Wereldmuziek in Zeeland- De muziek van Calua is hier -in Zeeland- geboren. De groep heeft van de oude Molukse liedjes songs van ge maakt. Met invloeden uit de hedendaagse westerse mu ziek (soul, funk, r &b) maar wél met een duidelijke ver wijzing naar de niet-westerse wortels van de meeste le den van de groep. Zoals het ritme door het toetsenwerk van Walter Calbo, de bas van Giovanni Patty en de gitaar van Benno Titiheru, die volgens Walter een typisch Mo lukse stijl van spelen heeft. 'Maar zeker ook door de ei gentijdse drums van Pieter (Cossée)',aldus Walter Calbo. Op de cd wordt Calua overigens ook begeleid door de tifagroep Patasiwa Patalima. De Molukse traditionals zijn volgens de toetsenist van Calua van oorsprong erg eenvoudig. 'De basis werd gevormd door drie akkoorden. Vroeger kenden men niet meer en dat was ook niet nodig'. De muzikale in zichten zijn in de loop der tijd veel breder geworden en muzikanten beter geschoold. Mede door de speeltechniek zijn er ook veel meer mogelijkheden gekomen om meerdere akkoorden te gaan gebruiken. Calua heeft dat gedaan. Uitgangspunt bij het bewerken van de traditionals is telkens geweest: de mate waarin de oude liedjes te bewerken waren. 'Sommigen leenden zich er niet voor, anderen vroegen er gewoon om', aldus Walter. Hij, Giovanni en Dick Wat- timena tekenden voor de meeste arrangementen, hoe wel ook dat voor een deel groepswerk is geweest. Soms bleef alleen de melodie in tact en werden nieuwe akkoordenschema's gemaakt. In een ander geval werden meerdere akkoorden toegevoegd en melodieën bij gemaakt. Zo ontstond een eigen geluid dat wel als wereldmuziekkan worden omschreven, hoewel de groep dat nooit zelf zo bedoeld heeft. Die rage van (pop)muziek gecombineerd met niet- westerse, voornamelijk Afrikaanse, invloeden is aan Ca lua voorbijgegaan. Waarschijnlijk omdat de eigen niet- westerse wortels (Indisch en Moluks) zo sterk waren. Belangrijker vindt de groep het dat de waardevolle traditionals niet verloren gaan. En dat jongeren (Moluks of niet-Moluks) er -door het eigentijdse jasje- weer op nieuw mee kunnen kennismaken. Hij midden: 'Ik draag een Champion broek. Een Bulls shirt, dat is een spelershemd van Jordan. Een Champion jas en Nike schoenen. Het staat leuk. Ik weet niet waarom ik het draag, ik vind het gewoon mooi. De stijl? Sportkleding ofzo? Ik ben een categorie apart, niet in te delen'. Hij rechts: 'Ik draag Fila schoenen. Ik vind deze schoenen mooier dan die van hem! Verder draag ik een legerbroek en een truitje. Wat is het mooiste dat ik aan heb? De schoenen. Die zijn het mooist. Om de paar maanden koop ik nieuwe'. DRESSCODE BEKEND ANDA VAN RIET KARINA LEIJNSE Hij links: 'Ik draag een Kappa broek want Juventus draagt ook Kappa. Een t-shirt van een basketballclub, Nike schoe nen en een trainingsjasje van Adidas. Ik vind het gewoon mooi, ik draag het niet omdat het 'in' is. Dit trainingsjasje had m'n ma een keer aan, had ze gewoon meegenomen'. Dari Si Dan is in maart door Calua uitgebracht in eigen beheer. De CD werd opgenomen in studio Reimerswaal in Kruiningen en is daar en bij de groep te verkrijgen. 34 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 36