Met respect voor de Molukse traditie Pelaschap De zangstemmen van Calua: Dick Wattimena (midden), Claudia Coomans (links) en Henriëtte Hannewijk (rechts). Foto: Addie Lekawaël De naam verwijst naar de kleur van een koffielikeur: lichtbruin. Een symbool voor de samenstelling van de groep. Calua telt muzikanten van Molukse, Indi sche en Nederlandse afkomst. In een verhouding PETER VAN HOUTE De Molukse liedjes (Lagu Lagu) zijn ware traditionals. Van oudsher worden ze gezongen en telkens weer over gedragen, van generatie op generatie. Ze zijn geworteld in de Molukse cultuur, staan in een traditie die ook veel te maken heeft met de Oosterse opvoeding in het alge meen en de Molukse in het bijzonder. En die is duidelijk anders dan de westerse. 'Het belangrijkste is de fami lie', zegt Dick Wattimena (34) uit Middelburg, de zan ger van Calua. 'Vader, moeder, de kinderen, opa's en oma's. Dat zijn de belangrijkste personen in je leven. Die komen altijd terug en daar komt steeds veel emotie 3:3:3. Het lijkt symbolisch voor de harmonie die ook hun muziek kenmerkt. Traditionele Molukse lied jes in een eigentijdse zetting. Dat is het repertoire. Voor het eerst nu ook vastgelegd op cd: 'Dari Si Dan'. aan te pas. je voelt gewoon wanneer iemand in de zor gen zit, of iets nodig heeft. En dan probeer je daar iets voor te doen, je steentje bij te dragen aan het welzijn van die andere, de naaste.' Het gevoel voor de ander gaat verder dan de eigen fami lie. Dat heeft een historische oorzaak. 'Op Ambon en de andere Molukken leefden mensen vroeger in stamver band, in kampongs. Maar heel vroeger waren de verhou dingen tussen die verschillende kampongs niet altijd jo fel. Er was nogal eens strijd, bijvoorbeeld om een bruid Zeeuws Tijdschrift 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 33