der publiek. De wisselwerking tussen die verschillende
leeftijdsgroepen blijkt in de praktijk goed te werken.
Bovendien blijft het op die manier ook interessant voor
de leden van het ensemble zelf.
Daarnaast maakt Teneeter voorstellingen voor ado
lescenten. Jong-volwassenen die je beter niet als aparte
groep kunt benaderen, volgens Knobel. 'Sodemieter op',
is vaak de reactie van jongeren zelf als ze zo specifiek
worden geduid.
Teneeter maakt voor hen 'volwassen voorstellingen'
met onderwerpen en thematieken, die aansluiten bij
hun belevingswereld. De producties 'Antigone' en
'Kunst' zijn daar voorbeelden van. Volgend seizoen staat
'Medea' als adolescenten-voorstelling op de planning.
De versies van Jean Anouilh (1946), George Tabori (1980)
en de historische van Euripides dienen als bouwstenen.
Zwart sprookje
Maar eerst is alle aandacht gevestigd op Shakespeares
meest zwarte sprookje, dat bij Teneeter de titel
'Macbèth Moordenaar' heeft gekregen. Een voorstelling
voor iedereen vanaf 10 jaar. Schrijfster Imme Dros werd
verzocht zo dicht mogelijk bij het verhaal van Shakespe
are te blijven, maar kreeg aan de andere kant de vrijheid
een compleet nieuw stuk te schrijven. Knobel is blij met
het resultaat. 'Het is dus geen Shakespeare bewerking.
Geen mager aftreksel, waar de moeilijkste passages zijn
uitgeschreven. De hele verhaallijn zit er wel in.'
Die verhaallijn vertelt dus over Macbeth, een neef
van koning Duncan van Schotland en overwinnaar in
een oorlog tegen opstandige onderdanen. Om zijn
dankbaarheid te tonen, schenkt Duncan hem als graaf
de macht over een deel van het rijk. Macht echter maakt
hongerig naar meer macht. De fanatieke Lady Macbeth
moedigt de gedachtenspinsels van haar man aan en
weet hem uiteindelijk over te halen het recht in eigen
hand te nemen. Macbeth vermoordt koning Duncan.
Maar dan blijkt één moord niet voldoende om koning te
worden èn te blijven: de held Macbeth, die doodde in
het belang van Schotland, wordt de moordenaar Mac
beth die doodt uit eigenbelang.
Rinus Knobel voert samen met Andrea Fiege de re
gie. Tijdens het gesprek met hem is het repetitieproces
nog maar net begonnen. Eerst praten spelers en regis
seurs over de dingen, die naar aanleiding van het script
bij hen naar boven komen: politiek, de media, de drei
ging van de Golfoorlog enzovoort. Uiteindelijk doel is
het zoeken en vinden van de combinatie tussen de his
torische zeggingskracht van het stuk en dat wat het pu
bliek van 1998 vraagt.
Shakespeare wordt de afgelopen jaren, volgens Kno
bel, opnieuw ontdekt. Shakespeares inzicht in de men
selijke drijfveren blijft immers ook nu nog steeds ver
bijsterend. "Zoeken naar verstaanbare momenten',
noemt Knobel het als hij door middel van het verhaal
van Macbeth wil laten zien hoe mensen verleid kunnen
worden tot de meest vreselijk misdaden. Daarnaast wil
hij het publiek een soort thriller-achtige spanning bie
den door vooral de nadruk te leggen op de samenhang
tussen de verschillende personages. 'In films en soap
series van een vrij plat niveau ervaar je die spanning
ook. Van dat mechanisme wil ik wel gebruik maken,
maar met inzet van kunstzinnige middelen om tot am
dere kwaliteit te komen,' aldus Knobel.
Plannen
Na de première van 'Macbèth Moordenaar' op vrijdag
20 maart, wordt het stuk nog tot en met mei dit jaar ge
speeld. De successtukken 'Antigone' en 'Kunst', beide
gehonoreerd met de Hans Snoekprijs, krijgen begin vol
gend seizoen reprisevoorstellingen. Vooral de productie
'Kunst' blijkt een soort hype te worden.
Voor de jong-volwassenen wordt, zoals gesteld, een
eigen versie van 'Medea' op het repertoire genomen en
de familievoorstelling voor de tweede helft van het vol
gend seizoen heet 'Heuvels van Toen'. Dat wordt de Ne
derlandse toneelversie van 'Blue remembered hills' van
Dennis Potter, een verhaal over zeven kinderen in het
Engeland van 1943.
Teneeter was eerder in Zeeland. 'Maar', zegt Knobel:
'het is inderdaad een hele tijd geleden.' Blijkbaar was er
een pilotproject voor nodig om het weer zover te krij
gen.
Programma Stadsschouwburg Middelburg:
tel. 0118 659659
Macbèth Moordenaar Theater Teneeter;
woensdag 29 april; 19.00 uur;
Andere veelbelovende jeugdvoorstellingen
de komende weken:
Sprookjes over de liefde, voorstelling met acteurs, poppen en
musici voor iedereen vanaf 6 jaar door Speeltheater Holland;
zaterdag 18 april; 15.00 uur.
Boris Godoenov, familie-opera voor iedereen vanaf 7 jaar door
Frank Groothof; zondag 10 mei; 15.00 uur.
Ik ben lekker stout, meezing-popconcert voor iedereen vanaf
4 jaar door V.O.F. De Kunst en Eric van Muiswinkel;
woensdag 13 mei; 16.00 uur.
40 Zeeuws Tijdschrift