der publiek. De wisselwerking tussen die verschillende leeftijdsgroepen blijkt in de praktijk goed te werken. Bovendien blijft het op die manier ook interessant voor de leden van het ensemble zelf. Daarnaast maakt Teneeter voorstellingen voor ado lescenten. Jong-volwassenen die je beter niet als aparte groep kunt benaderen, volgens Knobel. 'Sodemieter op', is vaak de reactie van jongeren zelf als ze zo specifiek worden geduid. Teneeter maakt voor hen 'volwassen voorstellingen' met onderwerpen en thematieken, die aansluiten bij hun belevingswereld. De producties 'Antigone' en 'Kunst' zijn daar voorbeelden van. Volgend seizoen staat 'Medea' als adolescenten-voorstelling op de planning. De versies van Jean Anouilh (1946), George Tabori (1980) en de historische van Euripides dienen als bouwstenen. Zwart sprookje Maar eerst is alle aandacht gevestigd op Shakespeares meest zwarte sprookje, dat bij Teneeter de titel 'Macbèth Moordenaar' heeft gekregen. Een voorstelling voor iedereen vanaf 10 jaar. Schrijfster Imme Dros werd verzocht zo dicht mogelijk bij het verhaal van Shakespe are te blijven, maar kreeg aan de andere kant de vrijheid een compleet nieuw stuk te schrijven. Knobel is blij met het resultaat. 'Het is dus geen Shakespeare bewerking. Geen mager aftreksel, waar de moeilijkste passages zijn uitgeschreven. De hele verhaallijn zit er wel in.' Die verhaallijn vertelt dus over Macbeth, een neef van koning Duncan van Schotland en overwinnaar in een oorlog tegen opstandige onderdanen. Om zijn dankbaarheid te tonen, schenkt Duncan hem als graaf de macht over een deel van het rijk. Macht echter maakt hongerig naar meer macht. De fanatieke Lady Macbeth moedigt de gedachtenspinsels van haar man aan en weet hem uiteindelijk over te halen het recht in eigen hand te nemen. Macbeth vermoordt koning Duncan. Maar dan blijkt één moord niet voldoende om koning te worden èn te blijven: de held Macbeth, die doodde in het belang van Schotland, wordt de moordenaar Mac beth die doodt uit eigenbelang. Rinus Knobel voert samen met Andrea Fiege de re gie. Tijdens het gesprek met hem is het repetitieproces nog maar net begonnen. Eerst praten spelers en regis seurs over de dingen, die naar aanleiding van het script bij hen naar boven komen: politiek, de media, de drei ging van de Golfoorlog enzovoort. Uiteindelijk doel is het zoeken en vinden van de combinatie tussen de his torische zeggingskracht van het stuk en dat wat het pu bliek van 1998 vraagt. Shakespeare wordt de afgelopen jaren, volgens Kno bel, opnieuw ontdekt. Shakespeares inzicht in de men selijke drijfveren blijft immers ook nu nog steeds ver bijsterend. "Zoeken naar verstaanbare momenten', noemt Knobel het als hij door middel van het verhaal van Macbeth wil laten zien hoe mensen verleid kunnen worden tot de meest vreselijk misdaden. Daarnaast wil hij het publiek een soort thriller-achtige spanning bie den door vooral de nadruk te leggen op de samenhang tussen de verschillende personages. 'In films en soap series van een vrij plat niveau ervaar je die spanning ook. Van dat mechanisme wil ik wel gebruik maken, maar met inzet van kunstzinnige middelen om tot am dere kwaliteit te komen,' aldus Knobel. Plannen Na de première van 'Macbèth Moordenaar' op vrijdag 20 maart, wordt het stuk nog tot en met mei dit jaar ge speeld. De successtukken 'Antigone' en 'Kunst', beide gehonoreerd met de Hans Snoekprijs, krijgen begin vol gend seizoen reprisevoorstellingen. Vooral de productie 'Kunst' blijkt een soort hype te worden. Voor de jong-volwassenen wordt, zoals gesteld, een eigen versie van 'Medea' op het repertoire genomen en de familievoorstelling voor de tweede helft van het vol gend seizoen heet 'Heuvels van Toen'. Dat wordt de Ne derlandse toneelversie van 'Blue remembered hills' van Dennis Potter, een verhaal over zeven kinderen in het Engeland van 1943. Teneeter was eerder in Zeeland. 'Maar', zegt Knobel: 'het is inderdaad een hele tijd geleden.' Blijkbaar was er een pilotproject voor nodig om het weer zover te krij gen. Programma Stadsschouwburg Middelburg: tel. 0118 659659 Macbèth Moordenaar Theater Teneeter; woensdag 29 april; 19.00 uur; Andere veelbelovende jeugdvoorstellingen de komende weken: Sprookjes over de liefde, voorstelling met acteurs, poppen en musici voor iedereen vanaf 6 jaar door Speeltheater Holland; zaterdag 18 april; 15.00 uur. Boris Godoenov, familie-opera voor iedereen vanaf 7 jaar door Frank Groothof; zondag 10 mei; 15.00 uur. Ik ben lekker stout, meezing-popconcert voor iedereen vanaf 4 jaar door V.O.F. De Kunst en Eric van Muiswinkel; woensdag 13 mei; 16.00 uur. 40 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 42