DRESSCODE BEKEND ANDA VAN RIET KARINA LE- IJNSE. 'Ik draag een lichtblauwe broek, tweedehands. Een Lonsdale truitje en een Adidas t-shirt. Die was maar vijf gulden, heb ik gisteren gekocht. De broek was eerst wit maar ik 'kan' niet met wit dus heb ik hem geverfd, ik draag ook wel korte rokjes met panty's met gaten er in. Mijn haar is nu rose, soms blauw, steeds een ander kleurtje! Mijn make-up? Gewoon leuk en niet alledaags'. ren kennis te laten nemen van wat een museum te bie den heeft, en kinderen vinden het heerlijk; Zinvol, an dere invalshoek, museumbezoek promoten, gratis; Goede ervaring vorig jaar. Leuke en goedkope manier om iets extra's met groep 7/8 te doen; De informatie verschaffing. Leerlingen die nooit naar een museum gaan, eens in contact met zo'n museum brengen". De toekomst Het eind van het project komt in zicht. Eind juni 1998 zullen de laatste klassikale bezoeken in het kader van het project worden afgelegd. De kinderen hebben nog tot eind december de gelegenheid om hun stempelkaart vol te maken en een T-shirt te bemachtigen. Het doel van de musea, de leerlingen tussen de tien en twaalf jaar kennis laten maken van de musea en het werk in de musea is bereikt. Ook vervolgbezoek is regelmatig afge legd. Of dit ook in de toekomst door zal werken is nu de vraag. De toekomst zal ook uitwijzen of de basis scholen in Zeeland de musea nu beter en vaker weten te vinden, zonder dat hen het komende jaar een speciaal pakket wordt aangeboden. In ieder geval wordt er zowel in Zeeland als in de rest van het land nog volop nagedacht hoe het gebruik van het cultureel erfgoed in het onderwijs te stimule ren. En nadat er in 1997 al allerlei symposia zijn gehou den over basisvorming en musea, de tweede fase in het voortgezet onderwijs en musea, werd in januari 1998 alweer een symposium over onderwijs en musea geor ganiseerd, namelijk Jong Over Oud. Een van de opmer kingen tijdens dit symposium was, dat vraag en aanbod niet op elkaar worden afgestemd door gebrek aan sa menwerking. Gelukkig bestaat in Zeeland al een inten sieve samenwerking tussen een aantal musea, die geleid heeft tot het zeer succesvolle project 'Cultuurbehoud en de musea: de Opvreter', waarbij alle basisscholen in Zeeland én in Goeree-Overflakkee in de gelegenheid zijn gesteld om geheel verzorgd (hernieuwd) kennis te maken met de musea in hun omgeving. Literatuur: Trendrapport Museumeducatie Folkert Haanstra, Jacob Oostwoud Wijdenes SCO-rapport 426, Amsterdam 1996 ISBN 90-6813-477-9 Uitgave en verspreiding SCO-Kohnstamm Instituut Faculteit POW, Wibautstraat 4, 1091 GM Amsterdam tel 020 525 13 57/ 12 01 Prijs: 20,- exclusief verzendkosten Cultuurnota 1997-2000, 'Pantser of ruggengraat' Den Haag, 1996, ISBN 90 346 3331 Te bestellen bij distributiecentrum, DOP, Postbus 30405, 2500 GK Den Haag tel 070 378 98 30 Prijs: 25,- Cultuur en School Den Haag 1996, ISBN 90 346 3334 9 Te bestellen bij distributiecentrum Sdu, DOP, Postbus 30405, 2500 GK Den Haag tel 070 378 98 30 Prijs: 15,- Zeeuws Tijdschrift 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 29