DRESSCODE BEKEND ANDA VAN RIET KARINA LE-
IJNSE. 'Ik draag een lichtblauwe broek, tweedehands.
Een Lonsdale truitje en een Adidas t-shirt. Die was maar
vijf gulden, heb ik gisteren gekocht. De broek was eerst
wit maar ik 'kan' niet met wit dus heb ik hem geverfd, ik
draag ook wel korte rokjes met panty's met gaten er in.
Mijn haar is nu rose, soms blauw, steeds een ander
kleurtje! Mijn make-up? Gewoon leuk en niet alledaags'.
ren kennis te laten nemen van wat een museum te bie
den heeft, en kinderen vinden het heerlijk; Zinvol, an
dere invalshoek, museumbezoek promoten, gratis;
Goede ervaring vorig jaar. Leuke en goedkope manier
om iets extra's met groep 7/8 te doen; De informatie
verschaffing. Leerlingen die nooit naar een museum
gaan, eens in contact met zo'n museum brengen".
De toekomst
Het eind van het project komt in zicht. Eind juni 1998
zullen de laatste klassikale bezoeken in het kader van
het project worden afgelegd. De kinderen hebben nog
tot eind december de gelegenheid om hun stempelkaart
vol te maken en een T-shirt te bemachtigen. Het doel
van de musea, de leerlingen tussen de tien en twaalf
jaar kennis laten maken van de musea en het werk in de
musea is bereikt. Ook vervolgbezoek is regelmatig afge
legd. Of dit ook in de toekomst door zal werken is nu
de vraag. De toekomst zal ook uitwijzen of de basis
scholen in Zeeland de musea nu beter en vaker weten te
vinden, zonder dat hen het komende jaar een speciaal
pakket wordt aangeboden.
In ieder geval wordt er zowel in Zeeland als in de
rest van het land nog volop nagedacht hoe het gebruik
van het cultureel erfgoed in het onderwijs te stimule
ren. En nadat er in 1997 al allerlei symposia zijn gehou
den over basisvorming en musea, de tweede fase in het
voortgezet onderwijs en musea, werd in januari 1998
alweer een symposium over onderwijs en musea geor
ganiseerd, namelijk Jong Over Oud. Een van de opmer
kingen tijdens dit symposium was, dat vraag en aanbod
niet op elkaar worden afgestemd door gebrek aan sa
menwerking. Gelukkig bestaat in Zeeland al een inten
sieve samenwerking tussen een aantal musea, die geleid
heeft tot het zeer succesvolle project 'Cultuurbehoud
en de musea: de Opvreter', waarbij alle basisscholen in
Zeeland én in Goeree-Overflakkee in de gelegenheid
zijn gesteld om geheel verzorgd (hernieuwd) kennis te
maken met de musea in hun omgeving.
Literatuur:
Trendrapport Museumeducatie
Folkert Haanstra, Jacob Oostwoud Wijdenes
SCO-rapport 426, Amsterdam 1996
ISBN 90-6813-477-9
Uitgave en verspreiding SCO-Kohnstamm Instituut
Faculteit POW, Wibautstraat 4, 1091 GM Amsterdam
tel 020 525 13 57/ 12 01
Prijs: 20,- exclusief verzendkosten
Cultuurnota 1997-2000, 'Pantser of ruggengraat'
Den Haag, 1996, ISBN 90 346 3331
Te bestellen bij distributiecentrum, DOP, Postbus 30405, 2500 GK
Den Haag tel 070 378 98 30 Prijs: 25,-
Cultuur en School
Den Haag 1996, ISBN 90 346 3334 9
Te bestellen bij distributiecentrum Sdu, DOP, Postbus 30405,
2500 GK Den Haag tel 070 378 98 30 Prijs: 15,-
Zeeuws Tijdschrift 27