Groot-Vlaanderen en het eilandgevoel dere hangbroek, 'voor een opera of mu sical ga je naar Antwerpen of Breda, je moet voor je cultuur wat over hebben!' In- en uitpraten tot in de kleine uurtjes, dat was de uitkomst. Aardiger dan het verhaal hoe het die avond ging is te vertellen wat er aan ont brak. Samenhang natuurlijk, maar dat hoort in geen enkele kroeg thuis; dat is er sowieso niet. Door het gerinkel van de glazen versta je nu eenmaal maar een deel. Van de andere kant overbrugt alco hol altijd alle tegenstellingen. Gaande weg de avond werd het wel beter, maar helaas kwam niemand op de gedachte om te zeggen dat politici nou eenmaal korte-termijn denkers zijn, en kunste naars en cultuurmakers werkers van de lange baan: die hebben een looptijd no dig en moeten groeien, terwijl politici zich van de ene belofte naar de andere haasten. Mensen die iets wilden zeggen over een goed galerie-beleid in samenhang met een Centrum voor Moderne Kunst, zoals de galeriehoudster Lia Hektor van Galerie T, kwamen gewoon niet aan het woord, of hapten alleen maar tabaks rook. Iemand riep smalend iets over volkswoningbouw op de plek van het Museum 13/9, waarop Strous zich weer in de ring wierp, en opmerkte dat daar over heus nog niet het laatste woord was gezegd. Terwijl hij juist tevoren een standpunt pro woningbouw had ingeno men. Even werd de geest van Aldo van Eijk zelfs vaardig over de menigte, maar dat kan ook illusie zijn geweest. Jammer dat Barbara Jean almaar aan de telefoon werd geroepen, want zij had dit punt als geen ander kunnen onderbouwen. Wat mij zo teleurstelde, was dat praktisch niemand de gelegenheid te baat nam om de politici eindelijk eens de oren te wassen. Telkens als de zelfge noegzaamheid tot aan het plafond rees, werd er een pauze ingelast. En dat ter wijl de meest kritische Zeeuwen die avond bij elkaar zaten! Het is al bijna donker in Zeeland Natuurlijk werd er nog even geflirt tus sen Middelburg en Vlissingen over een culturele verloving. Ja: Walcheren moest maar één gemeente worden. Totdat ie mand fijntjes opmerkte dat helemaal nie mand om de vorige gemeentelijke herin deling had gevraagd. Zo waren we weer terug bij provincialisme en burenhaat. Toch een kernvraag natuurlijk: als je als twee kleine steden samengaat, begin je dan met culturele samenwerking, of komt dat helemaal aan het eind? Maar nee, er werd weer gestacheld over de Markt van Middelburg en over de vraag ofjohan de Koning nou uit de race om de inrichting van de markt was gestapt, of dat-ie eruit gegooid was. Eruit ge stapt. Ook het gemekker om geld was weer niet van de lucht. Nou ja, iedereen wilde wel wat meer: daar was tenslotte overeenstemming over. Het had zo mooi kunnen zijn: cul tuur in een regio als Zeeland is brood en boter: je hebt het dagelijks nodig, en het is beslist geen luxe. Iets daarvan zweeft ook wethouder Strous voor de geest met zijn visie 'meer kunst in de openbare ruimte' (en de Vleeshal iets korten op exposities). 'Eindelijk wordt het socia lisme zichtbaar!' riep iemand. Maar gaat het om kunst voor het volk? Een stapje verder en je staat voor de vraag wat je bij voorkeur moet bevorderen: professio nele kunst of amateurkunst? Nogmaals het had zo mooi kunnen zijn: wie Zeeland vanuit een heli bekijkt en dan alle resultaten van alle kunst uitingen intekent, die ziet een net dat over de hele landkaart is getrokken met tientallen knooppunten en verbindings lijnen, sommige heel verrassende. Over dat net ga je dan praten: over hoe dicht zo'n net moet zijn, en hoe je de aan dacht moet verdelen. Je ziet dan ook wat Op de zonnigste februaridag sinds 1961 kwam ik terug thuis als "tij-ouder" van het hockeyteam van mijn dochter. We waren die middag te gast geweest in een plaats in West-Brabant waar het roem rijke roomse verleden nog duidelijk zichtbaar aanwezig is. Het silhouet van de grote koepel van de replica van de Sint-Pieter in Oudenbosch, waarin nu een film wordt opgenomen, zie je van verre imponerend oprijzen uit het vlakke landschap. Het deed mij terugdenken aan de lange tochten per automobiel door Midden- Zeeland in de jaren zestig. Zo eens in de zoveel tijd werd in familieverband de reis van mijn geboor tegrond Zeeuws-Vlaanderen ondernomen naar twee West-Brabantse kostscholen. De meisjes in de familie bij de nonnen in Etten-Leur en de jongens bij de paters in Oudenbosch. Zo werd eindjaren vijftig dat door veel katholieke boerenfamilies in Zeeuws-Vlaanderen geregeld. Uit in middels vergeelde jaarboeken van mijn vader over zijn schooljaren in 'De Ruwen- berg', dat nog dieper verscholen ligt in het provinciaal veld is, en wat gemeen telijk, en zelfs wat de verbindingen met het Rijk zijn. De Provincie ontbrak (afge zien van het statenlidj.de Looff, en Frans van Kollem (Groen-Links), die zich onop gemerkt onder de toeschouwers had ge mengd) die avond op een vreselijke ma nier. Geen De Kok, geen Van Aspert, nie mand. Misschien zaten zij nog in hun Maaiveld te ploegen. Als we met z'n allen niet opassen, dan wordt het nooit beter met de cultuur in Zeeland. Dan blijft het praten en schreeuwen over niks, zoals dat hoort aan de toog, maar niet in een salon. Poli tici met driemaal modaal en kunstenaars met een ondersteuning kunnen dan maar beter met hun vriendin koffie gaan drin ken in het Schuttershof. Om daarna een film te gaan zien in het Theater. Of ge woon naar Domburg rijden om de zon te zien ondergaan. Beter kunst consumeren dan erover praten. Mooi hè, schat, die zon? Ja, praat maar niet meer, het is al bijna donker in Zeeland. Pieter Schoonheim het Brabantse land, maak ik op dat reeds sedert vele jaren daarvoor er ook al sprake was van een zekere rooms inge kleurde middelbare school-blijheid in het land van Van Gogh. Waarom vertel ik u dit eigenlijk? Welnu, een artikel van de hand van Dirk Haanman in het laatste nummer van het Zeeuws Tijdschrift over de angstige Zeeuws-Vlaamse blindedarmgevoelens geeft daar alle aanleiding toe. Volgens hem zijn Zeeuws-Vlamingen op een onei genlijke manier bang voor een toekom stige Westerscheldetunnel en (planologi sche) overheersing vanuit het vermale dijde Middelburgse bestuurscentrum. Hij koppelt het Zeeuws-Vlaamse zoeken naar isolement aan een verlangen naar lijden dat katholieken eigen zou zijn. Helemaal mis meneer Haanman.... Ik heb u al geschetst dat in vroegere dagen velen uit het landje-apart, die ter plaatse enige bestuurlijke invloed uitoe fenden, met gezwinde spoed per auto door de dorpen van Midden-Zeeland, Walcheren links van de tweebaansweg lieten liggen. Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 31