schrijven: het moet eigenlijk zo lang mogelijk duren. Het is natuurlijk ook een denkproces. Je vraagt je af waarom je aangetrokken wordt door zo'n verhaal. Dat zo'n ver haal heel duidelijk maakt wat de positie van kinderen is. Het is een heel duidelijke metafoor datje als kind na tuurlijk toch gemakkelijk door je ouders in het bos kan worden gezet. Ik bedoel: de macht ligt bij de anderen.' Vrijheid is 't mooiste We zoeken onze weg tussen de paalhoofden. Staan soms stil bij aangespoeld wrakhout. Zou je er een vlot van kun nen makenOver het strand dat -nu het is gaan regenen- helemaal weldadig leeg is, lopen we terug naar Vlissingen. En praten, over kinderen. Een genre van mensen waar we zuinig op moeten zijn, vindt hij. 'Je moet natuurlijk gewoon doen tegen en over kinderen. Het probleem is dat er -zeker in onze samenleving eigenlijk niet veel plaats meer is voor kinderen. Letter lijk niet; je komt ze bijna nergens meer tegen, ze wor den al snel opgeborgen. In het begin is het even leuk, maar al gauw moetje ze ergens opbergen, al dan niet professioneel. Ik denk dat het anders zou moeten, maar als je me vraagt hoé dan weet ik dat ook niet. Eigenlijk vind ik dat kinderen, zeker als ze erg jong zijn, zeeën van tijd moeten hebben en vrijheid. Ze moeten leren dat de mens vrij is en dat vrijheid 't mooiste is in het leven. Maar voor vrijheid is eigenlijk niet veel plaats. En dat begint al heel vroeg en dan merkje dat de volwassene enorm veel macht heeft, ook emotioneel. Ik heb de indruk dat het alleen maar toeneemt, ook wetenschap pelijk en didactisch. Peuterspeelzalen houden zich te genwoordig bezig met het voorschools leren en ik word als schrijver van kinderboeken nu ook al om advies gevraagd wat die kleintjes voor boeken moeten hebben. Ik vind dat zo'n onzin, kinderen moeten gewoon in vrijheid kunnen spelen! Dat is het belangrijkste, niet meteen al dat leren en in hokjes duwen.' Op een be paalde manier ben ik nooit ouder geworden dan twaalf jaar, heeft hij ooit eens gezegd. 'Daar heb ik meteen al weer opmerkingen over gekregen. Ik heb ook ooit eens een stukje geschreven dat heette Ik ben drie. Wat ik bedoel is datje dus inderdaad een zee van tijd moet hebben in je jeugd, datje dat ook ervaart en dat het zo doorgaat. Mensen kijken niet voor niets zo uit naar vakantie en vrije tijd.' Fantasie geoefend We hebben het over de fantasie. Die speelt een grote rol bij kind zijn en kind blijven, ook in zijn boeken. Hij weet wel hoe dat komt. 'Misschien had ik dat altijd al wel, maar zeker door mijn theologische opleiding is de fanta sie behoorlijk geoefend. Volgens mij zijn er delen van je hersens die je op een bepaalde manier ontwikkelt als je je bezig houdt met mystiek en godsdienst en allerlei ficties. Je leert ze opsmukken en zo kun je ook gemak kelijk sprookjes schrijven.' Als hij schrijft voor kinderen hoeft hij zich ook niet met moeite te verplaatsen in de wereld van een twaalfjarige. 'Dat gaat vanzelf, zeker bij fantasieverhalen.' 'Bij realistische verhalen ligt het wat anders, dan verdiep ik me wel in hoe kinderen nu leven. Dan krijg je een soort observatie of je wordt geschokt door een bericht: kind gevonden in een vuilniszak. Van uit die emotie schrijf ik dan een verhaal.' Soms is zijn werk niet fantastisch, maar heel concreet, wemelt het van de opsommingen en reeksen. 'Daar ben ik dol op. Prachtig vind ik het. Misschien heeft het te maken met de geslachtstabellen uit de Bijbel, die mijn broer me als klein kind voorlas en vast ook wel met de litanieën van de Roomse kerk. Die werden er ingehamerd, maar ik heb ze ook altijd wel boeiend gevonden.' Herhalingen en opsommingen zijn volgens hem ook een symbool van hoe het leven in elkaar zit: allerlei willekeurige dingen komen zomaar naast elkaar voor. Beelden opschrijven Zijn werk oogst steeds meer waardering. Hij heeft suc ces en kan daar -stilletjes- van genieten. In het begin was er nog kritiek, op het gebruik van vieze woorden bijvoorbeeld in zijn eerste W/mboeken. Of op het feit dat hij geen oplossingen aanbiedt. Kinde ren komen in zijn boeken in moeilijke situaties terecht, worden met grote problemen geconfronteerd. Het is lang niet altijd rozengeur en maneschijn, want dat is het leven óók niet. Tegenwoordig wordt hij vrijwel unaniem geprezen. Zijn glasheldere en sprekende taalgebruik, bijvoorbeeld, dat zo simpel lijkt maar het niet echt is. 'Ik doe daar erg lang over voordat het uiteindelijk op pa pier staat. Vooral als je een beeld wilt beschrijven kun je er soms wel een jaar naar zoeken. Mijn werkwijze is misschien een beetje saai: ik schrijf beelden op, vergelij kingen dus. Als na vijfjaar blijkt dat een bepaald thema steeds weer terug komt, denk ik: dat is misschien wel bruikbaar in een verhaal. De zon, de maan, de zee, die komen telkens weer terug en dan denk ik: als dat zo in mijn hersens blijft hangen en op papier terecht komt, dan is het wel wat...' Terug naar vroeger We lopen Vlissingen binnen en zetten er de pas in, naar huis. Daar is een goed glas rode wijn. Hij vraagt zijn vrouw Toke naar het enige exemplaar van Zwart als inkt dat nog in huis is. Tevreden streelt hij de kaft. Laat zien hoe goed zijn tekeningen zijn overgekomen in druk. 'Mooi hé dat rood en zwart'? Hij spreekt zijn bewon dering uit voor de moderne druktechniek. 'Die is echt met sprongen vooruit gegaan. Zulke mooie kinderboeken konden ze vroeger echt niet ma ken.' Als Toke nog wat in de voorjaarstuin gaat werken vertelt hij me dat hij nu écht ouder wordt. Steeds vaker gaat hij terug naar vroeger, heeft hij -enigzins verbaasd- geconstateerd. Zijn nieuwste -en nu bekroonde- werk is eigenlijk ook heel oud. 'Dat sprookje van Sneeuwwitje en de zeven dwergen is al mijn hele leven bij me. Zeeuws Tijdschrift 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 11