneelschool, bij Scapino deed ze twee jaar de jazz- balletopleiding en ook de moderne dans bad Lia's inten se belangstelling. Bestaan er internationaal grote verschillen in stijlen, wat die moderne dans betreft? 'Er zijn diverse stijlen die worden onderwezen. Er bestaat de zogenaamde Graham-stijl. Die is enorm op de lichamelijke mogelijkheden gericht. Hoe ouder je wordt, hoe minder makkelijkje die stijl kunt dansen. De Limon-stijl daarentegen kent meer zwaaibewegingen en heeft een fijnere dynamiek. Die stijl voelt voor mij ge woon lekkerder.' Balletstudio Free Lia geeft al meer dan vijfentwintig jaar balletles in Zee land. Jarenlang gaf ze ballet aan een selectiegroep turn sters. Eerst met plezier, maar toen ze werd geconfron teerd met rugklachten als de direct gevolg van het tur nen op dat niveau, werd dat plezier steeds minder. 'Die meisjes kregen op hun turntrainingen te horen dat ze alles met een holle rug moesten doen, terwijl ik weet hoe funest dat is. Ik kreeg het ze maar niet aan hun verstand gepeuterd dat ze een andere houding moesten aannemen. Dat werkte heel frustrerend voor mij. Ik ben daar toen mee gestopt en ben les gaan ge ven bij een particuliere balletstudio. Maar daar was voor mij geen creatieve vrijheid. Ik wilde graag een demon- stratiegroep starten maar dat kon niet. Er zaten teveel haken en ogen aan. Ik had er toen zo genoeg van voor anderen te werken, dat ik veertien jaar geleden voor Lia Sorber-Fonteijn (Voorburg 1952) kwam op haar dertiende van Voorburg naar Zeeland. Vader Fonteijn was directeur van de Goese Muziekschool. Doordat er ook thuis werd lesgegeven groeide Lia op tussen de klanken van de piano. Moeder (die zelf graag had willen dansen) gaf bij Lia de aanzet om vanaf haar vierdejaar naar ballet te gaan. De Russische docente Stradovski bracht haar een gedegen basis bij. Lia's dansgevoel werd vooral door Helen Riemens- Siesman (Middelburg) ontwikkeld. Na haar middel bare school studeerde Lia aan het Stedelijk Instituut voor Ballet in Antwerpen. Ze behaalde voorts het Staatsdiploma balletpedagoge. Bij "Scapino" in Am sterdam specialiseerde zij zich in jazzballet. Boven dien volgde Lia een aantal cursussen moderne dans. Al vanaf haar negentiende geeft Lia balletlessen in Zeeland. Eerst bij een turn-selectiegroep, later bij een particuliere balletschool en sinds 1984 is zij de stu wende kracht achter Balletstudio Free in Goes. In 1984 richtte Lia, samen met collega Marjolein Ver- heijen de Stichting Dansz op. Vorig jaar werd met het programma "Fighting Dance" het koperen jubi leum van de stichting gevierd. Het doel van deze stich ting is dansers in Zeeland de kans te geven podium ervaring op te doen en te oefenen in het maken van choreografieën. Lia is getrouwd met Kees en moeder van een dochter en twee zoons. Dochter Vera is al op meerdere dans-vlakken in de voetsporen van haar moeder getreden. mezelf ben begonnen met één overheersend gevoel: vrij! Vandaar de naam: Balletstudio Free. Het kost veel tijd en energie, maar het is zo leuk om je eigen ideeën te kunnen uitvoeren. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Onze dochter Vera is - bij wijze van spreken - dansend geboren, heeft een goede dansopleiding achter de rug en neemt nu de meeste lessen hier voor haar re kening. Dit is haar eigen keuze geweest. Ik kan me ge leidelijk aan wat meer terug gaan trekken en tijd vrijma ken voor andere dingen. Zoals de Stichting Dansz.' Stichting Dansz Lia Sorber is artistiek leider van de Stichting Dansz die ze samen met Marjolein Verheijen uit Middelburg heeft opgericht. Verheijen is inmiddels naar Australië vertrok ken, maar Lia gaat gedreven door. leder jaar een "nieu we ronde" dansers. Het was spannend eind januari. Erop of eronder. Elf kandidaten mochten een dans-auditie doen om opgenomen te kunnen worden in de gelederen van de Stichting Dansz. Ze moesten - natuurlijk - van dansen houden, ouder zijn dan twaaalf jaar, enthousiast Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 23