PODIUM Cultuur heeft de ruimte nodig Het cultuurdebat op 27 november 1997 is allang verstomd. De glazen zijn gewassen en gedroogd, de koppen zijn niet meer heet van opwinding. De manier waarop die avond in café "The Duke" in Middelburg is gediscussieerd is misschien wel heel typerend voor de verhoudingen op het gebied van de cultuur en de kunsten in Zeeland. Reden om terug te blikken. Maar er is nog een argument: er liggen plannen in de schoot van de politieke partijen van Middelburg om het debat voort te zetten. Reden om enkele saillante momenten in de vlucht te grijpen en vast te leggen. Het eerste deel van een boeiende rolprent. Een café hoort vol te zijn; dat is zeker, en het mag er ook warm zijn. Ook mag er lang en opgewonden over niets worden gepraat: ook waar. Maar om nou een zwaarwichtig onderwerp als kunst en cultuur te behandelen in een drank lokaal, en daar politici en kunstenaars voor uit te nodigen, dat is een heel waagstuk. Vooral als je het vooropge zette plan hebt om met zo'n gedachten- wisseling de politiek weer bij de burger te brengen. Dan ben je wel zeer geraffi neerd bezig. Zie hier de ingrediënten van het de bat onder de titel: "Kunst? Ammehoela!" waarmee PvdA, CDA en D66 Middelburg het Zeeuwse publiek naar de kroeg en naar het debat over cultuur wilden lok ken. Rond de stamtafel in "The Duke" zaten vertegenwoordigers van de poli tiek: Tjeu Strous, wethouder van cultuur Middelburg, de raadsleden H. Akdag (PvdA), W. Bezemer (CDA), E. de Visser (WD), en het statenlid mevr. Janny de LoofF-de Wild (CDA, wonend te Kats) en namens de kunstsectoren: Cerrit Schoen makers, oud-wethouder van cultuur en optredend namens Stichting Nieuwe Mu ziek, Henk Koch (Flup Ju), Ineke Spaan der (Zeeuws Museum), Wilco Schuringa (Cinema Middelburg) R. van Meyel (Nazomerfestivals), Anne-Lies Soet (Kunstzinnige Vorming, Terneuzen), Mathieu Meys (Zeeuwse Muziekschool), Kees Baan (Samenwerkingsverband Drumcorpsen), Chris Tangelder ('t Beest in Goes), Maaike van de Wiel (Kunst uitleen Zeeland), en kunstenaar Nico van de Boezem. Onder het publiek ook een aantal bekende persoonlijkheden. Op de tafel de glaasjes en kopjes, want drinken is een heel gewichtige doelstelling van een café. Daarboven een groot video scherm en rook, veel rook. Verder veel, erg veel verwachtingen over een boeiende en vooral gezellige avond. Ook al springen de ouwe wufjes nog zo hoog Zoals gebruikelijk bij dit soortje bijeen komsten was Middelburg over-vertegen- woordigd. Gelukkig was er dus één Zeeuws-Vlaamse deelnemer en een Noord-Bevelandse. Bovendien zaten bijna alle kunstsoorten in de zaal. Toen ik bin nenstapte, kwam Dorien Zelders van het Zeeuws Museum net naar buiten. Ze vond het gewoon te vol en te warm. We waren het al gauw eens: kunst moet de ruimte krijgen. Ze zou later het gelijk royaal aan haar kant krijgen. Maar bin nen vlogen de gemeenplaatsen al over tafel: Meys en Schoenmakers bovenstem tegenover Strous contrapunt. Waarover spraken zij? De voorzitter Nelly Oosthoek, die haar werk heel goed deed, samen met de heer K. Scherphuis, liet verschillende kunstsoorten de revue passeren: beeldende kunst, theater, mu ziek. Deze werden beurtelings door poli tici en kunstenaars belicht. Het publiek, dat vanuit de opkamer toeschouwde, kon elk moment interrumperen via de micro foon van organisator Piet Kraan: 'Hier is een mening uit het publiek!' Zo beklom menige redenaar de zeepkist om z'n ei gen standje te bepleiten. De cultuur werd daarbij vaak vergeten. Welhaast een ieder beschouwde zijn/haar eigen belang als het centrum van de culturele wereld. De begrippen Kunst en Cultuur werden steeds vager, en het vermogen om te luisteren steeds zwakker. Princi piële vragen als: Heeft de politiek iets te zeggen over kunst? Of schept zij alleen de voorwaarden? En hoe ziet eigenlijk VOOR UITGESPROKEN MENINGEN de markt voor kunst en cultuur eruit? Wie zijn de opdrachtgevers en wie de klanten? als ook het grote vraagstuk: moet de overheid niet de spits afbijten, vooral als het gaat om producties waar aan grote financiële risico's kleven (zoals zij in Zeeland bijvoorbeeld heel goed heeft gedaan met Nieuwe Muziek), kwa men zo geheel in de marge te staan. Door de kring zo ellendig wijd te trek ken, kwamen wel allerlei goed bedoelde standpunten naar voren, heel dierbare zelfs zoals het jazzfestival van Domburg (De Pree) en het vlaggenprojekt van Kats: Samen artistiek bezig zijn is heel goed.' (Janny de Looff), maar werd menigmaal de bal gemist. Cultuur en welzijn werden op een akelige manier door elkaar gegooid: zo is het Westkapels Dameskoor voornamelijk welzijn en het Nederlands Dans Theater voor honderd procent kunst, ook al springen de ouwe wufjes nog zo hoog. Kortom: het ware veel beter geweest 0111 het debat toe te spitsen op enkele hoofdpunten. Ook overdrijving was niet van de lucht: Kats was nota bene het Barbizon van Zeeland! Uiteraard vermo gen deze kleine pleidooien niet de stand punten van de tegenpartij te wijzigen. Wat toch het doel van debatteren hoort te zijn. Waardevolle opmerkingen, die er natuurlijk ook waren, kwamen zodoende nauwelijks boven een folkloristisch ni veau uit. Tussen lange en korte termijn Ongeveer op het hoogtepunt van de ka kofonie kreeg iemand de vergadering stil door een beetje schoolmeesterig op te merken dat het van belang is om niet al leen hoofd- en bijzaken uit elkaar te hou den, maar vooral te zorgen dat het spel en de knikkers niet door elkaar raken. Ook is er volgens spreker hedentendage weer sprake van excellence: tijd voor speerpunten in het kunstaanbod, top prestaties voor een elite, die later weer afgeleide programma's geven voor ieder een. Meteen daarop echter barstte de spraakbom Schoenmakers ('ik heb altijd gelijk') en regende het weer lange be- leidszinnen (Meijs) en welgevormde uit spraken (Van Meyel over vernieuwing in de kunst). Ik bedoel maar: vermaakt heb ik me wel, maar meer dankzij de ergernis over alles wat er mis ging, dan door de goede dingen die ik hoorde. Daarna ging het verder over een ver deling van zwaartepunten: Middelburg de nieuwe schouwburg, Vlissingen de concertzaal, Goes de grote evenementen, samen met Terneuzen, twee plaatsen die immers verbonden waren door de navel streng van de VOW. Durf dus, visie voor een plan onder de titel: 'We kunnen niet allemaal alles!' - 'Nee!' riep de een of an- 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 30