TtewWeeurvse-' ottSerwijzers J| ét»r O JACK VAN ASPERT/CHRIS VERLINDE /DIRK DE WULF Van dialect tot turbotaalde toekomst van onze dialecten. Provinciebesturen van Oost-Vlaande- ren, West-Vlaanderen en Zeeland, Middelburg 1997. 48 blz., gratis (zolang de voorraad strekt). Deze brochure geeft een impressie van de jaarlijkse interprovinciale studiedag (30-1-1996 Hulst), die onder dezelfde titel werd gehouden in het kader van de reeds jarenlang bestaande culturele sa menwerking tussen de bovengenoemde provincies. Deze samenwerking is geba seerd op het besef dat het cultureel be leid en klimaat in deze drie gebieden niet alleen gemeenschappelijke karakter trekken hebben, maar ook duidelijke ver schillen vertonen. Deze laatste maken een uitwisseling waardevol en vrucht baar. Op deze studiedag kwamen de dia lecten aan de orde: het belang van een goede en zorgvuldige manier van vast leggen, de optredende veranderings processen en de toekomstige ontwikke lingen. Doelstellingen waren: aandacht voor de brede betekenis van de dialecten en het bij elkaar brengen van de daarbij direct betrokkenen. Wanneer men kennis neemt van de redelijk tintelende inhoud van deze brochure, moet men constate ren dat dit onderwerp niet alleen bij ve len aandacht krijgt, maar dat ook menig een op een volwassen en verstandige manier met het dialect bezig is. De inlei ding is (uiteraard) van de commissaris van de koningin W.T. van Gelder ('Dialect, we moeten het praten, en niet er over praten.'). Daarna: prof. dr Roland Willemyns (Brussel) met 'Moet er nog dialect zijn? (wetenschappelijk, signale rend, zonder scherpe conclusies). Prof. dr Johan Taeldeman (Gent) geeft in zijn bij drage 'De uitvlakking van onze dialecten' antwoord op twee vragen: (1Welke ele menten van de dialecten zijn de eerste slachtoffers van dat uitvlakkingsproces en welke houden het langst stand? (2) Wie nivelleert er het eerst/het sterkst en bij wie is de dialectresistentie het grootst? 'Levend maar hulpbehoevend; het Zeeuwse dialect op de wip' is de titel van de bijdrage van dr Jan Zwemer. Van dr Jacques van Keymeulen (Gent) is er een praktische en instructieve verhande ling over 'Amateurlexicografie', waarin hij het heeft over wetenschap en dialect, en over de mogelijke antwoorden op een aantal vragen die men zich moet stellen bij het maken van een plaatselijk dialect woordenboek. Hugo Ryckeboer (Gent) heeft een bijdrage over 'Parallellen tus sen dialect in Frans-Vlaanderen en Zee land'. Bijzonder leerzaam en boeiend is de bijdrage 'Een nieuwe aflevering van het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten: de vogels; een kennismaking' van Vicky van den Heede (Gent) en dr. Jacques van Keymeulen over de praktijk van het werk aan het Woordenboek van de Vlaamse Dialecten. 'Dialect en school; een eerste kennismaking' rapporteert over de activiteiten van Gerard Langeraert en Piet Scheerders op een basisschool in Westdorpe om te trachten de jeugd kennis te laten maken met het dialect, zodat ze het in de toekomst zul len ervaren als een deel van hun cultu rele bagage. Het geheel wordt afgesloten met 'Het dialect-landschap in Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland', een uitvoe rig overzicht (concrete gegevens) van or ganisaties en personen die voor dit ge bied actief bezig zijn op het terrein van de dialecten; en een bloemlezing van alle tot nu toe verschenen publicaties en an dere informatiedragers (dialect en de media, streektaalmuziek, zangers, vertel lers en dergelijken in streektaal). ANSGAR DÜRNHOLZ Het laatste bastion. Achtergronden en gevolgen van de slag om Walcheren. Den Boer/De Ruiter, Vlissingen 1997. ISBN 90-74576-18-4 224 blz., f 35. Voor meer dan één generatie is de Tweede Wereldoorlog de ingrijpendste belevenis geweest: de herinneringen hieraan zijn onontkoombaar. Voor velen die later zijn geboren is het een intrige rende gebeurtenis, waarmee men vaak nog min of meer rechtstreeks via monde linge overlevering is geconfronteerd. Mede daarom gaat van de publicaties over deze periode een sterke fascinatie uit. Het laatste bastion, uit het Duits ver taald door B.Maas, vertelt met veel om haal maar ook met een grote hoeveel heid details de bevrijding van 1944 van Walcheren, waardoor de haven van Ant werpen eindelijk door de geallieerden kon worden gebruikt voor de aanvoer van manschappen en voorraden naar het front. Thema voor de schrijver, de Duitse journalist Ansgar Dürnholz (1930) is de 'fout' die de geallieerden hebben ge maakt door na de verovering van Antwer pen niet direct door te stoten naar het noorden en het gebied rond de vaarweg naar deze plaats, Zeeuws-VIaanderen, Zuid-Beveland en Walcheren, van Duit sers te zuiveren. Indien de haven van Antwerpen eerder gebruikt had kunnen worden, zouden de bevoorradingslijnen zijn verkort waardoor de westelijke geal lieerden sneller hadden kunnen opruk ken. Hierdoor zou, volgens velen, de oor log eerder zijn afgelopen; de Russen zou den niet als eersten in Berlijn zijn geko men, en Nederland zou geen hongerwin ter hebben meegemaakt. Het boek brengt geen nieuws, maar schetst, soms wat ronkend en simpel, de strijd om het door de Duitsers bezette Walcheren als een cruciaal gegeven voor het verloop van het laatste oorlogsjaar aan het wes telijk front. De tekst wordt geïllustreerd met foto's en kaartjes (deels nog Duits- en Engelstalig). Een aantal zet- en afbre- kingsfouten is storend bij het lezen. in de negentiende eeuw Tme Visser •CSÜ' TINE VISSER Tien Zeeuwse onderwij zers in de negentiende eeuw. De Koperen Tuin, Goes 1997. ISBN 90-72138-78-3, 72 blz., 19,90. Via korte biografische schetsen (vier tot zeven pagina's) krijgt men door de tien beschreven onderwijzers in dit boekje een beknopt maar veelzeggend beeld van het (lagere school) onderwijs in Zee land in de vorige eeuw. Bij wet van 1806 is het onderwijs in Nederland een natio nale zaak geworden, die in Zeeland door vijf schoolopzieners werd gecontroleerd. In het begin is er geen enkele specifieke onderwijsopleiding. Het 'vak' wordt in de praktijk geleerd. Men verkrijgt een onderwijsbevoegdheid - er bestaan vier rangen - door een examen af te leggen. Tine Visser, die haar gegevens vooral uit het Zeeuwse Rijksarchief haalde, zal voor velen met dit feitelijk-historische boekje over de geschiedenis van het Zeeuwse onderwijs een beeld invullen dat men nog niet had. Zeeuws Tijdschrift 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 45