Wereldmuziek in Zeeland-
De muziek van Calua is hier -in Zeeland- geboren. De
groep heeft van de oude Molukse liedjes songs van ge
maakt. Met invloeden uit de hedendaagse westerse mu
ziek (soul, funk, r &b) maar wél met een duidelijke ver
wijzing naar de niet-westerse wortels van de meeste le
den van de groep. Zoals het ritme door het toetsenwerk
van Walter Calbo, de bas van Giovanni Patty en de gitaar
van Benno Titiheru, die volgens Walter een typisch Mo
lukse stijl van spelen heeft. 'Maar zeker ook door de ei
gentijdse drums van Pieter (Cossée)',aldus Walter Calbo.
Op de cd wordt Calua overigens ook begeleid door de
tifagroep Patasiwa Patalima.
De Molukse traditionals zijn volgens de toetsenist
van Calua van oorsprong erg eenvoudig. 'De basis werd
gevormd door drie akkoorden. Vroeger kenden men
niet meer en dat was ook niet nodig'. De muzikale in
zichten zijn in de loop der tijd veel breder geworden en
muzikanten beter geschoold.
Mede door de speeltechniek zijn er ook veel meer
mogelijkheden gekomen om meerdere akkoorden te
gaan gebruiken. Calua heeft dat gedaan. Uitgangspunt
bij het bewerken van de traditionals is telkens geweest:
de mate waarin de oude liedjes te bewerken waren.
'Sommigen leenden zich er niet voor, anderen vroegen
er gewoon om', aldus Walter. Hij, Giovanni en Dick Wat-
timena tekenden voor de meeste arrangementen, hoe
wel ook dat voor een deel groepswerk is geweest. Soms
bleef alleen de melodie in tact en werden nieuwe
akkoordenschema's gemaakt. In een ander geval werden
meerdere akkoorden toegevoegd en melodieën bij
gemaakt. Zo ontstond een eigen geluid dat wel als
wereldmuziekkan worden omschreven, hoewel de groep
dat nooit zelf zo bedoeld heeft.
Die rage van (pop)muziek gecombineerd met niet-
westerse, voornamelijk Afrikaanse, invloeden is aan Ca
lua voorbijgegaan. Waarschijnlijk omdat de eigen niet-
westerse wortels (Indisch en Moluks) zo sterk waren.
Belangrijker vindt de groep het dat de waardevolle
traditionals niet verloren gaan. En dat jongeren (Moluks
of niet-Moluks) er -door het eigentijdse jasje- weer op
nieuw mee kunnen kennismaken.
Hij midden: 'Ik draag een Champion broek. Een Bulls shirt,
dat is een spelershemd van Jordan. Een Champion jas en
Nike schoenen. Het staat leuk. Ik weet niet waarom ik het
draag, ik vind het gewoon mooi. De stijl? Sportkleding ofzo?
Ik ben een categorie apart, niet in te delen'.
Hij rechts: 'Ik draag Fila schoenen. Ik vind deze schoenen
mooier dan die van hem! Verder draag ik een legerbroek en
een truitje. Wat is het mooiste dat ik aan heb? De schoenen.
Die zijn het mooist. Om de paar maanden koop ik nieuwe'.
DRESSCODE BEKEND ANDA VAN RIET KARINA LEIJNSE
Hij links: 'Ik draag een Kappa broek want Juventus draagt
ook Kappa. Een t-shirt van een basketballclub, Nike schoe
nen en een trainingsjasje van Adidas. Ik vind het gewoon
mooi, ik draag het niet omdat het 'in' is. Dit trainingsjasje
had m'n ma een keer aan, had ze gewoon meegenomen'.
Dari Si Dan is in maart door Calua uitgebracht in eigen beheer.
De CD werd opgenomen in studio Reimerswaal in Kruiningen en
is daar en bij de groep te verkrijgen.
34 Zeeuws Tijdschrift